ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.12.2007, 10:21
كاخ سفيد: تهران به ادامه غنی‌سازی نياز ندارد

كاخ سفيد گفت: ارسال سوخت هسته‌يی به ايران نشان می دهد تهران هيچ نياز مشروعی به دنبال كردن برنامه غنی‌سازی اورانيوم ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمريكايی گفتند كه واشنگتن با ارسال سوخت به نيروگاه بوشهر مخالفتی نداشته است و روس‌ها متعهد شده‌اند كه اين روند تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی انجام بگيرد.

دانا پرينو، سخنگوی ارشد كاخ سفيد اين نظارت را "گامی خوب" خواند اما هشدار داد كه "نگرانی ما نسبت به ايران همچنان بسيار زياد است همانطور كه نگرانی متحدين ما زيادست".

پرينو با اشاره به مذاكرات بين‌المللی كه با هدف پايان دادن به تلاش‌های غنی‌سازی اورانيوم درايران انجام می‌گيرد گفت: ارايه سوخت از جانب روسيه به بوشهر بخشی از مذاكرات از روز اول بوده است. بنابراين ما با آن مخالفتی نداريم.

اظهارات وی پس از آن بيان می شود كه مسكو اعلام كرد: ارسال سوخت هسته‌يی به نيروگاه اتمی بوشهر را از سر گرفته است.

پرينو در ادامه جوسازی‌هايش نسبت به برنامه‌های موشك بالستيك ايران و گزارش اخير جامعه اطلاعاتی آمريكا اشاره كرد و نسبت به رفع فشار بين‌المللی عليه جمهوری اسلامی هشدار داد.

وی با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته‌يی نظامی گفت: آنها به غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهند. سلاح های بالستيك را آزمايش می‌كنند و برای جامعه بين‌المللی به روشنی توضيح نداده‌اند كه با برنامه پنهان تسليحات هسته‌يی‌شان چه می كردند و اينكه آيا آن را دوباره آغاز كرده‌اند يا خير؟ آيا قابليت انجام اين كار را دارند يا خير؟ بنابراين اكنون زمان آن است كه فشار را افزايش دهيم.

گوردون جاندروئه، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريكا نيز روز دوشنبه گفت: ارسال سوخت (هسته‌يی به نيروگاه اتمی بوشهر) دليل ديگری است مبنی بر اينكه ايران برنامه هسته‌يی‌اش را تعليق كند. اگر روس‌ها سوخت را در اختيار ايران قرار می‌دهند ايرانی‌ها هيچ دليلی برای اينكه خودشان اورانيوم را غنی‌سازی كنند ندارند.


بوش: ایران يك توضيح را به جهان بدهكار است

جورج بوش گفت، ارسال سوخت هسته‌يی از روسيه به ايران بر لزوم اعمال فشار هر چه بيشتر عليه برنامه هسته‌يی ايران تاكيد می‌كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج بوش، رييس جمهور آمريكا كه روز دوشنبه صحبت می‌كرد، گفت: ايران تهديدی برای صلح بوده، ايران تهديدی برای صلح است و اگر ما برنامه غنی‌سازی اورانيوم آنها را متوقف نكنيم تهديدی برای صلح خواهد بود.

همچنين كاخ سفيد نيز اعلام كرد كه مسكو در خصوص انتقال سوخت به ايران با واشنگتن مشورت كرده است و به تعهداتی از جانب مقامات روس مبنی بر اينكه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر اين روند نظارت خواهد داشت اشاره كرد.

رييس جمهور آمريكا گفت كه از ارسال سوخت به اولين نيروگاه اتمی ايران كه هنوز در حال ساخت است حمايت می‌كند اما گفت كه اين اقدام نشان می‌دهد ايران هيچ نياز مشروعی به غنی‌سازی اورانيوم در كشورش ندارد.

بوش گفت: اگر روس‌ها قصد انجام چنين كاری را دارند – كه من از آن حمايت می‌كنم – پس ايرانی‌ها نيازی ندارند چگونگی غنی‌سازی را فرا بگيرند. اگر ايرانی‌ها می‌پذيرند كه اورانيوم برای نيروگاه برق هسته‌يی غيرنظامی است پس هيچ نيازی ندارند چگونگی غنی‌سازی را ياد بگيرند.

