ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.01.2008, 12:44
جنتی اگر قانون را قبول ندارد، استعفا دهد


نوروز: دكتر «سید مصطفی تاج‌زاده» در آستانه آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس هشتم، طی سخنانی در نشست رؤسای مناطق جبهه مشاركت نكاتی را متذكر و خواستار توجه اصلاح‌طلبان به آنها شد.

به گزارش خبرنگار نوروز، عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس هشتم از روز شنبه پانزدهم آذرماه گفت: از نظر ما بزرگترین آزمون حکومت یکپارچه و دولت نهم همین انتخابات است. رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی منتخب وزارت کشور معلوم می کند چقدر حكومت اعتماد به نفس دارد و به قانون تمكین می‌کند و چقدر به شعار «اتحاد ملی» در عمل پایبند است. از نظر ما چه از منظر حقوق شهروندی و اجرای قانون و چه از دید رفع تهدیدهای داخلی و خارجی و نیز پیشرفت كشور منوط به آزاد برگزار شدن انتخابات است.

وی با یادآوری این مطلب كه «دولت اصلاحات افتخار می‌كند که با همکاری مجلس ششم آزادترین انتخابات را در دوره دوم شوراها برگزار كرد»، گفت: جالب آنکه ما درجنگ انتخابات آزاد داشتیم و نظارت استصوابی نداشتیم. معمولاً‌ در دوران صلح فضا باز می‌شود، اما در ایران برعكس شده است. جالب‌تر آنكه امروز در منطقه، انتخابات آزاد در حال تبدیل به ارزش و روال حکومتی شدن است. در برخی كشورها مثل تركیه، حکومت چنان اعتماد به نفس پیدا كرده است که خود داوطلبانه از كشورهای دیگر و از جمله ایران دعوت می‌كند كه نمایندگان خود را برای نظارت بر انتخابات به آن كشور اعزام کنند. ما غبطه می‌خوریم به وضع تركیه، نه فقط به آن‌ دلیل كه تورم را از هفتاد درصد به هفت درصد رسانده و رشد اقتصادی آن دو برابر ایران شده است، بلکه هنجارهای انتخابات آزاد و سالم را رعایت می کنند و میزان را رای ملت می‌دانند.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریكا درباره وضعیت هسته‌ای ایران گفت كه این گزارش، با هر نیتی كه تهیه و منتشر شده باشد، به هر حال، خطر جنگ را تا حدود زیادی منتفی كرد یا به تاخیر انداخت. اما این اتفاق نباید باعث شود که كسی تصور كند با کاهش تهدیدات نظامی می شود در داخل كشور انسداد ایجاد و حقوق شهروندان را نقض كرد.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت تاكید كرد: دوره ای که با حمایت خارجی یا به نام مبارزه با خارج بتوان انسداد را حاکم کرد، گذشته است. قبل از پیروزی انقلاب هم رژیم‌های ضدآمریكایی و هم نظام‌هایی مانند شاه و عربستان كه خود را تحت پشتیبانی آمریكا می‌داشتند، هر دو رژیم‌های استبدادی بودند. امروز هر دو مدل با بن‌بست روبرو شده است. به‌ گونه‌ای كه چه كسانی كه مدعی مبارزه با آمریكا هستند مثل نیروهای چپ باید انتخابات برگزار كنند و چه در كشورهای متحد آمریكا و حتی عضو ناتو مانند تركیه، روز به روز استبداد در آنها مشكل شده وانتخابات در آن آزادتر شده است.

وی افزود: از این گذشته، كشوری كه بخواهد در عصر جهانی شدن از استقلال خود دفاع كند، باید به مردم خود متكی باشد. در هر حال، اعمال استبداد روز به روز مشكل‌تر می‌شود؛ چرا كه اولا انحصار رسانه‌های خبری و اطلاعاتی خدشه‌دار شده و رسانه های جدید این امكان را فراهم كرده‌اند كه مردم اطلاعات خود را از منابع غیردولتی کسب کنند.ثانیا هویت‌های جدید قومی، ایدئولوژیك و سیاسی شكل گرفته است. ثالثا مشكلات همچنان به قوت خود باقی است و با مشاركت مردم، حل آنها ممكن است.

