ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.01.2008, 19:35
ایران حامی شماره یک تروریسم در جهان است

دویچه وله: جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در ابوظبی، دولت ایران را تامین‌کننده‌ی شماره‌ی یک مالی تروریسم در جهان و تهدیدی برای امنیت منطقه خواند. بوش گفت تهران تلاش می‌کند پیشرفت دموکراسی در کشورهای منطقه را متزلزل سازد.

رئیس‌جمهور آمریکا که در ادامه‌ی سفر خاورمیانه‌ای خود روز یکشنبه ( ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی‌ماه) وارد امارات عربی متحده شده بود، در سخنانی در ابوظبی گفت: «تهران با صدها میلیون دلار پول، تامین‌کننده‌ی مالی نیروهای افراطی در سراسر جهان است.» جورج بوش افزود، «ایران پیشرفت دموکراسی در لبنان، افغانستان، عراق و سرزمین‌های فلسطینی را متزلزل می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت، «ایران با اظهارات تهدیدآمیز خود همسایگانش را می‌ترساند و با پنهان کردن اهداف برنامه‌ها‌ی اتمی خود منطقه را بی‌ثبات می‌کند. ایالات متحده‌ی امریکا و متحدان عرب آن بطور مشترک باید با خطر ایران مقابله کنند، پیش از آنکه خیلی دیر شود.»

فراخوان برای تقویت دموکراسی

جورج بوش کشورهای خاورمیانه و حوزه‌ی خلیج فارس را فراخواند که به تقویت دموکراسی در جوامع خود بپردازند. رئیس‌جمهور امریکا گفت، «هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در این راستا در بیشتر کشورهای منطقه مثل، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، اردن و عربستان سعودی به‌دست آمده است، اما پسرفت‌هایی نیز وجود دارد.» به‌عنوان مثال به گفته‌ی بوش، «مخالفان سیاسی نمی‌بایست به زندان بیفتند و حق انتخاب باید همگانی گردد.»

رئیس‌جمهور امریکا تاکید کرد، «تقویت نهاد دموکراتیک ضروری است و آزادی بیان بایستی تامین شود.»

ادامه‌ی سفر خاورمیانه‌ای

سفر ۹ روزه‌ی رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای منطقه چهارشنبه‌ی گذشته با دیدار از اسرائیل و مناطق فلسطینی آغاز شد. وی سپس راهی کویت و بحرین شد و روز یکشنبه از امارات عربی متحده دیدار کرد. مقصد بعدی بوش عربستان سعودی است. آخرین ایستگاه سفر بوش به منطقه، مصر است که روز شانزده ژانویه به آنجا خواهد رفت.

یکی از هدف‌های سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه تلاش برای جلب حمایت کشورهای منطقه برای "مقابله با نفوذ ایران" اعلام شده است. با وجود کاهش نسبی تنش در مناقشه‌ی اتمی با ایران، دولت جورج بوش فشارهای سیاسی و اقتصادی خود بر ایران را کاهش نداده است. ضمن‌آنکه همچنان بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی تهران و قطع غنی‌سازی اورانیوم اصرار می‌ورزد.