ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.12.2007, 18:43
پیکر بی‌نظیر بوتو به خاک سپرده شد

يك بولتن پزشكى انتشار يافته در پاكستان حاكى است كه بى‌نظير بوتو نخست‌وزير پيشين پاكستان برخلاف گزارش‌هاى پيشين در اثر شليك گلوله به قتل نرسيده است. بنا به اين گزارش بوتو باآهن‌پاره‌هاى سقف خودروى حامل وى كه در اثر انفجار درهم شكسته بود، زخمى و سپس كشته شده است.

اين گزارش پزشكى مى‌گويد در بدن خانم بوتو گلوله يا قطعه‌ى تركش يافت نشده است.

در ايالت سند پاكستان صدها هزار نفر در مراسم تشييع پيكر بى‌نظير بوتو نخست‌وزير پيشين پاكستان شركت كردند. تابوتش در پرچم سياه ، سرخ و سبز حزب مردم پاكستان پيچيده شده بود. آصف على زردارى همسر بوتو و سه فرزندش پيكر وى را از راولپندى تا محل دفن همراهى مى‌كردند. پيكر بوتو در آرامگاه خانوادگى خود در ۲۰۰ كيلومترى شمال كراچى در كنار پدرش ذوالفقار على‌ بوتو به خاك سپرده شد.

وزارت كشور پاكستان: القاعده مسئول ترور بوتو است

وزارت كشور پاكستان مى گويد كه آنها "شنود اطلاعاتى" در دست دارند كه نشان مى دهد القاعده در ترور بى‌نظير بوتو، نخست وزير سابق پاكستان دست داشته است.

جاويد اقبال، سخنگوى وزارت كشور پاكستان در اين كنفرانس خبرى از فردى به نام "بيت‌الله محسود" نام برد كه در تماسى تلفنى با يكى از همكاران خود از ترور خانم بوتو اظهار رضايت مى كند.

آقاى اقبال متن مكالمه انجام شده را براى شركت كنندگان در كنفرانس خبرى قرائت كرد.

در اين نشست خبرى همچنين نوار ويديويى از آخرين لحظات خانم بوتو نشان داده شد.

در اين نوار ويديويى نشان داده مى شود كه خانم بوتو از داخل سقف خودروى خود خارج مى شود كه پس از لحظاتى ابتدا صداى شليك سه گلوله شنيده مى‌شود و سپس انفجارى رخ مى‌دهد.

به گفته آقاى اقبال كه در طى كنفرانس خبرى تصاويرى از جمجمه خانم بوتو را نشان مى داد، در جمجمه خانم بوتو نشانى از شئى خارجى مانند گلوله و يا تركش وجود ندارد.

در اين كنفرانس خبرى همچنين تصاويرى از محل حادثه و اطراف و داخل خودروى خانم بوتو نيز نشان داده شد.

خانم بوتو روز پنجشنبه ۲۷ دسامبر، پس از خروج از يك تجمع انتخاباتى مورد هدف قرار گرفت و كشته شد. در اين حادثه، علاوه بر بى نظير بوتو، دست كم بيست نفر ديگر نيز كشته شدند. ترور او به بروز نا آرامى در داخل پاكستان منجر شده و واكنش هاى گسترده داخلى و خارجى را در پى داشته است. در نا آرامى هاى پاكستان در همين ارتباط، دست كم نوزده نفر كشته شده اند.

در پاكستان سه روز عزاى عمومى اعلام شده و پرچم ها بر فراز ساختمان هاى دولتى در داخل و خارج از اين كشور به حالت نيمه افراشته در آمده است.

محكوميت جهانى ترور بوتو

شوراى امنيت ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كرده و اين حمله‌ى انتحارى را اقدامى تروريستى خواند.

اعضاى شوراى امنيت در بيانيه‌اى ضمن تقدير از بى‌نظير بوتو، نخست وزير سابق پاكستان نسبت به كشته شدن وى ابراز ناراحتى كردند و مردم پاكستان را به خويشتن‌دارى و حفظ ثبات دركشور فراخواندند.

شوراى امنيت بر مجازات عاملان انتحارى، سازمان‌هاى حمايت‌كننده از اين حمله‌ى تروريستى تاكيد كرده و از تمام كشورها خواستند تا با مقامات پاكستان در جهت دستيابى به اين هدف همكارى فعالى داشته باشند.

شوراى امنيت تاكيد كرد: تروريسم به هر شكلى يكى از خطرناك‌ترين تهديدات عليه امنيت و ثبات جهان است و هرگونه اقدام تروريستى با هر انگيزه‌اى بايد نابود شود.

اقدامى بزدلانه از سوى گروه‌هاى تندرو

هم‌چنين جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در بيانيه‌اى ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كرد.

