ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 30.12.2007, 19:21
بوتو با شلیک گلوله به قتل رسیده است

ایران امروز: نخست عکس و حال یک ویدئو. حادثه‌ی تیراندازی به طرف بی‌نظیر بوتو از سوی دوربین‌های مختلف ثبت شده است: از میان جمعیت در حال تشویق بوتو، دستی با یک کلت بالا می‌رود و سه بار به سوی بوتو شلیک می‌کند. سپس بمب منفجر می‌شود.

نخستین خبر فوری درباره‌ی حادثه‌ی ترور بوتو در روز پنجشنبه‌ی گذشته چنین بود: بی‌نظیر بوتو در انفجار رخ داده در گردهمایی انتخاباتی آسیبی ندیده است. کمی بعد گفته شد بوتو در اثر انفجار بمب کشته شده است. اندکی بعد اما خبر به این شکل تغییر یافت: او هدف تیراندازی قرار گرفته، اما تیرها به وی اصابت نکرده، بلکه در اثر شدت انفجار، جمجمه‌ی وی بوسیله یک تکه آهن بشدت زخمی شده که به مرگ وی انجامیده است.

امروز - یکشنبه ۳۰ دسامبر - صفدر عباسی، مشاور و یکی از افراد مورد اعتماد بی‌نظیر بوتو که در لحظات وقوع حادثه در اتومبیل بوتو و در کنار وی نشسته بود، می‌گوید: بوتو بر روی بازوان او درحال جان دادن بود و بطور کاملا مشخص او با تیر هدف قرار گرفته بود.

چند روز است که حکومت مشرف و هواداران بی‌نظیر بوتو درباره‌ی چگونگی قتل وی در حال مناقشه‌اند. اکنون نخستین عکس‌ها و فیلم ویدئویی چگونگی قتل رهبر حزب مردم پاکستان را توضیح می‌دهند.

تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی پاکستان پخش کردند، نشان می‌دهند که دستکم دو نفر در قتل بوتو شرکت داشتند. در یکی از عکس‌ها مرد جوانی دیده می‌شود که صورت خود را خوب تراشیده و عینک آفتابی برچشم دارد. پیراهن سفید و یک کت تیره به تن دارد. او خود را به اتومبیل حامل بوتو نزدیک کرده و کلت خود را به سوی بوتو که از سقف اتومبیل خود بیرون را تماشا می‌کند، نشانه می‌رود.

به گفته‌ی نیروهای امنیتی، فرد انتحاری که خود را در نزدیکی اتوموبیل بوتو منفجر کرد، در جای دیگری ایستاده بود، بنابراین او نمی‌توانست همان فرد شلیک‌کننده به بوتو باشد. بنا به گفته‌های شاهدان عینی حادثه، افراد بیشتری در عملیات ترور بوتو شرکت داشتند. همچنین گفته می‌شود تیر هوایی نیز شلیک شده تا جمعیت کنار خودروی بوتو از ترس فرار کنند و راه را برای فرد انتحاری جهت نزدیک شدن به هدف باز نمایند.

ویدئویی که امروز - یکشنبه ۳۰ دسامبر - منتشر شده جریان انفجار را نشان می‌دهد: در میان انبوه جمعیت آرام، خودروی بوتو آرام به جلو می‌رود. بی‌نظیر بوتو آرام به‌نظر می رسد. برای هوادارانش دست تکان می‌دهد و لبخند می‌زند. بعد تیراندازی می‌شود. سه بار شلیک پشت سرهم. جمعیت فریاد می‌کشد. بعد یک انفجار و نوری خیره‌کننده و قطع تصاویر ویدئویی.

کمی پیش از انفجار مهیب که جان حدود ۲۰ را گرفت، در میان انبوه جمعیت، دست فرد شلیک‌کننده قابل تشخیص است. این مرد یک پیراهن روشن که آستین‌اش کاملا پیداست و یک کت تیره به تن دارد. اسلحه به طرف پشت سر خانم بوتو هدف‌گیری شده است. به محض تیراندازی یکی از همراهان بوتو که در صندلی عقب نشسته به سرعت خود را جمع می‌کند.


آخرین لحظات زندگی بوتو

صفدر عباسی، مشاور بی‌نظیر بوتو آخرین زندگی بوتو را برای روزنامه‌ی «ساندی تلگراف» تشریح کرده است: من فریاد زدم «زنده باد بوتو» و چند ثانیه بعد بوتو کشته شد.

«بوتو چیزی نمی‌گفت. روی صندلی نشسته بود و از طریق پنجره‌ی سقف خودور برای هوادارانش دست تکان می‌داد. در میان هیاهوی جمعیت ناگهان تیراندازی شد. تا صدای تیر آمد بوتو خم شد، ما فورا متوجه نشدیم که گلوله به وی اصابت کرده است.»

