ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.12.2007, 10:22
اعتراض به بازداشت‌ دانشجویان


بیانیه شماره ۹
"کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی"

برگزاری تجمعات دانشجویی به مناسبت شانزدهم آذر- روز دانشجو- و طرح مطالبات مدنی ، سیاسی و صنفی دانشجویان منتقد در جریان این گردهمایی ها در دانشگاه های تهران، شیراز و ... بار دیگر به بازداشت گسترده فعالان دانشجویی از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی منجر شد.
متاسفانه دیگر بار عدم رعایت حق بنیادین شهروندان مبنی بر برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و طرح آزادانه انتقادات و مطالبات و نیز بی تدبیری مسئولان ذی‌ربط در جریان دو تجمع دانشجویی به تاریخ‌های سیزدهم و هجدهم آذرماه در دانشگاه تهران و همچنین تجمعات دیگری در دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو توام با بازداشت قریب به چهل (۴۰) تن از فعالان دانشجویی از جمله دانشجویان چپ و کرد در تهران و شیراز شد. «سعید حبیبی ، بهروز کریمی زاده، انوشه آزادبر، الناز جمشیدی، احسان آزادفر، مهدی گرایلو، نادراحسنی ، کیوان امیری الیاسی، نسیم سلطان بیگی ، روزبهان امیری، روزبه صف شکن، یاسر پیرحیاتی، اوختای حسینی، امیر مهرزاد، علی کلایی ، بهزاد باقری، علی سالم ، محسن غمين، ‏آرش پاکزاد، بهرنگ فضلي ، حامدمحمدي ، حسن معارفي ، ميلادمعيني، سعيدخليلي، ياسرپيرحياتي ، ميلاد عمراني، هادي سالاري، علي صادقي ، فرشيدفرهادي آهنگران، ‏مهسا محبي، مهدی الهیاری، يونس مير حسيني ، فرشاد دوستی پور، سهراب کریمی ، جواد علیزاده و محمد صالح ایون، عابد توانچه، پیمان پیران، سعید آقام علی، امیر آقایی، و سارا خادمی از جمله بازداشت شدگان هستند.

کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی، با ابراز تاسف از نقض آزادی تجمعات به ویژه در محیط های دانشگاهی، این بازداشت ها را گسترده و کم سابقه توصیف کرده و نگرانی خود را در مورد ایراد برخی از اتهامات، پیش از آغاز روند دادرسی قضایی از سوی روابط عمومی وزارت اطلاعات، اعلام داشته و آن را برخلاف قوانین جاری می داند.

کمیته اعلام می دارد که نسبت به تداوم بازداشت و صدور احکام بدوی سه دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک تهران به نام های احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان و نیز تداوم بازداشت علی عزیزی عضو شورای مرکزی دفترتحکیم وحدت و سایر دانشجویان بازداشت شده معترض بوده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنان است.

این کمیته همچنین تعهد حاکمیت نسبت به حفظ حقوق بازداشت شدگان و برخورداری آنان از کلیه حقوق قانونی خود مطابق مفاد قانون اساسی و قواعد جهانی حقوق بشر را یادآور شده و خواستار آزادی این بازداشت شدگان و رعایت حقوق کلیه بازداشت شدگان سیاسی و عقیدتی به خصوص زندانیان مشروحه ذیل است:

- عمادالدین باقی فعال حقوق بشر و رئیس انجمن حمایت از حقوق زندانیان
- منصور اسالو و ابراهیم مددی رئیس و نائب رئیس سندیکای شرت واحد اتوبوسرانی و دیگر فعالان کارگری بازداشت شده
- سعید متین پور و دیگر فعالان حقوق بشر بازداشت شده در زنجان
- مریم حسین خواه و جلوه جواهری روزنامه نگار و وب نگار در حوزه زنان
- اجلال قوامی و دیگر فعالان بازداشت شده کرد

24/09/1386