وى خاطرنشان كرد: آمريكا شديدا هرگونه اقدام بزدلانه را كه از سوى گروه‌هاى تندرو صورت گرفته، محكوم مى كند. بوش هم‌چنين بر مجازات عاملان اين حمله‌ى انتحاى تاكيد كرد.

رييس جمهور آمريكا در ادامه افزود: لورا و من به خانواده‌ى بوتو و دوستان و طرفدارانش وهم‌چنين به ملت پاكستان در خصوص اين حادثه تسليت مى‌گوييم.

بوش افزود: ما در كنار ملت پاكستان در مبارزاتشان عليه تروريسم و افراط‌گرايى مى‌ايستيم و در راستاى ادامه‌ى روند دموكراسى كه بوتو به خاطر آن با تمام شجاعت جانش را از دست داد، گام برمى‌داريم.

رييس جمهور آمريكا تصريح كرد: بوتو به عنوان نخست وزير به كشورش خدمت كرد و مى‌دانست كه بازگشتش به پاكستان خطرى براى وى است، اما با اين وجود به خاطر پيشرفت كشورش وارد پاكستان شد.

دعوت به آرامش

كاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ى آمريكا نيز ملت پاكستان را به حفظ آرامش فرا خواند.

وى در بيانيه‌اى اظهار داشت: نتايج اين حمله‌ى خونين بدون شك امتحانى خواهد بود براى صبر و اراده‌ى ملت پاكستان. وى از ملت، رهبران سياسى و جامعه‌ى مدنى پاكستان خواست تا در راستاى حفظ وحدت و تلاش در جهت ايجاد آينده‌اى مناسب، سالم و دموكرات گام بردارند.

هدف نابودى دموكراسى در پاكستان

آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان و فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ى اين كشور نيز ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كردند.

مركل گفت: اقدام تروريستى بزدلانه با هدف بى‌ثبات‌سازى پاكستان و نابودى دموكراسى در اين كشور صورت گرفت، چراكه پاكستان در راستاى مبارزه با تروريسم تلاش‌هاى مهمى را به كار گرفته است.

اشتاين‌ماير تاكيد كرد: هرگز خشونت به اختلافات سياسى منجر نخواهد شد و عاملان اين اقدامات تروريستى سخت دراشتباهند.

دعوت به دورى از خشونت

اتحاديه‌ى اروپا نيز در بيانيه‌اى مراتب تأسف خود را از ترور بى‌نظير بوتو اعلام كرد.

رياست اتحاديه‌ى اروپا كه در حال حاضر بر عهده‌ى پرتغال است در بيانيه‌اى هرگونه اقدام افراط‌گرايانه را محكوم كرد.

اتحاديه‌ى اروپا ابراز اميدوارى كرد كه اين‌گونه اقدامات به روند دموكراسى در پاكستان ضربه‌اى وارد نكند.

اين اتحاديه از مردم پاكستان خواست تا از هرگونه خشونت دورى كنند و در راستاى آشتى ملى حركت كنند.

خوزه مانويل باروسو، كميسيونر اتحاديه‌ى اروپا نيز نسبت به ترور بى‌نظير بوتو ابراز ناراحتى كرد و اين جنايت تروريستى را محكوم كرد.

جنايت اشرار

در همين حال ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان نيز اين جنايت تروريستى را محكوم كرد و اظهار داشت: اين جنايت از سوى اشرارى صورت گرفته كه از اسلام و ارزش‌ها و اخلاق بدور هستند و با خون مردم بى‌گناه بازى مى‌كنند.

وى در پيامى براى پرويز مشرف، رييس جمهور پاكستان شديدا از اين واقعه ابراز تأسف كرد.

پادشاه عربستان عنوان داشت: ملت مسلمان پاكستان بايد صبر داشته باشند.

وى افزود: اين جنايت هرگز عزم و اراده‌ى ملت پاكستان را نابود نخواهد كرد. ملت پاكستان هرگز اجازه نخواهد داد كه هيچ‌كس به وحدت و ثبات اين كشور خللى وارد كند.

نخست وزير لبنان نيز در پيامى ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كرد و اظهار داشت: اين حمله‌ى انتحارى هرگز مانع از تلاش‌هاى پاكستان و جهان اسلام در زمينه‌ى مبارزه با تروريسم نخواهد شد.

وى تصريح كرد: ما اميدواريم كه هرچه سريع‌ترعاملان اين حمله‌ى انتحارى به اشد مجازات برسند ما از تلاش‌هاى دولت پاكستان در برقرارى امنيت و صلح در اين كشور حمايت خواهيم كرد.