«بوتو از پنجره‌ی سقف خودرو به درون آن سُر خورد. ما فکر کردیم او برای حفظ جان، خود را به داخل اتومبیل کشاند. ابدا نمی‌توانستیم تصور کنیم که چه اتفاق افتاده است. از بوتو صدایی برنمی‌خاست. سپس من متوجه جای زخم عمیق گلوله‌ای در طرف چپ گلوی او شدم.»

همه‌جا خون بود. نهیب خان، همسر صفدر عباسی، سر بوتو را در بغل گرفته و کوشش می‌کرد با روسری‌اش جلوی خونریزی را بگیرد. راننده‌ی خودرو بلافاصله به سوی بیمارستان حرکت کرد. تا لحظه‌ی رسیدن به بیمارستان هنوز بوتو زنده بود، اما پزشکان نتوانستند کمکی به او بکنند.

عباسی آخرین لحظات زندگی خانم بوتو را اینطور تصویر می‌کند: «لبخند بر لبانش داشت و خیلی خوشبخت بود.»


انتخاب جانشین بی نظیر بوتو

بی‌بی‌سی: در کنفرانس خبری حزب مردم پاکستان، مخدوم امین فهیم، از مقامات ارشد حزب گفت که بی نظیر بوتو، رهبر سابق حزب مردم، در وصیت نامه خود گفته است "در صورت عدم حضور من آصف علی زرداری رهبر حزب خواهد بود."

به گفته آقای فهیم اعضای حزب با این اعلام نظر موافقت کردند. آقای فهیم افزود که بدنبال این تحول، آقای زرداری گفت که او مایل است بلاول پسرش به عنوان رهبر حزب زمام امور حزب مردم را بدست گیرد.

با این احتساب بلاول زرداری پسر بی نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان، و آصف علی زرداری همسر خانم بوتو بطور مشترک به عنوان جانشین او برای رهبری حزب مردم پاکستان معرفی شده اند.

ادامه رهبری خانواده بوتو در حزب مردم پاکستان

آقای زرداری گفت که حزب مردم پاکستان در رقابت های انتخاباتی ماه ژانویه شرکت خواهد کرد و از نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور و از مخالفان دولت پرویز مشرف، درخواست کرد که از تهدید تحریم انتخابات پارلمانی صرف نظر کند.

وی گفت: " ژنرال (پرویز مشرف) می خواهد که انتخابات را هدایت کند. ما به او این فرصت را نخواهیم داد."

آقای زرداری روز یکشنبه (۳۰ دسامبر، ۹ دیماه)، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پسرش بلاول گفت که او مایل است که از این به بعد فرزندانش با نام فامیل بوتو زرداری خوانده شوند.

بلاول پسر نوزده ساله خانم بوتو دانشجوی دانشگاه آکسفورد انگلستان است. گفته می شود که وی تا پایان تحصیلاتش نقش تشریفاتی در این حزب داشته باشد. بلاول بوتو نیز در سخنان بسیار کوتاهی به نقل از مادرش گفت که "دموکراسی بهترین انتقام است." برخی از اعضای حزب مردم پاکستان به دلیل سن کم بلاول، با رهبری مطلق او مخالف بوده اند.

خانم بوتو روز پنجشنبه (۲۷ دسامبر) پس از شرکت در یک اجتماع انتخاباتی ترور شد. ترور خانم بوتو که با واکنش شدید بسیاری از رهبران جهان روبرو شد، پاکستان را در موجی از نا آرامی فروبرده است. تا کنون دست کم چهل نفر در خشونت هایی که به دنبال ترور خانم بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان رخ داده کشته شده اند.

پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان پیشتر دستور داده با کسانی که در نا آرامی‌های به وجود آمده بعد از ترور بی‌نظیر بوتو شرکت داشته اند، شدیدا برخورد شود. مشرف گفته باید با کسانی که در شلوغی شهرها به غارت روی آورده اند "محکم برخورد کرد و تمام اقدام های لازم را برای کسب اطمینان از امنیت و آسایش مردم انجام داد."

انتخابات

در همین حال حزب حاکم پاکستان می گوید برگزاری انتخابات عمومی این کشور، ممکن است برای چند هفته به تاخیر بیفتد. طارق عظیم از مقامات این حزب، ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان، را علت این تاخیر اعلام کرد.

انتخابات پارلمانی پاکستان، بر اساس برنامه قبلی، قرار بود در تاریخ هشتم ماه ژانویه سال نو میلادی (هفته آینده) برگزار شود. آقای عظیم گفت اگر این رای گیری در موعد مقرر برگزار شود، ممکن است اعتبار خود را ازدست دهد. پیشتر دو حزب عمده مخالف دولت (حزب مردم و مسلم لیگ شاخه نواز شریف)، خواهان تعویق انتخابات شده بودند.