ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.12.2007, 11:35
رايس: آمریکا دشمنان دائمی ندارد

ایسنا: وزير امور خارجه آمريكا گفت كه واشنگتن برای برقراری روابط بهتر و مذاكرات با ايران آمادگی دارد، اما برای تحقق اين امر تهران بايد به پيش شرط آمريكا عمل كرده و فعاليت‌های هسته‌يی حساس خود را متوقف كند.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا روز جمعه در يك كنفرانس خبری از تهران خواست كه در برخورد خود با قدرت‌های جهانی "همكاری را انتخاب كند، نه درگيری را".

براساس گزارش رويتر، رايس علاوه بر آن تاكيد كرد كه آمريكا تلاش‌های خود برای منزوی كردن ايران را ادامه خواهد داد.

وزير امور خارجه آمريكا همچنين با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای اعمال قطعنامه تحريماتی سوم شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران، گفت:« ما دراين بين به افزايش فشار در پس ديپلماسی خود ادامه خواهيم داد.»

در ادامه اين گزارش با اشاره به برآورد جامعه اطلاعاتی آمريكا درباره برنامه هسته‌يی ايران كه حاكی از اين است كه تهران فعاليت‌های هسته‌يی نظامی ندارد، آمده است:« انتشار برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمريكا درباره برنامه هسته‌يی ايران موجب شد كه برخی كارشناسان خواستار حذف پيش شرط واشنگتن برای تهران يعنی توقف فعاليت‌های غنی‌سازی قبل از انجام هرگونه مذاكراتی شوند؛ اما رايس اين پيشنهادات را رد كرد و گفت: من همچنان تاكيد می‌كنم اگر ايران كاری را كه قطعنامه‌های تصويب شده شورای امنيت سازمان ملل از آن خواسته‌اند انجام دهد و فعاليت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری خود را متوقف كند آنگاه من آماده خواهم بود با همتای (ايرانی) خود در هر مكان و هر زمانی ديدار كنم و آنگاه می‌توانيم درباره همه مسايل صحبت كنيم.»

وزير امور خارجه آمريكا گفت، برآورد جامعه اطلاعات آمريكا بر لزوم فشار مداوم بر ايران تاكيد دارد.

رايس افزود:« يكی از دلايل قرار دادن تعليق غنی‌سازی اورانيوم به عنوان پيش شرط اين است كه اگر غرب در حالی با ايران صحبت كند كه اين كشور در حال انجام فعاليت‌های حساس هسته‌يی است به جايی نخواهيم رسيد.»

وزير امور خارجه‌ آمريكا با متهم کردن ایران بر تلاش برای به دست آوردن تسليحات هسته‌يی تحت پوشش برنامه هسته‌يی غيرنظامی خود گفت:« ايران نبايد اجازه انجام فعاليت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری را داشته باشد تا به مواد شكاف پذير برای يك سلاح هسته‌يی دست يابد. آنها در حقيقت قصد دارند از پوشش مذاكرات برای تكميل فناوری خود استفاده كنند. به همين دليل تعليق از اهميت بالايی برخوردار است.»

وی گفت كه آمريكا و سايركشورها هرگونه فرصتی را به ايران دادند تا وارد مذاكرات شود كه از جمله آن می تواند پيشنهاد تعليق دو ماهه غنی‌سازی اورانيوم را مثال زد.

در ادامه اين گزارش آمده است:« در حالی كه آمريكا شديدا در تلاش است قطعنامه تحريماتی سوم شورای امنيت را عليه ايران اعمال كند چين و روسيه، دو عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل كه دارای حق وتو هستند، تمايلی به اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران ندارند كه اين امر پس از انتشار برآورد جديد جامعه اطلاعاتی آمريكا درباره برنامه هسته‌يی ايران شدت يافته است.»