تاج‌زاده در ادامه به انتقاد از سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان پرداخت و گفت: آقای جنتی اخیرا گفت که اصل بر برائت نیست و از اینجا خواستند نتیجه بگیرند كه ما باید صلاحیت داوطلبان را احراز كنیم.

وی با تاكید بر اینكه «اظهارات جنتی با قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت انطباق ندارد»، توضیح داد: مجلس پنجم با اینكه از منظر حقوق بشری و دموكراتیك با نظرات ما موافق نبود و اكثریت آن در دست جناح مقابل قرار داشت، اما منطق ما درباره چگونگی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را پذیرفت و مصوبه مهمی را گذراند كه شورای نگهبان آن را رد كرد و در نهایت، در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شد. در جلسه‌ای كه اعضای شورای نگهبان هم حضور داشتند و به‌رغم مخالفت آقای جنتی تصویب شد و بر اساس آن، مراجع بررسی صلاحیت داوطلبان موظفند چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد كردند، علت آن را به داوطلب ابلاغ كنند.

وی بر این اساس گفت: طبق قانون هر داوطلبی كه رد شود، باید دلایل متقن برای ردصلاحیت وی وجود داشته باشد. این، نص قانون است؛ نه اینكه مراجع مربوطه صلاحیت داوطلبان را احراز كنند. حال، اگر آقایان قانون را قبول ندارند، باید پرسید كه چطور آقایان، نامزدهای انتخابات مجلس را به جرم بی‌اعتقادی (در عین التزام) به چند اصل قانون اساسی رد می‌كنند؛ در حالی كه خودشان در رأس نهادی كه باید پاسدار قانون اساسی باشد، به قانون نه اعتقاد دارند و نه التزام.

تاج‌زاده تاكید كرد: اصلاح‌طلبان و همه دلسوزان كشور باید در این‌باره مقاومت كنند و این مساله را به شورای نگهبان بقبولانند كه در نظام جمهوری اسلامی، فصل‌الخطاب قانون است. این همان قانونی است كه آقای جنتی سوگند خورده كه از آن پاسداری كند. حال اگر آقای جنتی و سایر اعضای شورای نگهبان قانون را قبول ندارند، توصیه می‌كنیم سریع‌تر از مسؤولیت خود استعفا دهند و بروند در عرصه جامعه مدنی و برای تغییر قانون تلاش كنند.

وی با تاكید بر این مطلب كه «تندرو كسی است كه قانون را بشكند»، گفت: ما از امثال آقای جنتی نمی‌خواهیم كه به جمهوریت نظام و قانون اساسی اعتقاد داشته باشند؛ ما می‌گوییم همین كه ملتزم باشی، كفایت می‌كند. به همین خاطر ما اصلاح‌طلبان همچنان می‌گوییم قانون اساسی باعث مشكلات ما نیست، بلكه بی‌كفایتی بعضی مدیران و قانون‌شكنی امثال آقای جنتی مشكل‌زاست.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در بخشی دیگر از سخنانش به ادعاهای برخی اقتدارگرایان پاسخ داد كه در روزهای اخیر، دوباره این بحث را مطرح می‌كنند كه اصلاح‌طلبان نسبت خودشان را با آمریكا و خارجی‌ها معلوم كنند و ادعا می‌كنند كه اصلاح‌طلبان مورد حمایت آمریكا هستند.

تاج‌زاده با بیان اینكه «این اتهامی تكراری است و افرادی مانند آقای مصباح‌یزدی مطرح كردند و مدعی شدند كه اصلاح‌طلبان 20 میلیون دلار از آمریكا گرفته‌اند اما هرگز ثابت نشد»، یادآور شد: اول ایرانی كه در دوره جدید، برای حمایت از نامزدی خاص طلب حمایت خارجی را كرد، آقای جواد لاریجانی بود كه در ملاقات با نیك براون آن را رسما درخواست كرد.

