ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.12.2007, 10:45
درخواست نبش قبر زهرا بنی یعقوب

بی‌بی‌سی: مسئولان بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در همدان علت مرگ زهرا بنی یعقوب را خودکشی اعلام کرده اند اما خانواده وی چنین دلیلی را برای مرگ وی رد کرده و علیه این ستاد به مراجع قضائی شکایت کرده اند.

بر اساس این شکایت، دادسرای همدان سه نفر را متهم تشخیص داده و برایشان قرار وثیقه صادر کرده است.

محمد دادخواه، وکیل خانواده بنی یعقوب در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت صدور قرار وثیقه برای متهمان به این معنی است که دادسرا هنوز اعتقاد به اینکه خانم بنی یعقوب به قتل رسیده باشد ندارد وگرنه بایستی برای متهمان قرار بازداشت صادر می شد.

وی همچنین گفت که خواستار نبش قبر زهرا بنی یعقوب شده تا مشخص شود که آیا به جمجمه او ضربه ای وارد شده یا نه تا بدین ترتیب، شواهد بیشتری برای مشخص کردن علت مرگ او به دست آید.

زهرا بنی یعقوب که در یکی از روستاهای همدان دوران طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم را می گذراند، روز جمعه پیش از عیدفطر گذشته (بیستم مهر) هنگامی که در لوناپارک همدان همراه نامزد خود بود به دست نیروهای بسیجی که ضابطان امر به معروف و نهی از منکر خوانده می شوند دستگیر و به بازداشتگاه این نیروها انتقال داده شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است.‏

پزشک قانونی نیز مرگ وی را "‎فشار بر عناصر حیاتی گردن توسط جسم رشته‏‎ ‎مانند و قابل انعطاف و عوارض ناشی از آن" دانست و زمان مرگ را حدود ساعت نه شنبه شب (بیست و یکم مهر) اعلام کرد.

زهرا هنگام مرگ در آستانه 27 سالگی قرار داشت. وکیل و خانواده زهرا احتمال خودکشی او را رد می کنند.

از برادر زهرا نقل شده: "خواهرم به هیچ وجه مشکل خانوادگی نداشت و به لحاظ روحی نیز وضعیتش کاملاً عادی ‏بود، من چند ‏ساعت قبل از حادثه سه بار با او تلفنی صحبت کردم و حتی نیم ساعت قبل از حادثه با هم حرف زدیم و در آخرین تماس به ‏وی ‏گفتم پدرمان در راه همدان است و بزودی به آنجا می رسد و مشکل را حل می کند، زهرا هنگام صحبت با من کاملاً ‏طبیعی بود و به نظر ‏نمی رسید مشکل روحی خاصی داشته باشد و نمی دانم چطور دقایقی بعد جان باخت".

ژیلا بنی یعقوب، خبرنگاری که ماجرای مرگ زهرا را دنبال کرده می گوید: "با وجودی که وقتی والدین زهرا به بازداشتگاه رسیده بودند این دختر در قید حیات نبوده، پدرش را به دنبال پیگیری مسائل اداری می فرستند و والدین زهرا فکر می کردند که مراحل آزادی فرزندشان را طی می کنند، مأموران بازداشتگاه نه تنها به آنها نمی گویند که فرزندشان فوت کرده بلکه به آنها می گویند که دخترشان شایستگی عضویت در جامعه پزشکی را ندارد، مأموران امر به معروف خبر مرگ زهرا را پس از طی مراحل اداری به پدرش می دهند و می گویند دخترت خودکشی کرده."

مرگ سؤال برانگیز زهرا بنی یعقوب اعتراض بسیاری از مقامات و تشکلهای مدنی و سیاسی را برانگیخت، از جمله گروهی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی که در تشکلی تحت عنوان مجمع نمایندگان ادوار گردآمده اند، اعتراض خود را در قالب نامه ای به رئیس قوه قضائیه مطرح کردند.

مجمع نمایندگان ادوار به رئیس قوه قضائیه نوشت: "براساس اطلاعاتی که از سوی خانواده و افراد مطلع به وکیل متوفی و مراجع ذ‌یربط گزارش شده، مشارالیها فردی مذهبی و مقید به رعایت پوشش اسلامی بوده و پدر ایشان نیز از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی بوده است، لازم به ذکر است که متوفی براساس مقررات قانونی می ‌توانسته با استفاده از حق آزاده بودن پدرش طرحش را در تهران بگذراند اما به دلیل علاقمندی به خدمت در مناطق دور از پایتخت، همدان را انتخاب می‌ کند".

زهرا در مدرسه تیزهوشان درس خوانده و در آزمون سراسری دانشگاهها رتبه بیست و شش را کسب کرده بوده و یک سال و نیم پیش از مرگ، از دانشگاه تهران در رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده بود.