ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.01.2008, 9:28
بحران سرما در شمال غرب ایران


تبریز نیوز: سرویس اجتماعی: در حالیکه دور تازه‌ای از سرما و برف در بخش‌های شمالی و غربی ایران آغاز شده است، بسیاری از شهروندان ضمن اظهار گلایه شدید از سهل انگاری مسیولین دولتی در امور گاز و فرآورد‌های سوختی، خواهان بازدید و حضور رییس جمهور، هیات دولت، مدیران عالی رتبه شرکت گاز و مواد سوختی در مناطق شهری و به ویژه روستایی در شمال غرب ایران بوده و از مسیولان بازرسی و قوه قضاییه می‌خواهند با انجام کار کارشناسی توسط کارشناسان مستقل، مدیران و مسیولینی را که با عدم پیش بینی و سو مدیریت چنین مشکل ملی را ایجاد کرده‌اند شناسایی، محاکمه و به مردم معرفی شوند.

این شهروندان همچنین از نمایندگانی که با رای مردم حوزه شمال غرب به مجلس راه یافته‌اند، می‌خواهند ضمن رسیدگی سریع به مشکلات حوزه نمایندگی هر چه سریعتر رییس جمهور، وزرای مربوطه و مدیر کل شرکت گاز و فرآورده‌های سوختی را به مجلس فرا خوانده و مقدمات سوال و استیضاح آنان را فراهم نموده و گزارش آن را نیز منتشر کنند.

آنان از رییس جمهور "محمود احمدی نژاد"، می‌خواهند در دومین دور از تور ایرانگردی رسیدگی به مشکلات مردم اینبار از استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی وغربی بازدید کرده و با گذر از راه‌های مسدود شده روستایی شب‌هایی را در دمای زیر 20 درجه سانتیگراد در کنار مردم و کودکان روستاها و شهرها گذرانده و شاهد رنج و عذاب آنان باشند.

همچنین بسیاری از شهروندانی که گاز منازل و محل کار آنان قطع شده است در تلاش هستند با تنظیم دادخواستی که به دستگاه قضایی تسلیم خواهد شد از مدعی العموم بخواهند تا بخشی از خسارت وارده به آنان از سوی اداره گاز پرداخت شود.

قطع گاز

قطع گاز در بخش یا اغلب نقاط مختلف شهر‌های شمال غرب ایران بویژه شهرهای مراغه، اهر، جلفا، ‌هادی شهر، مغان، مشکین شهر، خلخال، میاندوآب، بیله سوار، مهاباد، اشنویه و پیرانشهر و برخی از روستا‌ها هم چنان ادامه دارد.

زمین لرزه

سرمای توام با زمین لرزه‌های خفیف در شهرهای تبریز، سیه رود، کلیبر، مهربان، صوفیان، نیر و بیله سوار نیز بر دامنه نگرانی و اضطراب شهروندان افزوده است.

انسداد راه‌های ارتباطی و محاصره روستاها در برف

قطع راه‌ها ارتباطی در مناطق شهری و روستایی در شمال غرب ایران انتقال سوخت، مواد غذایی و کمک‌های امدادی را مختل کرده است، به طوریکه به گفته خود مسیولان بیش از 200 کیلومتر از راه‌های روستایی در آذربایجان شرقی بسته شده است .همچنین راه‌های روستایی بیش از 100 روستا در آذربایجان شرقی مسدود شده و تنها در شهرستان مراغه با بسته شدن 60 راه روستایی در محاصره برف و کولاک قرار گرفته و راه ارتباطی 64 روستا در استان زنجان همچنان بسته است که اداره راهداری در حال بازکردن راه‌ها است.

گاز گرفتگی

آمار دقیقی در خصوص گازگرفتگی و مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن و سایر لوازم گرما زا منتشر نشده است . ولی خبرهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از 10 نفر در شمال غرب ایران دچار گازگرفتگی شدید شده‌اند که از این تعداد حال برخی از آن‌ها وخیم و یک نفر فوت کرده است .

تاکسی و وسایل حمل و نقل درون شهری

تماشای چهره‌های شهروندانی که در سرمای زیر 20 درجه سانتیگراد بیش از 15 دقیقه منتظر رسیدن تاکسی هستند آزار دهنده است. در میان هستند رانندگان دلسوزی که از بامدادان به حمل و نقل مسافر می‌پردازند ولی برخی دیگر با سو استفاده از شرایط سخت جوی، بدون سرنشین دنبال مسافر دربستی با کرایه 2 برابر هستند . حتی برخی از رانندگان علنا درخواست 2 یا 3 برابر تعرفه قبلی نموده و بسیاری از آنان که سهمیه روزانه بنزین خود را در بازار آزاد می‌فروشند تمایلی به ارایه خدمات ندارند .
برخی تاکسی تلفنی‌ها نیز خودسرانه کرایه‌های خود را 20 تا 40 درصد افزایش داده‌اند.
علیرغم تعطیلی مدارس در بسیاری از خیابان‌های شهرهای شمال غرب صف‌های طویل در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس دیده می‌شود به طوری که کودکان خردسال در آغوش والدین شان از شدت سرما و برف بر خود می‌لرزند.
آن چه در میان بیشتر به چشم می‌خورد ناتوانی دولت در سازماندهی تاکسی‌ها پس از سهمیه بندی بنزین است که در روزهای عادی نیز مسافران را در سطح شهر سرگردان و کلافه کرده است . بطوری که سخنان شهروندان در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت و افزایش قیمت‌ها و سو مدیریت‌ها در داخل تاکسی‌ها شنیدنی است.

