ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 21.12.2007, 15:17
نگران فرزندانمان هستیم

جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و دانشجویی روز جمعه سی‌ام آذرماه ۱۳۸۶ با حضور در منزل "ایلناز جمشیدی" یکی از دانشجویان بازداشت شده در جریان برگزاری مراسم ۱۶ آذر سال جاری، گردهم آمدند تا ضمن دلجویی از این خانواده و دیگرخانوده‌های دانشجویان بازداشت شده، از آخرین وضعیت آنان اطلاع یابند.

در جریان دو تجمع دانشجویی به تاریخ های سیزدهم و هجدهم آذرماه در دانشگاه تهران و همچنین تجمعات دیگری که در دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، قریب به چهل (۴۰) تن از فعالان دانشجویی از جمله دانشجویان چپ و کرد در تهران و شیراز بازداشت شدند.

«سعید حبیبی ، بهروز کریمی زاده، انوشه آزادبر، ایلناز جمشیدی، مهدی گرایلو، نادراحسنی، کیوان امیری الیاسی، نسیم سلطان بیگی ، روزبهان امیری، روزبه صف شکن، یاسر پیرحیاتی، اوختای حسینی، امیر مهرزاد، علی کلایی ، بهزاد باقری، علی سالم ، محسن غمين، ‏آرش پاکزاد، بهرنگ فضلی ، حامد محمدی، حسن معارفی ، ميلاد معينی، سعيد خليلی، ياسر پيرحياتی ، ميلاد عمرانی، هادی سالاری، علی صادقی ، فرشيدفرهادی آهنگران، ‏مهسا محبی، مهدی الهیاری، يونس مير حسينی ، فرشاد دوستی پور، سهراب کریمی ، جواد علیزاده و محمد صالح ایون، عابد توانچه، پیمان پیران، سعید آقام علی، امیر آقایی، و سارا خادمی از جمله بازداشت شدگان هستند.

در این دیدار که به دعوت "کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی" انجام شد، خانواده دانشجویان بازداشت شده که در این نشست حاضر بودند با ابراز نگرانی از اینکه اطلاع دقیقی از وضعیت فرزندانشان ندارند، بر رعایت حقوق اساسی کلیه بازداشت شدگان بر اساس قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر تأکید کردند.

چگونگی بازداشت دانشجویان و اقدامات انجام شده توسط خانواده ها در این خصوص، موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد. بر این اساس مرضیه مرتاضی لنگرودی فعال حقوق بشر و عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان پس از شنیدن این سخنان بر انجام هر کمکی که بتواند به آزادی دانشجویان بازداشت شده بیانجامد، تأکید کرد.

"لزوم انسجام خانواده ها در جهت تلاش برای آزادی بازداشت شدگان" نکته ای بود که علیرضا جباری از اعضای کانون نویسندگان ایران بر آن تأکید کرد.

عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و کیوان صمیمی مدیر مسئول نشریه توقیف شده نامه نیز در این دیدار با اشاره به شرایط سختی که خانواده ها می گذرانند بر استفاده از تجربیات گذشته تأکید کردند.

بر این اساس سعید مدنی از فعالان ملی – مذهبی و فعال اجتماعی گفت: "تجربیات گذشته نشان داده است که پیگیری خانواده ها و انعکاس وضعیت بازداشت شدگان نقشی اساسی در کوتاه کردن دوره بازداشت دارد. هرچند این تأثیرگذاری کم و تدریجی باشد اما اثر گذار است."
تقی رحمانی از فعالان ملی – مذهبی نیز که به دعوت "کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی" پاسخ مثبت داده بود در سخنان کوتاهی بر همراهی پدر و مادرهای فعالان سیاسی با تلاش های فرزندانشان تأکید کرد، چرا که "به هر میزان پدر و مادرها با تلاش های سیاسی فرزندانشان همراه شوند از خشونت ها کم خواهد شد."

عماد بهاور نیز که به نمایندگی از نهضت آزادی ایران در این جمع حاضر شده بود، اتحاد نیروهای داخلی را برای استیفای حقوق بازداشت شدگان مهم ارزیابی کرد و گفت: "بر سر مسائل حقوق بشر هیچ مرزبندی به رسمیت شناخته نمی شود. وقتی بحث بر سر حقوق بشر است باید از همه دفاع کرد."

لزوم پذیرش این اصل که "هویت های مختلف در دانشگاه وجود دارد" موضوعی بود که مهدی امین زاده عضو ادوار تحکیم وحدت در سخنان خود به آن اشاره کرد. او گفت: امروزهر جریان فکری در دانشگاه با هویت اصلی خود فعالیت می کند.

علی اکبر موسوی خوئینی دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و نماینده مجلس ششم نیز که برای دیدار با خانواده های دانشجویان بازداشت شده در این نشست حاضر شده بود، گفت: مدتی است همه به این نتیجه رسیده اند که جدای از اختلافات عقیدتی و مرامی، در ارتباط با دفاع از حقوق انسان هایی که در این آب و خاک هستند و دل در گرو آزادی و توسعه دارند، با هم باشند.

همچنین در این دیدار چند تن از دانشجویان که خود را "دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب" می نامند، دیدگاه های خود را در خصوص حرکت های دانشجویی مطرح کردند.

کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی، در اطلاعیه شماره 9 خود، با ابراز تاسف از نقض آزادی تجمعات به ویژه در محیط های دانشگاهی، بازداشت دانشجویان را گسترده و کم سابقه توصیف کرده و با ابراز نگرانی در مورد ایراد برخی از اتهامات پیش از آغاز روند دادرسی قضایی، آنرا برخلاف قوانین جاری رزیابی کرده بود.