وی تاكید كرد: جالب آنكه اقتدارگراها وقتی به غربی‌ها می‌رسند می‌گویند كه اصلاح‌طلبان همان چپ‌های خط امام دهه اول انقلاب هستند كه ضد غربی و اشغال‌كننده سفارتخانه‌ بودند، ‌اما در داخل كشور ما را متهم می‌كنند كه آمریكایی هستیم. همین مدعیان به آقای لاریجانی نگفتند كه بالای چشمت ابروست.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت افزود: در هر حال، سؤال اساسی این است كه چه جریانی نیاز به حمایت خارجی دارد؟ آیا جز‌ كسانی كه احساس می‌كنند پشتوانه كافی مردمی ندارند و به هر قمیت می‌خواهند بر سر قدرت باشند؟ ما شعارمان از ابتدا «دموكراسی در خانه و صلح در جهان» بوده است. همواره دنبال انتخابات آزاد بوده‌ایم. پس، اصلاح‌طلبان اساساً‌ نیاز به جلب حمایت خارجی ندارند؛ چون به روشهایی غیر از انتخابات آزاد ملت ایران اعتقاد ندارند. در حالیكه اقتدارگراهای مدعی، در عراق با آمریكایی‌ها كمیته امنیتی مشترك تشكیل داده‌اند.

تاج‌زاده تصریح كرد: اقتدارگراها با دولت آمریكا كنار می‌آیند، اما با دموكراسی كنار نمی‌آیند. می‌گویند حاضرند در قعر جهنم با شیطان مذاكره كنند اما چند روز دیگر معلوم می‌شود كه آیا حاضرند رقبای ایرانی و مسلمان خود را تحمل كنند؟ به‌علاوه و با كمال تأسف باید گفت هیچ جریانی به اندازه اقتدارگرایان زمینه را برای رشد جریان افراطی و متمایل به آمریكا مهیا نكرده‌است.

وی در ادامه این بخش از سخنرانی خود اظهار داشت: گذشته از آن، امروز به دلیل اینكه بنیه كشور ضعیف شده، از همه طرف با مشكل از جمله در تمامیت ارضی كشور مواجه شده‌ایم. در شمال كشور می‌بینیم كه دولت نهم در كنفرانس كشورهای حاشیه دریای خزر در تهران، قرارداد 1940 و 1921 درباره خزر را كنار گذاشت و برای اولین بار در بیانیه پایانی كنفرانس تهران، نامی از آن برده نشد. در مرزهای جنوبی هم شاهدیم آقای احمدی‌نژاد در قطر در اجلاس شورای همكاری كشورهای حاشیه خلیج فارس شركت می‌كند كه طبق بیانیه پایانی‌اش، ایران اشغالگر جزایر سه‌گانه است. اخیرا برای مرزهای غربی هم، قرارداد 1975 زیر سؤال رفته است. فقط این مانده كه دولت افغانستان در شرق كشور مدعی شود. این وضعیت و موقعیت ماست كه مدعی هستیم قدرت اول منطقه‌ شده‌ایم.

وی این نكته را هم گفت: «در داخل هم این قدر بنیه ما ضعیف شده كه قرار است مسأله تخم‌مرغ را در شورایعالی امنیت ملی بررسی ‌كنند؛ حالا نمی‌دانیم اگر خود مرغ مسأله شود، كجا باید درباره‌اش بحث شود!».

نكتوی همچنین با نقد سخنان دبیركل حزب مؤتلفه است كه گفته «انتخابات آزاد و سالم، انتخاباتی است كه در آن دخالت خارجی نباشد»، خطاب به وی گفت: اگر انتخابات آزاد و سالم برگزار شود، خود به خود زمینه دخالت خارجی را منتفی می‌كند و اتفاقاً‌ اگر انتخابات آزاد و سالم نباشد، زمینه دخالت را فراهم می‌كند.

تاج‌زاده یادآور شد: البته آنها چنین ادعاهایی را با این هدف مطرح می‌كنند كه بتوانند داوطلبان اصلاح‌طلب را ردصلاحیت كنند؛ مثل بحث‌هایشان درباره انقلاب مخملی. مشكلی كه ما داریم این است كه هم خارجی‌ها و هم اقتدارگرایان رسانه دارند و تنها جریانی كه رسانه ندارد، اصلاح‌طلبان هستند و به همین دلیل، علیه اصلاح‌طلبان از تریبون‌های هر دو طرف، ادعاهای زیادی مطرح می‌شود. حرف ما این است كه اگر واقعا به ادعاهایتان باور دارید، بیاییم و در تلویزیون مناظره كنیم.