سوخت و وسایل گرما زای برقی و نفتی

طی روزها ی اخیر قیمت انواع وسایل گرمازای نفتی (والور، بخاری نفتی) و برقی (بخاری و گرم کن‌های برقی) به بیش از 2 یا 3 برابر قیمت قبلی رسیده است. یک گالن 20 لیتری نفت به قیمت 6000 تومان در بازار بورس ! مناطق سردسیر معامله شده است.
صف‌های طویل چند صد متری گاز مایع، کپسول پیک نیکی و خانگی و نفت در برابر مراکز توزیع سوخت ایجاد شده است . به طوری که یک کپسول پیک نیک خانگی که قبلا با 500 تومان شارژ می‌شد در بازار بازار بورس ! سیاه، به قیمت 2500 تومان نیز به فروش می‌رسد .
چند از زنان و نوجوانان فاقد سرپرست خانواده که از شدت سرما بیش از 2 ساعت در صف‌های ایجاد شده ایستاده‌اند بر اثر عدم تحمل سرما دچار افت فشار خون شده و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

دارو و درمان

با توجه به بسته شدن راه‌های ارتباطی صد‌ها روستا، انتقال دارو و نیز بیماران به مراکز درمانی غیر قابل امکان شده است.بسیاری از روستاییان که نیاز به خدمات پزشکی و دارویی دارند، با وجود قطعی گاز و بسته شدن راه روستایی خطر تشدید بیماری و حتی مرگ جان آن‌ها را تهدید می‌کند.
در مناطقی از شهرها و روستا که فرزندان خانواده دچار سرما خوردگی شدید شده‌اند به دلیل عدم توان مالی در پرداخت هزینه ویزیت پزشک و دارو از انتقال فرزند بیمارشان به مراکز درمانی خودداری کرده‌اند.

آب آشامیدنی، نان و غذا

لوله‌های آب آشامیدنی بسیاری از روستاییان و برخی از شهرنشینان بر اثر شدت سرما قطع شده است.بسیاری از افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند در سرمای طاقت فرسا با دستانی یخ زده، با گالن‌ها و ظروفی اقدام به انتقال آب به منازل خود می‌کنند.
با تعطیلی نانوایی‌هایی که با گاز کار می‌کردند صف‌هایی در برابر فروشندگان نان به وجود آمده و گاها قیمت یک عدد نان لواش که از شهرها و استان‌های همجوار تهیه شده به چند برابر قیمت یا 100تومان به فروش می‌رسد.
قطعی گاز، نبود گاز مایع و صف‌هایی طویلی که در مراکز شارژ گاز مایع یا نفت ایجاد شده و افراد ناتوانی که قادر به ایستادن در صف نیستند مجبورند سرمای طاقت فرسا را تحمل کنند.

اطلاع رسانی

برخی از شهروندان همچنان نسبت به اخبار دولتی بی اعتماد هستند.آنان مدعی‌اند برخی اوقات به طور مصلحت آمیزانه ای اخبار مربوط به زمین لرزه، دمای هوا، برف و باران و بسته شدن راه‌های روستایی و محاصره روستاییان در میان برف و کولاک به طور کاملا دقیق منتشر نمی‌شود.آنان از اخبار مربوط به وعده‌های عمل نشده توسط دولتمردان و مسیولین ذیربط نیز دلگیر هستند.
موارد مورد نیاز
ستاد‌های حوادث غیر مترقبه، هلال احمر و ارگان‌های مربوطه باید هرچه سریعتر نسبت به توزیع وسایل گرمازای برقی، نفتی و گازی خانگی قابل حمل، آب، غذا، نفت، دارو در مناطق روستایی و شهری بحران زده اقدام نموده و مردم را در صورت ادامه شرایط به مساجد یا مکان‌های مناسب که دارای امکانات گرما زا و گرم خانه باشد منتقل کنند.
وزارت بهداشت از مراکز درمانی بخواهد تا بیماران بی بضاغت و افرادی که بر اثر قطع گاز دچار عوارض سرمازدگی شده‌اند را به رایگان معاینه و درمان کنند.

پایان.


گزارش تبریز نیوز از بحران سرما در شمال غرب ایران (بخش نخست)
پیمان پاک مهر – روزنامه نگار در تبریز
http://www.tabriznews.com
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Tel:00989144157400
Date:1386-10-21