ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.12.2007, 12:00
پديده شوم خودكشى در كهگيلويه‌ و بويراحمدى

ایسنا: مدير نمايندگى سازمان ملى جوانان در استان كهگيلويه و بويراحمد، در اواخر آذرماه گذشته، طى بازديد از منطقه خبرى ايسنا در ياسوج، هشدار داد كه ازدواج‌هاى اجبارى در سطح اين استان به شدت جوانان را تهديد مى‌كند و والدين نيز در اين زمينه دقت كافى به خرج نمى‌دهند.

على‌مراد پيوند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه كهگيلويه و بويراحمد، با اعلام اين‌كه ۲۷۰ هزار نفر از جمعيت ۶۲۰ هزار نفرى استان را جوانان تشكيل داده‌اند و به نسبت جمعيت، اين استان جزو ۵ استان جوان كشور است، گفت: جوانان ما با استعداد، خوش‌ذوق و علاقه‌مند به مفاهيم دينى هستند كه با توجه به محروميت استان، هرچه براى جوانان زحمت كشيده شود، حقيقتاً كم است.

پيوند، با اشاره به مسايل و مشكلات جوانان استان خاطرنشان كرد: "مشكلات مربوط به ازدواج" و پديده‌هاى شومى مانند معضل "اعتياد"، جوانان را تهديد مى‌كند و اين مشكلات به مقولات فرهنگى مربوط است كه حل آنها به برنامه‌ريزى فرهنگى و همكارى همه دستگاه‌هاى ادارى و اجرايى استان نياز دارد.

نماينده سازمان ملى جوانان در كهگيلويه و بويراحمد، همچنين اعلام كرد كه در سال‌جارى ازدواج‌هاى تحميلى در اين استان باعث خودكشى ۱۱ نفر از جوانان شده است.

پيوند تاكيد كرد: مشكلات حوزه‌ى جوانان، ملى است و فقط مختص جوانان استان كهگيلويه و بويراحمد نيست و دولت با همه‌ى توان خود يك ستاد ويژه را تشكيل داده كه ما به طور مستمر مقوله‌ى جوانان را پيگيرى مى‌كنيم.

وى اظهار داشت: براى ايجاد روحيه بردبارى در جوانان، نيازمند يك عزم ملى هستيم.

به گفته كارشناسان و صاحب‌نظران، اغلب خودكشى‌ها و خودسوزى‌ها در استان كهگيلويه و بويراحمد، در بين زنان و دختران جوان رخ مى‌دهد؛ به‌گونه‌اى كه اين طيف از زنان به دليل اختلافات شديد با شوهران و يا به دليل معتاد بودن شوهرانشان و تنگ شدن عرصه زندگى به لحاظ مسائل اقتصادى، روحى و روانى، اقدام به خودكشى و خودسوزى مى‌كنند.

اما يكى ديگر از علل اصلى بروز اين معضل اجتماعى در استان كهگيلويه وبويراحمد، "فقر فرهنگى" موجود در استان و به‌ويژه در مناطق روستايى و دورافتاده است كه در بين زنان بيشتر از مردان شايع است و بنا به نظر كارشناسان مربوطه، يكى از علل اين معضل، بى‌سوادى و يا سواد كمتر زنان نسبت به مردان است؛ چرا كه زنان روستايى از تعامل و رفتار اجتماعى محدودترى نسبت به همتايان شهرنشين خود برخوردار هستند.

دكتر محمدقاسم زارع‌قلات، روانشناس و مدرس دانشگاه‌هاى كهگيلويه و بويراحمد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه كهگيلويه و بويراحمد، "فقر مالى"، "مشكلات اقتصادى" و "ناتوانى خانواده‌ها در برآوردن نيازهاى اوليه فرزندان" را، از جمله عوامل عمده خودسوزى‌ها و خودكشى‌ها در استان برشمرد و تصريح كرد: همچنين "نامتناسب بودن سن ازدواج مردان و زنان" و يا به عبارتى "ازدواج اجبارى زنان و دختران جوان با افراد سالخورده" در برخى موارد، باعث عدم سازگارى و در نهايت خودكشى زنان و دختران جوان مى‌شود.

