ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.12.2007, 21:14
انتقال شبانه باقى از زندان به بيمارستان


نوروز: «عمادالدين باقى» رييس دربند انجمن دفاع از حقوق زندانيان به علت وخامت وضع جسمانى چهارشنبه‌شب به بيمارستان قمربنى‌هاشم تهران منتقل شد. بنابراخبار دريافتى «نوروز»، باقى در آخرين تماس خود اعلام كرده كه در زير دوش زندان دچار حمله قلبى شده و بعد از آن بود كه مسؤولان زندان حاضر به انتقال وى به بيمارستان شده‌اند.

مديركل زندان‌هاى استان تهران نيز در گفت‌وگويى با خبرگزارى ايسنا خبر انتقال باقى به بيمارستان را تاييد كرد ولى در عين‌حال گفت كه وى امشب (چهارشنبه‌شب) به زندان بازمى‌گردد. «سهراب سليمانى» گفت: «حال عمومى باقى مساعد نبود و وى به يكى از بيمارستان‌هاى تهران منتقل شده است».

اين درحالى است كه بنابر گزارش خبرنگار «نوروز»، با رايزنى‌ها و پيگيرى مسؤولان بيمارستان، قرار شد وى تا فردا صبح تحت نظر پزشكان باشد. وى در ابتداى انتقال به بيمارستان در بخش مراقبت‌هاى ويژه CCU بسترى شد و در حال حاضر، با بهبود نسبى در بخش عمومى به سر مى‌برد.

گزارش خبرنگار «نوروز» همچنين حاكى از آن است كه با كسب گزارش‌هاى اوليه از وخامت وضعيت جسمانى باقى، آقاى كروبى رايزنى‌ها و تماس‌هايى را با «غلامحسين محسنى‌اژه‌اى» وزير اطلاعات، «على رازينى» رييس ديوان عدالت ادارى و «على مبشرى» رييس دادگاه انقلاب تهران جهت رسيدگى به وضعيت نگران كننده وى انجام داد.

پيش از اين، «محمد قوچانى» داماد باقى در گفت‌وگو با خبرنگار نوروز توضيحاتى درباره اتفاقات روز چهارشنبه داده بود. وى گفت: صبح امروز آقاى نيكبخت براى ملاقات با باقى به زندان اوين رفت. اما مسؤولان زندان به ايشان گفتند كه ملاقات به دليل انجام بازجويى ممكن نيست.

وى افزود: يكى دو ساعت بعد از مراجعه آقاى نيكبخت بود كه آقاى باقى با منزل تماس گرفت و از وضع وخيم جسمانى خود خبر داد كه به دليل همين مساله هم، ادامه تماس تلفنى ممكن نشد. بعد از آن، ما در تماس با زندان اوين خواستار ملاقات شديم و مسؤولان زندان گفتند كه وكيل باقى مى‌تواند ملاقات كند.

قوچانى در ادامه گفت كه برخلاف وعده مسؤولان زندان، از حدود ساعت ۱۲و۳۰ دقيقه امروز، آقاى نيكبخت به همراه «فاطمه كمال احمدسرايى» همسر باقى، پشت در زندان اوين در انتظار به سر مى‌برند، اما اجازه ملاقات به آنها داده نمى‌شود.

داماد باقى در پايان تاكيد كرد: همين جا اعلام مى‌كنم كه خانواده و وكيل آقاى باقى بشدت نگران وضعيت ايشان هستند و ما هشدار مى‌دهيم كه اگر اتفاقى براى ايشان بيفتد، مسؤوليت آن برعهده مسؤولان زندان اوين ومسؤولان كل كشور است.


مديركل زندان‌هاى استان تهران:
عمادالدين باقى به دليل مساعد نبودن حال عمومى،به بيمارستان منتقل شد


چهارشنبه ۵ دى ۱۳۸۶

مديركل زندان‌هاى استان تهران با تاييد خبر انتقال عمادالدين باقى به بيمارستان، گفت كه وى امشب به زندان بازمى‌گردد.

