ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.01.2008, 11:28
دیدار با خانواده حشمت‌اللـه طبرزدی

جمعی از فعالان سیاسی، حقوق بشر و دانشجویی روز جمعه بیست و یكم دی‌ماه ۱۳۸۶ براساس دعوت «كمیته تلاش برای آزادی بازداشت‌شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی» با حضور در منزل حشمت‌اللـه طبرزدی دبیر كل جبهه دمكراتیك ایران ضمن گفت‌وگو با خانواده این زندانی سیاسی از آخرین وضعیت پرونده او اطلاع یافتند.

وضعیتی كه با توجه به محتویات و مستندات پرونده حشمت‌اللـه طبرزدی دیگر موجباتی برای زندانی ماندن او از مردادماه باقی نمی‌‌گذارد.

در این نشست كه نمایندگان تعدادی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و حقوق بشری در آن حاضر بودند، پس از آنكه پرویز سفری از همفكران حشمت‌اللـه طبرزدی به اختصار درخصوص این فعال سیاسی مطالبی را بیان كرد، كیوان صمیمی، مدیرمسوول نشریه توقیف شده «نامه» به نقش موثر خانواده‌ها و به‌خصوص همسر یك زندانی سیاسی در میزان استقامت این فرد اشاره و بر این اساس از زحماتی كه آنان می‌كشند، تقدیر كرد.

پس از این سخنان، محمد بسته‌نگار كه به نمایندگی از فعالان ملی – مذهبی در این جمع حاضر شده بود به اینكه در سال‌ها و روزهای گذشته بارها و بارها از لزوم رعایت حقوق تمامی بازداشت‌شدگان سخن رفته، اشاره داشت. براین اساس او اصل 168 قانون اساسی را قرائت كرد، اصلی كه تاكید دارد رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی و با حضور هیات منصفه در محاكم دادگستری صورت می‌گیرد.

به این ترتیب، او پرسید: «كدام یك از جرائم سیاسی به‌طور علنی و با حضور هیات منصفه و در دادگاه‌های دادگستری صورت گرفته است؟»

بسته‌نگار در ادامه گفت، «بارها و بارها گفته شده كه این نوع محاكمات خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر است»؛ اعلامیه‌ای كه مورد قبول دولت ایران قرار گرفته و بر طبق ماده 9 قانون مدنی جزو قوانین و مقررات داخلی كشور است.

او سپس بعد از آنكه ماده 10 و 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر را قرائت كرد، پرسید: «متهمی كه ماه‌ها در سلول انفرادی است و هیچ‌گونه تماسی با دیگران ندارد و از داشتن كتاب و روزنامه و از دسترسی به قوانین محروم است، چگونه تضمین‌های لازم برای دفاع او تامین شده است»؟
بسته‌نگار در ادامه سخنان خود از تضییع حق افرادی سخن گفت كه در بیرون از زندان هستند، بنابراین وضع افراد فعال در حوزه‌های مختلف اجتماعی كه بیرون از زندان هستند را بهتر از افراد داخل زندان ارزیابی نكرد.

او كه حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را از بدیهی‌ترین حقوق یك انسان آزاد برمی‌شمرد، به بند یك و سه ماده 21 اعلامیه حقوق بشر اشاره كرد و گفت كه ما از این حق اولیه محروم و كنار گذاشته شده‌ایم.

بسته‌نگار با اشاره به هشدارهای مكرر گذشته به مسوولان گفت كه بار دیگر این هشدارها داده می‌شود و زنگ‌های خطر به صدا درمی‌آید تا از آنچه بر حكومت‌های گذشته در طول تاریخ گذشته و از آنچه در این ایام بر سر دولت‌هایی كه به خواست مردم توجه نمی‌كردند، آمده است، عبرت بگیرند.

پس از محمد بسته‌نگار نوبت به زندی‌نیا، نماینده نهضت آزادی ایران رسید تا او براساس كتابی كه به خانواده حشمت‌اللـه طبرزدی اهدا كرد بگوید كه آنان كلی از جهان هستند و فكر نكنند كوشش‌ها و تلاش‌های فعالان سیاسی و دانشجویی در جامعه پنهان مانده است، بلكه از دید تئوری هلوگرام وجود این افراد و مقاومت آنها نه‌تنها بركل ایران بلكه بر جهان تاثیرگذار است.

محمد هاشمی، نماینده دفتر تحكیم وحدت نیز در ادامه این نشست از فشارهایی كه بر خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی وارد می‌شود، سخن گفت؛ فشاری كه به گفته هاشمی بر خانواده زندانیان وارد می‌شود بسیار بیشتر و شاید كمی غیرقابل تحمل‌تر از فشار برخود زندانی سیاسی باشد زیرا آنان با توجه به قوانین موجود می‌خواهند كاری انجام دهند، اما هیچ‌كاری نمی‌توانند انجام دهند.

