ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.01.2008, 10:02
مشرف: بوتو احتمالا با شلیک تیر به قتل رسیده است

مقام‌های دولت پاکستان تا به‌حال ادعا می‌کردند که خانم بی‌نظیر بوتو دراثر انفجار انتحاری یک تروریست اسلام‌گرا به قتل رسیده، اما اکنون پرویز مشرف، حکمران پاکستان می‌گوید بوتو احتمالا در اثر اصابت گلوله به سرش کشته شده است.

خانم بی‌نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان روز پنجشنبه ۲۷ دسامبر، در پایان یک گردهمایی انتخاباتی در راولپنیدی ترور شد. دولت پاکستان یک روز بعد ادعا کرد بوتو در اثر درهم‌شکستن سقف خودروی حامل وی، در پی انفجار انتحاری به قتل رسیده است. در گزارش دولت هم‌چنین گفته شد که در بدن بوتو گلوله و یا ترکش پیدا نشده است.

اما اکنون پرویز مشرف، حکمران پاکستان برای نخستین بار پذیرفته است که خانم بوتو، مخالف سیاسی وی، احتمالا براثر شلیک گلوله از سوی یک تیرانداز کشته شده است. مشرف که با شبکه‌ی تلویزیونی سی.‌بی.‌اس (CBS) آمریکا گفت‌گو کرده، در پاسخ به این پرسش كه آیا خانم بوتو در اثر شلیک گلوله کشته شده، گفت: «بله، بطور قطع، بله. به عنوان یک احتمال.»

در پی اظهارات مشرف، جاوید چیما، سخنگوی وزارت كشور پاكستان پذیرفت که درباره‌ی قتل خانم بوتو تئوری‌های مختلفی وجود دارد. او در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه دربار‌ی اظهارات مشرف، گفت «همواره چیزی که رئیس‌جمهور می‌گوید باید درست بوده باشد. من نمی‌توانم چیزی به آن اضافه نمایم.» جاوید چیما هفته‌ی پیش گفته بود بوتو براثر انفجار انتحاری به قتل رسیده است.

حزب مردم پاکستان در همان ساعات نخست قتل رهبرش با اطمینان اعلام کرد بوتو با گلوله‌ی یک تک‌تیزانداز به قتل رسیده و حکومت مشرف را متهم کرد که در تلاش است بر چگونگی قتل بوتو سرپوش بگذارد.

ضرورت یک تحقیق مستقل

اکنون سخنگوی حزب مردم پاکستان می‌گوید چرخش ناگهانی پرویز مشرف نشان می‌دهد که یک تحقیق مستقل درباره‌ی مرگ خانم بوتو از سوی سازمان ملل محتد ضرورت دارد.

روز جمعه‌ی گذشته (۴ ژانویه)، یک تیم کارشناسی اسکاتلندیارد وارد پاکستان شد تا مقام‌های آن کشور را در تحقیق درخصوص قتل بوتو یاری کند. گفته شده است که این کارشناسان از سوی خود پرویز مشرف دعوت شده‌اند بخاطر آنکه وی از برخورد نیروهای امنیتی خودش ناراضی بوده است.

تیم شش نفره‌ی بریتانیایی روز شنبه (۵ ژانویه) از محل ترور خانم بوتو در راولپندی دیدار کرد. آنها همچنین خواهان بازرسی از خودرویی بودند که خانم بوتو در آن به قتل رسید. اما حزب مردم پاکستان فعالیت‌های اسکاتلندیارد را "تلاش‌های بی‌معنا" توصیف می‌کند. به گفته‌ی حزب مردم، مشرف اعلام کرده است که تیم بریتانیایی اجازه‌ی بازجویی از متهمان را ندارد.

اختیارات بیشتر برای سیا در پاکستان

در این میان روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز خبر داده، ایالات متحده‌ی آمریکا می‌خواهد عملیات نظامی خود علیه تروریست‌ها در پاکستان را به مناطق قومی آن کشور توسعه دهد. این روزنامه‌ی روز شنبه ۵ ژانویه در وبسایت خود به نقل از یک مقام بلندپایه‌ی دولت آمریکا، که نامی از وی نبرده، نوشته است، براساس این تصمیم ماموران سی‌.ای.ای امکانات بیشتری برای فعالیت در پاکستان بدست می‌آورند.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، تاکنون اکثر عملیات ضدتروریستی سازمان سی.ای.ای علیه شبکه القاعده مستقر در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان، از افغانستان هدایت و انجام شده است.

ارتش پاکستان نسبت به این گزارش واکنش خشم‌آلودی نشان داد. وحید ارشد، سخنگوی ارتش پاکستان گفت، مسئولیت در پاکستان به عهده‌ی اسلام‌آباد است نه واشینگتن.


منبع: دویچه وله