ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.01.2008, 12:21
پيكر احمد عاشورپور تشييع شد

ايسنا: مراسم تشييع "احمد عاشورپور" صبح امروز در تالار وحدت - تهران - برگزار و پيكر خواننده‌ى گيلانى به‌سمت غازيان منتقل شد تا در خاك زادگاهش آرام گيرد.

صبح سرد امروز دوشنبه، بيشتر از آنكه اهالى موسيقى و آواز ايران در مراسم تشييع پيكر خواننده و ترانه‌سراى گيلانى در سالن و محوطه‌ى تالار وحدت حاضر باشند، اهالى نشر، ادبيات و شعر فارسى گرد پيكر "احمد عاشورپور" در محوطه‌ى داخلى اين تالار و معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى جمع شدند.

حسين عليزاده - آهنگ‌ساز و نوازنده‌ى تار و سه‌تار - درحالى كه تاكيد مى‌كرد، برايش غيرقابل تصور بوده است كه روزى در اين شرايط بخواهد درباره‌ى عاشورپور سخن بگويد، ابراز كرد: همه از نبودن عاشورپور متاثرند؛ همه‌ى ما از اين دنيا رخت خواهيم بست؛ امروز ما با بخشى از عشق و تاريخ‌مان بدرود مى‌گوييم.

عليزاده، عاشورپور را سمبل تمام خوشى‌ها و ناكامى‌هاى انسان دانست و افزود: آنچه كه من از او ياد گرفتم هميشه اميد بود، اگر تمام عمر او را بررسى كنيم، مى‌بينيم كه هميشه شعرهاى اميدوارانه مى‌گفت و مى‌خواند؛ هيچ وقت نديدم كه غمى را بروز دهد.

وى افزود:‌ درست است كه از نبودش متاثريم، اما نبايد اميد را از ياد ببريم، زيرا كه سمبل اميد هميشه باقى است؛ او تمام چيزهايى را كه مى‌خواست در دل ما كاشته و اگر روزى نااميد بوديد، كافيست شعر "اميد" او را گوش كنيد.

عليزاده متذكر شد: عاشورپور سخت مى‌كوشيد و نااميد هم نمى‌شد. در زندگى خصوصى نيز به‌رغم آنكه هميشه با دشوارى‌هايى مواجه بود، اما اميدوارى را از دست نمى‌داد. آنچه او در دل ما كاشت، جاودانه، همچون خودش خواهد ماند.

در ادامه‌ى اين مراسم، ناصر مسعودى، خواننده و موسيقى‌دان گيلانى - با حزن يكى از آوازهاى معروف عاشورپور را خواند و جمعيت با او هم‌نوا شدند.

حاضران سپس پيكر عاشورپور را تشييع كردند، تا فردا به‌خاك برف گرفته‌ى غازيان در بندر انزلى سپرده شود.

بنا بر اعلام، مراسم يادبود اين هنرمند بيست‌وهفتم دى‌ماه در بندر انزلى، از ساعت ۱۴ در مسجد بى‌بى حوريه برگزار خواهد شد و مراسم روز هفتم نيز سى‌ام دى‌ماه، از ساعت ۱۸ در همان محل برگزار مى‌شود.

مراسم يادبود عاشورپور در تهران نيز روز دوم بهمن ماه سال جارى از ساعت ۱۵ در مسجد الغدير تدارك ديده شده است.

اين هنرمند از چندى پيش، به‌دليل عوارض ناشى از كهولت سن و عفونت ريه در بخش عمومى بيمارستان بسترى شده بود كه روز شنبه ۲۲ دى‌ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

اين خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سراى گيلانى، متولد بهمن‌ماه ۱۲۹۶، تحصيلات دانشگاهى خود را در رشته‌ى مهندسى كشاورزى به اتمام رساند. سال ۱۳۲۲ در راديو به ابوالحسن صبا معرفى شده و بعد از آن شروع به خواندن كرده، كه اين همكارى تا اواسط سال۱۳۲۵ ادامه پيدا كرد. اركستر وى متشكل از نوازندگانى چون مرتضى محجوبى و حسين تهرانى بود. بعد از آن، با تأسيس انجمن ملى موسيقى به‌دعوت روح‌الله خالقى، همكارى‌اش را با اين انجمن ادامه داد.


زندگى‌نامه احمد عاشوپور

از ويكى‌پديا

احمد عاشورپور خواننده گيلانى در ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ در غازيان ، بندرانزلى متولد شد. وى فارغ التحصيل مهندسى كشاورزى از دانشكده كشاورزى كرج دانشگاه تهران است. عاشورپور خواندن را از زمان تحصيل در انزلى به صورت غيرحرفه اى آغاز كرد ولى هنگامى كه در يكى از برنامه هاى هنرى دانشكده كشاورزى كرج ترانه گيلكى خواند به فكر خواندن حرفه اى افتاد.
در اين زمان راديو در ايران تازه تأسيس شده بود.در سال ۱۳۲۲ وى به ابوالحسن صبا معرفى شد. صبا صداى عاشور پور را آزمود و پسنديد و او را به راديو معرفى كرد.
نخستين بار در سال ۱۳۲۲ صدايش از راديو پخش شد درست در زمانى كه به عضويت حزب توده درآمده بود.وى بين سالهاى ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ و ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۳۸ به همكارى با راديو پرداخت.
عاشور پور از خوانندگان كلاسيك و فولكلور به حساب مى آيد كه گرچه به زبان گيلكى مى خواندند ولى به آموزش و تحصيل علمى موسيقى نيز پرداخت.
عاشورپور از فعالين سياسى نيز بوده است.او در سال ۱۳۲۲ به عضويت حزب توده درآمد و بواسطه فعاليت هاى سياسى چند سالى را در زندان و در غربت بسر برد.اشعار و ترانه هايى كه خوانده است برگرفته از فرهنگ گيلان و بازتاب زندگى ، شادى ها ، غم ها ، آمال و آرزوهاى مردم گيلان است.
عاشورپور در ابتداى دهه ۸۰ مورد بى مهرى قرارگرفت و بنا به دلايلى در حالى كه در دهه ۸۰ عمر خويش همچنان توانمند مى خواند از دادن برخى از كنسرت ها و برگزارى برخى از تجليل هايش محروم شد.