ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 29.12.2007, 17:58
بوتو چگونه به قتل رسید؟

ایران امروز: بوتو چگونه به قتل رسید؟ آیا او با شلیک هدفمند یک تیرانداز به قتل رسیده است؟ حزب مردم پاکستان مطمئن است که رهبرش با گلوله‌ی یک تک‌تیزانداز به قتل رسیده و حکومت مشرف را متهم می‌کند که در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر چگونگی قتل بوتو است. فرزند بی‌نظیر بوتو بزودی بیانیه‌ای را قرائت خواهد کرد که مادرش بجای گذاشته است.

در پاکستان بحث درباره چگونگی قتل خانم بی‌نظیر بوتو بالا گرفته است. یک سخنگوی حزب مردم پاکستان این گزارش دولت را رد می‌کند که در آن ادعا شده بوتو نه از طریق شلیک گلوله، بلکه در اثر درهم‌شکستن خودروی حامل وی در پی انفجار انتحاری کشته شده است.

دولت پاکستان روز جمعه در گزارشی ادعا کرد بوتو در اثر درهم‌شکستن سقف خودروی حامل وی در پی انفجار انتحاری کشته شده و گلوله‌های شلیک شده به بوتو اصابت نکرده است. در گزارش دولت گفته شده که در بدن بوتو گلوله و یا ترکش پیدا نشده است.

«شری رحمان» سخنگو و همکار نزدیک بوتو گفته‌های سخنگوی حزب مردم را تایید می‌کند. شری رحمان دولت را متهم کرد که درصدد پنهان کردن چگونگی قتل بوتو است. او که به گفته‌ی خودش در یکی از اتومبیل‌های همراه بوتو بوده، می‌گوید «با چشمان خود دیدم که گلوله به پشت سر بوتو اصابت کرد و از آن سوی دیگر خارج شد.» بوتو سپس با اتومبیل شری رحمان به بیمارستان رسانده می‌شود. او می‌افزاید «ما نتوانستیم پیکر او را بدرستی شستشو دهیم چرا که از محل جراحت او مدام خون جاری می‌شد.»

سخنگوی بوتو می‌گوید بیمارستان باید توضیحات خود را تغییر دهد. «یک گزارش صحیح کالبد شکافی هنوز وجود ندارد.»

وزارت کشور پاکستان مدعی است بوتو در اثر برخورد سقف خودرو کشته شده، وقتی که او در صدد فرار از تیررس گلوله‌ها بود. سخنگوی بوتو این اظهارات را مسخره می‌داند که هدف‌اش پنهان کردن واقعیت آن چیزی است که اتفاق افتاده است.

القاهده تکذیب می‌کند

بیت‌الله محسود، رهبر احمتالی القاعده در پاکستان اتهام ترور بوتو توسط القاعده را رد کرد. سخنگوی محسود در یک مکالمه‌ی تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این اتهام توطئه دولت ، ارتش و سازمان امنیت پاکستان است. حمله به یک زن برخلاف عرف و سنت‌های آنان است. اسلام‌گرایان قادر به شکستن موانع امنیتی ایجاد شده در مراسم انتخاباتی بوتو در روز پنجشنبه‌ی گذشته نبودند.»

سخنگوی رهبر القاعده در پاکستان، نوار صوتی که به گفته‌ی وزارت کشور پاکستان حاوی گفت‌وگوی محسود و یک اسلام‌گرا درباره ترور بوتوست، را یک بازی بچه‌گانه خواند. ‌او می‌گوید بی‌نظیر بوتو نه تنها یک رهبر پاکستان، بلکه یک رهبر شناخته‌شده از سوی جامعه جهانی هم بود. ما مراتب تاسف عمیق و ناراحتی خود را از مرگ بوتو اعلام می‌کنیم.

اعلامیه‌ی بجا مانده از بوتو

روز شنبه ۲۹ دسامبر اعلام شد که خانم بوتو از خود یک بیانیه بجا گذاشته که در صورت کشته شدن انتشار یابد. آصف علی زرداری، همسر بی‌نظیر بوتو با اعلام این خبر گفت، بیانیه به زودی توسط فرزند بی‌نظیر بوتو قرائت خواهد شد. این بیانیه خطاب به حزب مردم پاکستان است.

رهبری حزب مردم پاکستان روز یکشنبه ۳۰ دسامبر در یک نشست فوق‌العاده در این باره تصمیم خواهد گرفت که آیا در انتخابات ۸ ژانویه شرکت می‌کند یا نه. دولت مشرف پس از ترور بوتو اعلام کرده به موعد مقرر برای انتخابات پای‌بند است. با این حال، کمیسیون انتخابات پاکستان نیز از یک نشست اظطراری خود خبر داده است. در این نشست اثرات احتمالی ناآرامی‌های روزهای اخیر بر انتخابات پیش‌بینی شده برای ۸ ژانویه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نواز شریف، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مسلم‌لیک، پس از ترور بوتو احزاب و مردم آن کشور را به بایکوت انتخابات دعوت کرده است.