دعوت بان‌كى مون به خويشتن‌دارى

بان كى مون، دبيركل سازمان ملل نيز شديدا اين حمله‌ى انتحارى را محكوم كرد و بر برقرارى آرامش و حفظ خويشتن‌دارى در اين شرايط سخت تاكيد نمود.


گوردن براون، نخست وزير انگليس نيز عاملان اين حمله‌ى انتحارى را بزدلانى توصيف كرد كه از برقرارى دموكراسى نگران هستند.

وى گفت: اين اقدام وحشيانه اراده‌ى ما را در نابودى تروريست‌ها ضعيف نمى‌سازد.

ماسيمو دالما، وزير خارجه‌ى ايتاليا نيز اين اقدام را جنايتى وحشيانه توصيف كرد.

دالما ابراز اميدوارى كرد كه هرچه سريع‌ترعاملان اين حمله‌ى انتحارى شناسايى شوند.

نيكولا ساركوزى، رييس جمهور فرانسه نيز گفت: بوتو به خاطر تعهداتش در قبال خدمت به كشورش جان خود را از دست داد.

وى گفت: پاكستان و اتحاديه‌ى اروپا هم‌چنان بر ثبات و دموكراسى پاكستان تاكيد دارند.

برنار كوشنه‌، وزيرخارجه‌ى فرانسه نيز گفت: بحران سياسى در پاكستان در پى ترور بوتو توازن منطقه را تهديد مى‌كند.

وى تصريح كرد: پاكستان به عنوان يك كشورهسته‌يى با توجه به بحران پيش‌رو بيش از گذشته توازن منطقه را تهديد مى‌كند.

كوشنه هم‌چنين نسبت به دستيابى گروه‌هاى تندرو به بمب‌هسته‌يى هشدار داد و گفت: هرگونه رخداد در پاكستان براى جهانيان بويژه كشورهايى كه در افغانستان نيرو دارند مهم است.

جلال طالبانى، رييس جمهور عراق نيز ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كرد و گفت: بوتو يك سياستمدار شجاع بود كه همواره براى ملتش مبارزه كرد و به رغم هشدارهايى كه در خصوص در خطر بودن جانش به وى دادند وى هم‌چنان در تلاش‌هايش جدى بود و در راستاى حفظ وحدت و دوستى در كشورش تلاش كرد.

سوريه نيز اين جنايت تروريستى را محكوم كرد.

سخنگوى رسمى دولت سوريه نيز ابراز اطمينان كرد كه ملت پاكستان قادر به پشت سر گذاشتن اين شرايط سخت كه در حال حاضر با آن روبه‌رو است، خواهد بود.

عمروموسى، دبيركل اتحاديه‌ى عرب نيز ضمن محكوم كردن اين امر اين جنايت را يك اقدام تروريستى خواند.

هم‌چنين دولت امارات نيز ضمن فراخواندن ملت پاكستان به حفظ وحدت اين حمله‌ى انتحارى را محكوم كرد.

هم‌چنين دولت قطر و بحرين نيز هر كدام در بيانيه‌اى جداگانه اين حمله‌ى انتحارى را محكوم كردند.

محمود دورانى، سفير پاكستان در آمريكا نيز اعلام كرد كه كشورش با اين شرايط سخت به خوبى كنار خواهد آمد و به تلاش‌هايش در مبارزه با تروريسم ادامه خواهد داد.

سفير پاكستان اظهار داشت: اين اقدام تروريستى منجر شد پاكستان بيش از پيش در مبارزه با تروريسم تلاش كند.

وى درباره‌ى نقش دولت پاكستان در حمايت از بوتو، گفت: دولت به تمام مسووليت‌هايش در اين خصوص عمل كرده است. به اعتقاد من در اين شرايط بهترين تدابير امنيتى نيز كافى نيست.

وزير خارجه‌ى هند، دولت‌هاى ژاپن، چين و كره‌ى جنوبى نيز ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كردند.

ماساهيكو كومورا، وزير خارجه‌ى ژاپن اين اقدام تروريستى را با هدف نابودى تلاش‌هاى پاكستان جهت برگزارى انتخاباتى شفاف خواند.

وزارت خارجه‌ى كره‌ى جنوبى و چين نيز هركدام در بيانيه‌هايى اعلام كردند: اميدواريم كه پاكستان هم‌چنان از طريق راه‌هاى مسالمت‌آميز به برقرارى دموكراسى‌ ادامه دهد.

نبيه برى، رييس‌پارلمان لبنان نيز ترور بى‌نظير بوتو را محكوم كرد و نسبت به اين حادثه ابراز تاسف نمود.

نخست‌وزير نروژ نيز ضمن محكوم كردن اين حمله‌ى انتحارى بوتو را يك آزادى‌خواه كه در راه هدفش كشته شد توصيف كرد.

منابع: اشپیگل، ایسنا، بی‌بی‌سی