وی ادامه داد: آنها در حال حاضر به سوی مسير انزوا و تحريم‌های اقتصادی پيش می‌روند. ما دو قطعنامه را در سازمان ملل تصويب كرده‌ايم و كاندوليزا رايس بر روی سومين قطعنامه كار می‌كند.

بنابراين گزارش بوش افزود كه يافته‌های گزارش جامعه اطلاعاتی آمريكا نشان می‌دهد كه ايران تهديدی برای صلح است؛ زيرا اگر كسی برنامه تسليحاتی داشته است چطور می‌توان گفت ‌آنها فردا اين كار را از سر نخواهند گرفت؟ با توجه به آنها كه كوشيده‌اند برنامه‌شان را پيشتر پنهان كنند چطور متوجه چنين چيزی خواهيم شد؟

وی ادامه داد: آنها يك توضيح را به جهان بدهكارند.

آمريكا به همراه روسيه، چين، فرانسه، انگليس كه همگی اعضای دايم شورای امنيت می‌باشند و نيز به همراه آلمان در حال انجام مذاكراتی درباره برنامه هسته‌يی ايران هستند.

تام كيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه روز سه‌شنبه نمايندگان ‌١+۵ بار ديگر كنفرانسی تلفنی با يكديگر خواهند داشت و ابراز اطمينان كرد كه فرصتی برای مذاكره درباره قطعنامه بعدی فراهم باشد.

خبرگزاری فرانسه افزود: استراتژی دو سويه با هدف پيشنهاد گفت‌وگويی با ايران است كه در صورت توقف غنی‌سازی اورانيوم مزايايی اقتصادی و ديپلماتيك در اختيار اين كشور قرار می‌دهند و يا به صدور سومين قطعنامه تحريم تهديد می‌كند.

گوردون جاندروئه، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريكا گفت كه ارسال سوخت به ايران نشان می دهند شكاف در حمايت بين‌المللی از تحريم‌های ايران نيست.

وی افزود: جامعه بين‌المللی همچنان در تمايل برای مشاهده اينكه ايران به قطعنامه‌های شورای امنيت پايبندی نشان می‌دهد متحد است.

مديران سياسی وزارت امور خارجه آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان در تاريخ ‌١١ دسامبر كنفرانس تلفنی ‌٩٠ دقيقه‌ای را در باره برنامه هسته‌يی ايران برگزار كردند اما پيش نويس قطعنامه تحريم را نهايی نكردند.

رايس پس از آن پذيرفت كه آمريكا با روسيه و چين در خصوص زمان و ماهيت هرگونه تحريم بيشتر عليه ايران اختلافات تاكتيكی دارد.

وی در عين حال گفت كه استراتژی دو سويه همچنان در حال اجراست.


آغاز ارسال سوخت به ایران

به گزارش شينهوا، اتم استروی اکسپورت روز گذشته اعلام كرد كه محموله سوخت هسته‌يی در تاسيسات انباری ويژه‌ای نگهداری می‌شود که از قبل بر اساس تضمين آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و منطبق با پادمان های نظارتی بين المللی تهيه و داير شده است.

مقامات اين شرکت تصريح کردند کار تحويل سوخت نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر از ديروز ‌‌١٦ دسامبر آغاز شده است. کار تحويل سوخت اين نيروگاه طی چند مرحله و ظرف حدود دو ماه کامل خواهد شد.

قرار است در اولين مرحله در مجموع ‌‌١٦٣ كاست سوخت اصلی و ‌‌١٧ كاست يدکی حاوی اورانيوم ‌‌٢٣٥ که تا ‌٦٢/٣ درصد غنی سازی شده است تحويل ايران شود.

اولين محموله روز گذشته پس از مهر و موم شدن توسط کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از مرکز تغليظ شيميايی نووسيبيرسک روسيه حمل و در محل نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر تحويل شد.

مقامات اتم استروی اکسپورت تصريح کردند اين محموله در تاسيسات انباری ويژه‌ای نگهداری می شود که از قبل بر اساس تضمين آژانس و منطبق با پادمان های نظارتی بين المللی تهيه و داير شده است.

وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که ارسال سوخت هسته‌يی به ايران به معنای آنست که تهران شرايطی را برای احيای اعتماد به صلح آميز بودن برنامه هسته‌يی خود ايجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه خود آورد: از نظر ما شرايط کيفی جديدی به وجود آمده که به ايران اجازه می‌دهد گام‌هايی را جهت احيای اعتماد به صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌يی خود اتخاذ کند.


منبع گزارش: ایسنا