رايس گفت:« ما در حال حاضر مشغول مذاكره هستيم و من فكر می كنم در سال آينده بتوانيم به قطعنامه تحريماتی سوم دست يابيم.»

اين در حالی است كه مقامات عالی‌رتبه چين، روسيه، انگليس، فرانسه، آمريكا و آلمان روز پنجشنبه نتوانستند در گفت وگوهای تلفنی خود به توافقی در زمينه قطعنامه جديد عليه ايران دست يابند.

رايس دليل اين شكست را وجود برخی اختلاف نظرهای تاكتيكی بين پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان دانست.

وی اظهارداشت:«ما همچنان دارای اختلاف نظرهای تاكتيكی در زمينه زمانبندی (اعمال تحريم‌ها) و مهمتر از آن شدت قطعنامه تحريماتی سازمان ملل هستيم.»

وزير امور خارجه آمريكا تاكيد كرد كه همه كشورهای دخيل در اين مذاكرات استراتژی دو سويه اتخاذ شده را رويكرد مناسبی برای متقاعد كردن ايران به توقف فعاليت‌های هسته‌يی‌اش می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رايس روز جمعه در پاسخ به اينكه آيا حاضر به ديدار از ايران، سوريه و كره‌ی شمالی خواهد شد، گفت:«ما دشمنان دايمی و ثابت نداريم. آنچه ما داريم سياستی‌ است كه آماده‌ی پايان بخشيدن به كشمكش‌ها و درگيری‌ها با هر كشوری كه تمايل به تحقق شرايط ما دارد، است. ما به همه اين كشورها مسير آشكاری برای بهبود روابط پيشنهاد كرده‌ايم.»

وزير امور خارجه آمريكا افزود: «ما خواستار روابط بهتر با ايران و سوريه هستيم. اما آنها بايد به جای درگيری با جامعه بين‌المللی همكاری را انتخاب كنند.»


سال پرمشغله

وزير خارجه‌ی آمريكا گفت: سال ۲۰۰۷ سالی پر مشغله و پر دردسر برای آمريكا بود اما با اين حال سالی مثبت برای سياست خارجی واشنگتن محسوب می‌شود.

به گزارش شبكه‌ی سی ان ان، كاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ی آمريكا در كنفرانس خبری پايان سال خود در وزارت خارجه‌ی اين كشور گفت: چالش‌هايی هنوز در عراقی باقی مانده است اما بايد به دستاوردهای ايجاد شده در سال گذشته در عراق نيز اشاره كرد.

رايس افزود: طرح افزايش نيروهای آمريكايی در سال ۲۰۰۷ در مهار خشونت‌ها و احيای امنيت در عراق كارساز بوده است.

وزير خارجه‌ی آمريكا درمورد ايران و سوريه گفت كه واشنگتن هميشه بر بهبود روابط با كشورها تمايل دارد اما مذاكرات با ايران تا زمانيكه تهران به غنی‌سازی اورانيوم ادامه بدهد، انجام نخواهد شد.

رايس اظهار داشت: مادامی كه ايرانی‌ها در مورد غنی‌سازی اورانيوم صحبت می‌كنند و به اين كار دست می‌زنند، ما مذاكره‌ای انجام نخواهيم داد. آنها (مقامات ايران) از پوشش مذاكرات برای تكميل تكنولوژی غنی‌سازی‌شان استفاده می‌كنند!

وزير خارجه‌ی آمريكا در ادامه تصريح كرد كه وی و جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا با مقامات اسراييل و فلسطين همكاری خواهند كرد و به مذاكرات‌شان برای ايجاد حركت در راستای حصول توافق‌های چشمگير و عينی كمك می‌كنند.

بر اساس اعلام رايس در اين كنفرانس خبری، دولت بوش در لبنان از دولتی حمايت خواهد كرد كه به موضوع "حاشيه راندن" افراطيون خشونت‌طلب كمك كند.