جواد امامی از دوستان حشمت‌الله طبرزدی نیز با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های حشمت‌الله طبرزدی در نشریه پیام‌دانشجو و در سال‌های 73 به بعد از حاضران خواست تا برای حل مشكلات موجود و تحقق آزادی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

او سپس به آرایی كه از سوی دادگاه برای طبرزدی صادر شده است، اشاره كرد و گفت: طبرزدی باید براساس مستندات موجود در مردادماه آزاد می‌شده است. امامی همچنین یاد مرحوم محمدعلی سفری، وكیل طبرزدی و دیگر دانشجویان كه در سال‌های گذشته به‌خصوص در حوادث 18 تیر 1378 فعال بوده‌اند را گرامی داشت و گفت: این وكیل باجسارت و جرات تمام در زمانی كه به وكلا توهین می‌شد، وكالت را می‌پذیرفت. او در ادامه به احضار «سفری» در آن سال‌ها به اداره اماكن اشاره كرد. احضاری كه با درگذشت او همراه شد.

قره‌باغی یكی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب نیز در این نشست با ذكر خاطراتی از دوران بازداشتش در دوران پهلوی، از كمیته تلاش برای آزادی بازداشت‌شدگان خودسرانه عقیدتی و سیاسی خواست تا دامنه كاری خود را وسیع‌تر كند چرا كه به اعتقاد او، ما در قبال فعالان سیاسی مدیون هستیم.

تقی رحمانی از فعالان ملی – مذهبی نیز در این نشست با طرح این سوال كه در این شرایط آزادیخواهان چه مشئی را باید تدارك ببینند، بر توجه بیشتر به تجربه كسانی كه رفتار انتزاعی نداشته‌اند، تاكید كرد.

به این ترتیب او با تبیین رفتار جریان راست گفت كه راست دارد در جهت انباشت خشونت در جامعه عمل می‌كند، بنابراین مانع انباشت كینه شویم.

رحمانی با تاكید بر افزایش دقت میان فعالان سیاسی و استفاده از تجربه دیگران گفت كه آدمی كه مستمر مبارزه می‌كند دقتش هم بالا می‌رود.

او گفت كه اگر دقت كم شود راست برنده می‌شود، چرا كه راست همواره از این بی‌دقتی استفاده كرده است.

رحمانی افزود كه باید با دقت راست را عقب برانیم زیرا راست هیچ وقت نابود نمی‌شود چرا كه یك ویژگی است، بنابراین باید سر جایش بنشیند.

محسن احمدی، نماینده جنبش مسلمانان مبارز نیز ابراز امیدواری كرد تا حاكمیت به این باور برسد كه اقتدار ملی در گرو همبستگی ملت و دولت است و این همبستگی در پرتو حفظ حقوق و آزادی‌های قانونی مردم میسر است.

او گفت كه اگر این حقوق رعایت نشود انتظار ازقدرت ملی برای مقابله با تهدیدهای خارجی انتظاری بیهوده است.

او با انتقاد از قضاتی كه در مسیر محدودیت حقوق سیاسی برای مردم قدم برمی‌دارند خواستار آن شد تا دستگاه قضائی منتخب مردم شود تا موجبات تضییع حقوق مردم فراهم نشود.
محمد صادقی، نماینده ادوار تحكیم وحدت نیز از بی‌مهری‌های بخشی از اصلاح‌طلبان نسبت به برخی از زندانیان سیاسی انتقاد كرد و خواستار برچیده شدن این خطوط شد.

شیوا نظرآهاری از كمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر نیز با اشاره به اینكه براساس محتویات پرونده مردادماه زمان آزادی طبرزدی از زندان بوده است، گفت: اگر آقای طبرزدی مجددا بازداشت شده است باید اتهامات او روشن شود و اگر پرونده جدیدی وجود ندارد باید ایشان آزاد شود.

او در ادامه از اینكه بر پرونده‌های سیاسی اراده غیرقضائی حكمرانی می‌كند، انتقاد كرد.
كوروش زعیم نیز كه به نمایندگی از جبهه ملی ایران در این نشست حاضر شده بود با ابلاغ سلام عباس امیرانتظام و ادیب برومند گفت كه روزی نیست كه خبر بازداشت شماری از دانشجویان و فعالان مدنی و حقوق بشر به گوش نرسد. زندان‌ها از زندانیان عقیدتی پر شده‌اند. در جای جای ایران نارضایتی همگانی و همه‌گیر شده است. در تركمن صحرا، در بلوچستان، در خوزستان، در كردستان، در دانشگاه‌ها، در كارخانه‌ها، زنان، كارگران، فرهنگیان، دانشجویان، در شهرهای مركزی و در شهرهای مرزی.

او در ادامه با طرح سوالاتی چون «آیا این مسائل را با خشونت و زندان و ارعاب می‌توان حل كرد؟ آیا این خشونت‌ها و زندان كردن‌ها به نارضایتی دامن نمی‌زند؟» گفت: در چنین شرایط نگران‌كننده‌ای كه شما اكنون با اعمال خشونت ایجادكننده آن خواهید بود، آنها كه رهبری توده‌های ناراضی را در دست خواهند گرفت، دیگر این اپوزیسیون منطقی، خردمند مسالمت‌جوی و خشونت‌ستیز نخواهد بود».

پایان‌بخش این نشست تشكر فرزند حشمت‌الله طبرزدی از حاضران بود. تشكری كه با این جمله پایان یافت: « مسوولان باید پاسخگوی این برخوردها و تضییع حق‌ها باشند».