وى ادامه داد: در نقاط دور افتاده وجود پديده‌ها و سنت‌هاى غلط قديمى همچون"خون‌بس" و "اختلافات قومى و قبيله‌اى و زد و خوردهاى بى‌مورد"، از عوامل ديگر اين پديده است.

دكتر سعيد جاودان‌سيرت، مديركل بهزيستى استان كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: ناهنجارى‌هاى درون خانواده، از عمده دلايل خودكشى و خودسوزى در اين استان است.

وى خاطرنشان كرد: ما در زمينه علت‌يابى اين سرى از معضلات اجتماعى بايد به كارهاى تحقيقاتى در اين زمينه اقدام كنيم كه تاكنون سازمان بهزيستى تحقيق جامعى در اين زمينه انجام نداده است.

جاودان‌سيرت بدون اشاره به اعداد يا آمارهاى خودكشى و خودسوزى در سطح استان كهگيلويه و بويراحمد، گفت: اين سازمان آمارى در اين زمينه ندارد(؟!).

اما، نماينده شهرستان‌هاى گچساران و باشت در مجلس شوراى اسلامى، "بيكارى" را از عوامل عمده خودكشى و خودسوزى در سطح اين استان مى‌داند كه منجر به اختلافات خانوادگى و مشكلات مالى مى‌شود و اين معضل در كنار ازدواج‌هاى اجبارى، در نهايت به خودكشى منجر مى‌شود.

على‌مراد جعفرى، با انتقاد از عدم شفاف‌سازى مسئولان استان در اين زمينه، خاطرنشان كرد: به هيچ‌وجه در اين زمينه اطلاع‌رسانى صورت نگرفته است و اين قافله با سرعت هرچه بيشتر جوانان ما را به كام مرگ مى‌كشاند.

رئيس دانشگاه جامع علمى كاربردى كهگيلويه و بويراحمد نيز، "فقر فرهنگى"،"عدم تعامل با جمع" و "ازدواج‌هاى اجبارى" را از عوامل عمده خودكشى و خودسوزى در سطح استان دانست.

عبدالسلام حسينيان اضافه كرد: "بيكارى" نيز از عوامل ديگر اين معضل اجتماعى در سطح اين استان است كه با كاهش نرخ بيكارى، اين آمار نيز طى سال‌هاى اخير كاهش يافته است.

اين روانشناس، مشكلات روحى و روانى موجود در جامعه" را از عوامل ديگر تاثير‌گذار در روى‌آوردن جوانان به اين پديده ناميمون برشمرد و تصريح كرد: دستگاه‌هاى فرهنگى بايد ريشه و عامل اين پديده و معضل را در جامعه بررسى و با اطلاع‌رسانى صحيح، مردم را در اين زمينه آگاه كنند.

با وجود پيگيرى‌هاى زياد خبرنگار ايسنا در اين زمينه براى كسب آمار و اطلاعات تكميلى و واقعى، متاسفانه تاكنون هيچ‌كدام از مسئولان مربوطه آمارى در اين زمينه ارائه نداده‌اند و تلاش ايسنا براى گفت‌وگو با مديركل امور اجتماعى استاندارى و نيز مشاور استاندار در امور بانوان و جوانان، همچنان ادامه دارد.

اين گزارش در حال تهيه بود كه در خبر ديگرى از استان خراسان شمالى، سرهنگ موسى‌زاده، معاون عمليات فرماندهى انتظامى‌ خراسان شمالى، با اشاره به وقوع ۲۶ مورد خودكشى در هشت ماهه اول سال جارى در اين استان، گفته است: اين ميزان خودكشى چهار درصد كمتر از مدت مشابه سال گذشته است و اغلب آنها نيز به دليل "مشكلات و فشارهاى اقتصادى، روحى و روانى"، "اعتياد" و "فقر فرهنگى" رخ داده است.

به گزارش ايسنا، معاون عمليات فرماندهى انتظامى‌ خراسان شمالى گفته است: متاسفانه به دليل "رواج ازدواج اجبارى" در برخى مناطق استان، شاهد خودسوزى افراد هستيم.