ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.01.2008, 14:01
استقبال جهان از سال ۲۰۰۸

ایران امروز: ساکنان کره‌ی خاکی شب گذشته را با آتش‌بازی، کنسرت‌ها و جشن‌های بزرگ در میادین شهرها به استقبال سال ۲۰۰۸ رفتند. برلینی‌ها برای ساعاتی تصور می‌کردند بزرگترین جشن خیابانی را در استقبال از سال ۲۰۰۸ در دروازه «براندنبورگ» برپا کرده‌اند، اما وقتی ساعت تحویل سال به آن سوی اقیانوس و به برزیل رسید، جشن سال نو ساکنان شهر «کوپاکابانا» بزرگترین بود.

با این حال برلین در مکان دوم برگزارکننده‌ی بزرگ‌ترین جشن شب سال نو میلادی - سیلوستر - قرار داشت.

در «ریودوژانیرو» چهار میلیون نفر در جشن ماراتن دو در کنار ساحل شرکت داشتند. در کوپاکابانا، یکی از متروپل‌های برزیل دو میلیون نفر در یک جا جمع شده بودند. آتش‌بازی در این شهر بسیار گسترده‌تر از برلین بود. در مراسم زیبای آتش‌بازی، آسمان شهر بیش از ۲۳ دقیقه با رنگ‌های مختلف نورباران شد. خیابان‌ها برای عبور و مرور خودروها بسته بود و مردم در گرمای ۳۵ درجه، تنگ ‌هم در حال شادمانی بودند. در ساعت تحویل سال، همزمان با آغاز نورافشانی، آشنا و غریبه، همدیگر را در آغوش گرفته و می‌بوسیدند. تا سه ساعت پس از تحویل سال، دهها هزار نفر در طول سواحل مشهور آتلانتیک در کوپاکابانا در جنب و جوش و پایکوبی بودند.


کوپاکابانا در برزیل

در دروازه‌ی براندنبورگ برلین، در ساعت تحویل سال، دسته‌گل‌های بزرگ، ستاره‌های چشمک‌زن و بارانی طلایی‌رنگ، آسمان را روشن کرده بود. اما همه‌چیز پس از ۱۲ دقیقه پایان یافت. بنا به گفته‌ی مسئولان برگزاری مراسم، حدود یک میلیون نفر در مراسم سیلوستر دروازه براندنبورگ شرکت کرده بودند. مجموعا سه صحنه‌ی بزرگ موزیک زنده و ۸ چادر جشن و پایکویی در طول دو کیلومتر در محدوده‌ی براندنبورگ برپا شده بود.

سایه ۱۱ سپتامبر در مراسم نیویورک

نیویورک نیز با جشن باشکوهی به استقبال سال ۲۰۰۸ رفت. حدود یک میلیون نفر در میدان «تایمز» اجتماع کرده بودند تا به هنگام تحویل سال، مراسم سنتی صعود کره‌ی نورانی را تماشا کنند. امسال به مناسبت صد سالگی این مراسم، کره‌ی کریستالی با بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن، دوبرابر بیش از سابق نورافشانی می‌کرد. با وجود گذشت ۶ سال از رویداد تروریستی ۱۱ سپتامبر، تدابیر امنیتی شدیدی اعمال می‌شد. همه‌ی حاضران پیش از ورود به میدان کنترل می‌شدند و نوشیدن الکل ممنوع شده بود. پلیس با سگ‌های ردیاب، نیروهای ضدترور و نیز ماموران اف‌بی‌آی در آماده‌باش بودند و محدوده‌ی میدان تایمز از آسمان از سوی هلیکوپترها زیر نظر قرار داشت.

تولد «بریان» ۸ ثانیه پس از تحویل سال

در اتریش، رویداد بزرگ تحویل سال با شادمانی میزبانی مسابقات جام فوتبال اروپا از سوی آن کشور درآمیخته بود. اتریش و سویس، بطور مشترک میزبان بازی‌های جام فوتبال اروپا در تابستان آینده هستند. شمار زیادی از کسانی که برای مراسم تحویل سال در وین جمع شده بودند، پیراهن جام فوتبال اروپا را بر تن کرده بودند.

احتمالا نخستین کودک سال جدید نیز در اتریش بدنیا آمد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۸ ثانیه پس از تحویل سال، در کلینکی در شهر وین «بریان» کوچولو بدنیا آمد که مادرش تنها ۱۶ سال دارد.

سیلوستر تابستانی در سیدنی

در آن سوی دنیا، در استرالیا، مراسم تحویل سال در هوای تابستانی برگزار شد. در شهر سیدنی در هوای ۲۶ درجه بالای صفر، نزدیک به یک میلیون نفر با عظیم‌ترین مراسم آتش‌فشانی به استقبال سال ۲۰۰۸ رفتند. مراسم زیبای نورافشانی بر روی پل مشهور «هاربور» برگزار شد.

جشن سیلوستر در کلان‌شهر هونگ‌کونک، متاثر از بازی‌های المپیک در تابستان ۲۰۰۸ در پکن بود. با این حال این شهر نورافشانی‌ها، چند سالی است که در سیلوستر آرام است چرا که چینی‌ها دارای تقویم قمری هستند و سال جدید خود را در ۷ فوریه جشن خواهد گرفت.

پاریس و بروکسل آرام بودند

پاریس و بروکسل سیلوستر آرامی را سپری کرد. در پایتخت بلژیک به خاطر تهدیدهای تروریستی و هشدارباش‌ها در این زمینه‌، مراسم سنتی سیلوستر در مرکز شهر لغو شد. مراسم‌های کوچک و نیز آتش‌فشانی‌ها نیز برگزار نشد. اما مردم به خبابان‌ها آمده و تحویل سال را جشن گرفتند.