وی در عین حال با اشاره به اینكه « بعید به نظر می‌رسد كه طرف مقابل حاضر به مناظره تلویزیونی شود»، گفت: دلیل آن هم دو حضور موفقی است كه اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر در تلویزیون داشته‌اند؛ یكی مناظره دكتر ستاری‌فر با آقای فرهاد رهبر (در حوزه مباحث اقتصادی) و دیگری مناظره مهندس صفایی فراهانی با مقامات ورزش كشور. در هر حال، چنانچه واقعاً اقتدارگرایان به حرف خود اعتقاد دارند، در صدا و سیما مناظره بگذارند تا مثلا معلوم شود چه كسی در این كشور زمینه دخالت خارجی را افزایش می‌دهد.

معاون سابق وزارت كشور در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع رؤسای مناطق جبهه مشاركت به بررسی كارنامه دولت نهم و موقعیت كنونی اصلاح‌طلبان پرداخت.

وی گفت: در دو سال گذشته خدا حجت را بر جناح اقتدارگرا تمام كرده‌است. از وقتی دولت نهم روی كار آمده است، همه نهادهای حكومتی از آن دفاع می‌كنند. همسویی صدا و سیما، قیمت بالای نفت، صندوق ذخیره ارزی همه به نفع دولت بوده است؛ خشكسالی و بلایای طبیعی هم نداشتیم. در این شرایط، شاهد وضع بد اقتصادی و معیشتی مردم هستیم.

تاج‌زاده افزود: اقتدارگراها كه مدعی بودند اصلاح‌طلبان به معیشت مردم بی‌توجه هستند؛ گویی اگر آنان به قدرت برسند، ایران بهشت می‌شود. با این همه حمایت‌ها و امكانات، سهم ایرانیان از 5/2 برابر شدن قیمت نفت، 5/2 برابر شدن قیمت مسكن بوده. قیمت بسیاری از كالاهای ضروری هم، دو برابر شده و افزایش حقوق كاركنان دولت به هیچ وجه با آن برابری نمی‌كند. سقوط بازار سهام از دیگر نتایج سیاست‌های دولت بوده است. طبق ‌آمار فاصله دهك‌های بالا و پایین جامعه در دوره دولت نهم بیشتر شده است. البته در زمینه رشد نقدینگی و میزان تذكر به جوانان پیشرفت داشته‌ایم؛ به گونه‌ای كه از دوره مادها تاكنون بی‌سابقه بوده است.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ادامه داد: در دو نظرسنجی انجام‌شده، یكی 79 و دیگری 90 درصد پاسخ‌دهندگان (كه متوسط آن 85 درصد می‌شود)، معتقدند وضعیت گرانی و تورم در دولت نهم به مراتب بدتر از دوره اصلاح‌طلبان است. 60 درصد شهروندان معتقدند ادامه وضع موجود، وضعیت جامعه را بدتر می‌كند. یعنی سه‌پنجم جامعه با این سیاست‌ها چشم‌انداز روشنی برای ایران نمی‌بینند؛ به عبارتی، اولا وضع بد است و ثانیا و بدتر اینكه، چشم‌اندازی هم برای بهبود نیست.

وی تاكید كرد: مدیریت جامعه در جهان امروز نیازمند تحلیل علمی، تصمیمات كارشناسانه و اداره امور بر مبنای برنامه است. متأسفانه دولت آقای احمدی‌نژاد فاقد هر سه ویژگی است.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت همچنین با اشاره به یكی از اظهارات اخیر الهام، سخنگوی دولت» كه گفته «انتقاد به آقای احمدی‌نژاد، انتقاد به دانشگاه است»، گفت: حق با وی است؛ نه به دلیل اینكه او سمبل دانشگاه است،‌ چون پیروزی آقای احمدی‌نژاد نتیجه انفعال و سكوت دانشگاه است. اگر دانشگاه زنده بود، كسی جرات نمی‌كرد بگوید در مدیریت كشور ترمز نداریم و دنده نداریم و فرمان بریده‌ایم.

تاج‌زاده در پایان سخنرانی خود پیش‌بینی كرد: ما معتقدیم اگر آلترناتیو اصلاح‌طلبان را دوباره در جامعه ارائه كنیم و تاكیدمان درباره «توسعه همه‌جانبه»، «مدیریت علمی» و «دموكراسی‌خواهی» را به گوش جامعه برسانیم، می‌توانیم موفق باشیم.