ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.12.2007, 12:53
سى‌امين سال درگذشت “چارلى چاپلين”

خبرگزارى دانشجويان ايران

"سر چارلز اسپنسر چاپلين"، معروف به "چارلى چاپلين"، كمدين بزرگ تاريخ سينماى جهان و برنده جايزه اسكار، ۳۰ سال پيش در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷ - چهارم دى ماه ـ در سن ۸۸ سالگى چشم از جهان فرو بست.

"چارلى چاپلين" روز ۱۶ آوريل ۱۸۸۹ در لندن متولد شد. پدرومادر او هر دو هنرمند بودند، اما قبل از ۳ سالگى چارلى، از يكديگر جدا شدند. چارلى در پنج سالگى زمانيكه مادرش به علت مشكل حنجره نتوانست برنامه خود را به روى سن ادامه دهد، به‌جاى او برنامه اجرا كرد.

"چارلى" اولين فيلم‌هاى خود را براى استوديوهاى "مك سنت" بازى كرد و خيلى زود هنر بازيگرى و فيلم‌سازى را آموخت. او نوع خاص راه رفتن‌اش را در دومين فيلم‌ خود به‌نام «مسابقات ماشين‌سوارى كودكان در ونيز» (فوريه ۱۹۱۴) به معرض نمايش گذاشت. بعد از سومين فيلم او به‌نام «مخمصه غريب مبيل» كه در فوريه ۱۹۱۴ نمايش داده شده به راه رفتن‌هاى معروف خود شهره شد.

در سال ۱۹۱۶ چارلى در ازاى دريافت ۶۷۰ هزار دلار از كمپانى فيلم "ميوچال"، با اختيار تام و هنرمندى خودش، ۱۲ فيلم در مدت ۱۸ ماه ساخت، كه جزو تاثيرگذارترين آثار كمدى تاريخ سينما قرار دارند. «خيابان اوباش» ، «ساعت يك صبح»، «‌ماجراجو» و «مهاجر» ‌از جمله اين آثار هستند.

چاپلين دو سال بعد، يك استوديو فيلم‌سازى راه‌اندازى كرد و ساخت آثار كمدى بلند همانند «زائر» (۱۹۲۳) و «كودك» (۱۹۲۱) را آغاز كرد، در حاليكه تا پيش از آن او به ساخت آثار كمدى كوتاه شهرت داشت، پس از راه‌اندازى كمپانى فيلم‌سازى "يونايتد آرتسيت" با همكارى چند سرمايه‌گذار، او «زن پاريسى» (۱۹۲۳) و «سيرك» ( ۱۹۲۸) را ساخت.

او يكى از معروف‌ترين آثارش به‌نام «چراغ‌هاى شهر» را در سال ۱۹۳۱ به نمايش گذاشت. اولين فيلم با ديالوگ چاپلين «ديكتاتور بزرگ» بود كه سال ۱۹۴۰ بر عليه "آدولف هيتلر" ساخته شد و در آن فيلم نقش "آدنويد هينكل" را بازى كرد.

چاپلين يكى از محبوب‌ترين پانتوميست‌هاى تاريخ سينما بود. او در عصر فيلم‌هاى صامت، خلاق‌ترين و پركارترين شخصيت سينمايى بود. چاپلين در سال ۱۹۷۲ جايزه اسكار بهترين موسيقى فيلم درام را براى «Limelight» به‌دست آورد. در سال ۱۹۲۹ نامزد اسكار بهترين كارگردان كمدى براى فيلم «سيرك» شد و در سال ۱۹۴۰ براى فيلم «ديكتاتور بزرگ»، نامزد بهترين فيلم، بهترين فيلم‌نامه اصلى و بهترين موسيقى شد.

او در سال ۱۹۲۹ براى فيلم «سيرك» و در سال ۱۹۷۲ براى تاثيرگذارى خارق‌العاده در سينما جايزه اسكار افتخارى دريافت كرد.

دو فيلم آخر چاپلين در لندن ساخته شدند؛ «پادشاهى در نيويورك» (۱۹۵۷) و «كنتى از هنگ‌كنگ» (۱۹۲۷) كه در كنار "مارلون براندو" و "سونيا لورن" براى آخرين بار در سينما ايفاى نقش داشتند. اين آخرين فيلمى بود كه چاپلين در آن حضور يافت.

او در سال ۱۹۷۵ در سن ۸۵ سالگى لقب "‌سر" را از ملكه اليزابت دوم دريافت كرد و سرانجام در روز كريسمس سال ۱۹۷۷ در سن ۸۸ سالگى چشم از جهان فرو بست. جسد او در اول مى ۱۸۷۸ توسط چند مكانيك با هدف اخاذى ربوده شد، اما توطئه آن‌ها ناكام ماند.

با گذشت ۳۰ سال از مرگ چاپلين، او همچنان شخصيت محبوبى نزد سينما دوستان است. به طوريكه از سال ۲۰۰۱ تاكنون، حدود ۸/۲ ميليون نسخه از فيلم‌هاى او در سطح جهان فروخته شده‌ است.

نامه چارلى چاپلين به دخترش

يك وبلاگ‌نويس در مطلبى به بخشى از نامه چارلى چاپلين به دخترش اشاره كرده است. در وبلاگ" پايگاه اطلاع‌رسانى آفاق" به نشانى http://afagheandishe.blogfa.com/ آمده است: دخترم، به دنبال نام تو نام من است چاپلين! با همين نام چهل سال بيشتر مردم روى زمين را خنداندم و بيشتر از آنچه آنان خنديدند خودم گريستم.

جرالدين! در دنيائى كه تو زندگى مى كنى تنها رقص و موسيقى نيست،نيمه شب،هنگامى كه از سالن پر شكوه تئاتر بيرون مى آيى،آن تحسين كنندگان ثروتمند را يكسره فراموش كن،اما حال آن راننده تاكسى را كه تو را به منزل مى رساند بپرس.حال زنش را هم بپرس... واگر آبستن بود و پولى براى خريد لباس بچه اش نداشت،چك بكش و پنهانى توى جيبش بگذار.

به نماينده خودم در پاريس دستور داده ام فقط اين نوع خرجى هاى تو را بى چون و چرا قبول كند، اما براى خرج هاى ديگرت بايد صورتحساب بفرستى. گاه به گاه با اتوبوس،با مترو، شهر را بگرد.

مردم را نگاه كن و دست كم روزى يك بار با خود بگو:" من يكى از آنان هستم" تو يكى از آن‌ها هستى.

دخترم، نه بيشتر همراه اين نامه يك چك سفيد برايت مى فرستم، هر مبلغى كه مى خواهى بنويس و بگير. اما هميشه وقتى دو فرانك خرج مى كنى، با خود بگو سومين سكه مال من نيست!اين بايد مال يك مرد گمنام باشد كه امشب به يك فرانك نياز دارد.