وزير خارجه‌ی آمريكا خاطرنشان كرد كه واشنگتن به ايجاد روابط با هند ادامه خواهد داد و شراكتش را با پاكستان حفظ می‌كند.

رايس همچنين گفت كه آمريكا از سياست "يك چين واحد" حمايت می‌كند و به هيچ‌وجه از استقلال تايوان استقبال نمی‌كند.

وزير خارجه‌ی آ‌مريكا همه پرسی تايوان در پيوستن به سازمان ملل با نام خود تايوان را يك اقدام تحريك‌آميز است.

رايس همچنين تصريح كرد كه آمريكا انتظار دارد كره‌ی شمالی تا پايان سال جاری برنامه‌های هسته‌يی خود را به طور كامل اعلام كند.

وزير خارجه‌ی آمريكا اظهار داشت: ما "دشمنان هميشگي" نداريم. سياست ما اين است كه برای پايان تقابل‌ها و يا مناقشات با هر كشوری كه بر اساس قوانين بين‌المللی حركت می‌كند آماده هستيم.

رايس هم‌چنين اتهام اخير مايك هاكی بی، يك جمهوری‌خواه كانديدای انتخابات رياست جمهوری 2008 آمريكا را مبنی بر اينكه در آمريكا سياست تك جانبه‌گرايی حكم فرما است، يك اظهار نظر مسخره توصيف كرد.

رايس تصريح كرد: برگزاری انتخابات آزاد و سالم در پاكستان اين كشور را در مسير يك پاكستان ميانه‌رو و دموكرات قرار می‌دهد.

رايس در مورد افغانستان گفت: در آسيای ميانه، مركز و جنوب آسيا ما به همراه هم پيمان ناتو و نيروهای افغان در حال جنگ در افغانستان هستيم و اين جنگی است كه ما در آن پيروز خواهيم شد، ما از دولت افغانستان حمايت خواهيم كرد.

رايس هم‌چنين گفت، حاضر است در هر زمان و هر مكان با همتای ايرانی خود ديدار كند مشروط بر اينكه ايران غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


رایس به ایران و سوریه پیام می‌فرستد

معاون سابق وزارت خارجه آمريكا تصريح كرد: كاندوليزا رايس سعی دارد تا پيامی را به ايران ابلاغ و از زبان ملايم‌تری در قبال آن استفاده كند.

ريچار مورفی، معاون سابق وزارت خارجه آمريكا در گفت‌وگو با شبكه خبری العالم اظهارداشت: ظاهرا كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا سعی می‌كند تا پيامی را با لحنی مهربانانه به ايران ابلاغ كند، مبنی بر اينكه درهای آمريكا برای روابط بهتر با ايران و سوريه باز است.

وی در ادامه نسبت به اينكه ايران اين پيام آمريكايی‌ها را جدی بگيرد، ابراز اميدواری كرد و افزود: اميدواريم كه گفت‌وگوی ميان دو كشور برای متوقف كردن تنش‌های دو كشور و ايجاد صفحه‌ی جديدی از روابط بين آن دو آغاز شود.

مورفی تاكيد كرد: ارسال پيام‌ها توسط رايس به ايران و سوريه به معنای پشت سرگذاشتن اختلافات نيست، اما در اينجا روح جديدی برای دستيابی به راه حل‌هايی برای اين اختلافات وجود دارد.

وی درباره وجود اختلافات در دولت آمريكا به ويژه انتقادات جان بولتون، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل و ديگران به رايس و سياست خارجه آمريكا گفت: در حال حاضر بولتون در كادر دولتی آمريكا نيست. اما انتقادات ديگری هم از سوی ديگران به ويژه هاكبی، كانديدای رياست جمهوری آمريكا وجود دارد.

وی افزود: آمريكا سعی می‌كند تا با توجه به پيچيدگی‌هايی كه وجود دارد از جمله در اوضاع لبنان، در ساير مسايل خارجی با احتياط حركت كند.