سهراب سليمانى به خبرنگار ايسنا گفت: حال عمومى باقى مساعد نبود و وى به يكى از بيمارستان‌هاى تهران منتقل شده است.

وى هم‌چنين يادآور شد كه عمادالدين باقى امشب به زندان بازخواهد گشت.

همسر عمادالدين باقى كه قرار بود امروز با وى ملاقات كند، با بيان اين‌كه ظاهرا حال همسرش مناسب نيست، به ايسنا گفته بود كه عمادالدين باقى از زندان اوين به يكى از بيمارستان‌هاى تهران منتقل شده است.


نامه اعتراضی خانواده باقی‌:
نگهداری باقی در بازداشگاه امنيتی غيرقانونی است

به نام خدا
۷۴ روز از بازداشت عمادالدين باقی می‌گذرد بدون آنكه كسی درباره وضعيت او در زندان اوين پاسخگو باشد يا متناسب با وظايف قانونی قوه قضائيه در شرايط زندان او تغييری ايجاد شود.

عمادالدين باقی از آغاز بازداشت در تاريخ ۲۰ مهرماه ۱۳۸۶ تاكنون در زندان بسته به سر می‌برد و برای اينكه اعلام نشود در زندان انفرادی است هر از چندی يك متهم ديگر ـ كه بدون توجه به اصل تفكيك متهمان در زندان انتخاب می‌شود ـ در كنار آقای باقی قرار می‌گيرد تا ظاهرا شرايط زندان، انفرادی نباشد. اين در حالی است كه كليه فشارهای روحی و روانی ناشی از زندان دربسته بدون هواخوری، بدون تماس تلفنی با خانواده و... بر عمادالدين باقی حاكم است و اصولا قرار گرفتن باقی در بازداشتگاه بدون آنكه قرار بازداشتی درباره وی وجود داشته باشد خلاف مواد مصرح آيين دادرسی كيفری است و طبق قانون مجازات اسلامی مستلزم كيفر برای متخلفين از قانون است كه در مواد ۵۷۰ و ۵۷۲ قانون مجازات اسلامی قيد شده است و جالب اينجاست كه حتی اگر اراده‌ای در برخی مقامات قضايی برای حداقل انتقال باقی از بازداشتگاه‌امنيتی به زندان عمومی وجود داشته باشد با مقاومت ضابطان امنيتی از آن جلوگيری می‌شود كه اين مقاومت خود براساس مواد ۵۷۳ و ۵۷۴ قانون مجازات اسلامی غيرقانونی است.

مسوولان قضايی از يك طرف اعلام می‌كنند باقی به دليل تحمل يك سال مجازات حبس خود (كه البته آن هم در شرايط غيرقانونی صادر شده) در زندان است و از سوی ديگر وی را هنوز در بازداشتگاه ‌امنيتی دربسته نگهداری می‌كنند و حتی اعزام او به دادگاه تجديدنظر با وجود دستور قاضی محترم اين دادگاه و تاكيد بازپرس شعبه امنيت دادگاه انقلاب محقق نشد. اين در حالی است كه دادسرا درباره اتهام جديد باقی نيز اعلام مجرميت و ختم بازجويی كرده و در نتيجه وی بايد قانونا به بند عمومی زندان زيرنظر دادگستری استان تهران و سازمان زندان‌ها منتقل شود. عدم بازجويی از آقای باقی در ۵۱ روز گذشته نيز نشان می‌دهد موضوعی برای بازجويی نمانده و اصولا نگهداری او در بازداشتگاه امنيتی بدون قرار بازداشت و به صورت شبه انفرادی اقدامی غيرقانونی است. ما به عنوان خانواده باقی مصرا از مقامات قضايی می‌خواهيم به اين وضع غيرقانونی خاتمه دهند و حقوق قانونی باقی را به وی بازگردانند و آزادی باقی را محقق سازند.

خانواده عمادالدين باقی