ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2007, 23:50
اروپا از تحريم‌ بيشتر ايران حمايت می‌كند

ایسنا: رهبران اتحاديه اروپا از تلاش‌ها برای صدور سومين قطعنامه تحريم عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل حمايت كردند.

شبكه خبری بلومبرگ با اشاره به اين مطلب افزود: اتحاديه اروپا در پيش نويس بيانيه‌ای كه قرار است در تاريخ ۱۴ دسامبر نهايی شود از تلاش‌های جورج بوش، رييس جمهور آمريكا برای تشديد انزوای ديپلماتيك ايران حمايت می‌كند.

بر اساس اين پيش نويس كه روز ۱۱ دسامبر در بروكسل منتشر شد دولت های اروپايی ضمن ابراز "نگرانی عميق نسبت به برنامه هسته‌يی ايران" از تلاش در شورای امنيت سازمان ملل برای تصويب اقدامات بيشتر عليه ايران به طور كامل حمايت خواهند كرد.

در پيش نويس اين بيانيه آمده است: دستيابی ايران به قابليت نظامی هسته‌يی غيرقابل پذيرش خواهد بود.

در اين بيانيه همچنين آمده است كه اين اتحاديه همچنان مشوق‌های اقتصادی و كمك در زمينه انرژی را به دولت ايران در صورتی كه به فعاليت‌های غنی‌سازی ايران پايان دهد ارايه می‌كند.

بلومبرگ افزود: بوش در تلاش است تا حمايت بين‌المللی برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران را به دست آورد.


سارکوزی: خطر جنگ با ايران همچنان وجود دارد.

رادیوفردا: نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در مصاحبه ای با مجله فرانسوی «لانوول آبزوواتور» گفته است: اگر اسرائيل احساس کند که از جانب برنامه هسته‌ای ايران مورد تهديد واقع شده، خطر وقوع يک جنگ واقعی با ايران وجود دارد.

آقای سرکوزی افزوده است: «همه با اين نکته موافقند که برنامه هسته ای ايران با ادعای استفاده از انرژی هسته ای قابل توضيح نيست.»

رييس جمهوری فرانسه گفته است:«مسئله برای ما خطر حمله نظامی آمريکا (به ايران) نيست، اما اين است که اگر اسرائيل احساس کند امنيت آنها واقعا مورد تهديد واقع شده است، (آنگاه) خطر جنگ همچنان وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای سارکوزی با اشاره به اين که بر سر مسئله هسته ای ايران، آمريکا و اسرائيل به وی«اعتماد» دارند، تصريح کرده است: اگر ايران به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی(از همه) تاسيسات خود را بدهد، آنگاه او آماده است تا به «تهران سفر کند و درباره همکاری برای (ايجاد) نيروگاه های اتمی» مذاکره کند.


«ايران در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است»

رادیوفردا: در حالی که رييس جمهوری فرانسه از خطر وقوع جنگ اسرائيل با ايران سخن به ميان آورده است، اهود اولمرت، نخست وزير این کشور، در نخستين واکنش به گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا، گفته است که ايران همچنان برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را ادامه می دهد و تهديدی برای جهان است.

آقای اولمرت، روز سه شنبه در سخنرانی خود در يک کنفرانس امنيتی گفت که ايران برنامه توليد سلاح هسته ای خود را همچنان ادامه می دهد.

اين اولين واکنش آقای اولمرت به انتشار گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا محسوب می شود. گزارش مذکور، که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ايران برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

نخست وزير اسرائيل در سخنان روز سه شنبه گفت که گزارش ايالات متحده بحث های اغراق آميزی را دامن زده است. اما به گفته او «هيچ چيز عوض نشده و ايران خطرناک بود و همچنان هم خطرناک است.»

آقای اولمرت، که در کنفرانسی در مؤسسه مطالعات امنيت ملی اسرائيل سخن می گفت، افزود: «برای منصرف کردن ايران از مسير برنامه اتمی اش، حتی به فشارهای بين المللی بيشتری نياز است.»

اسرائيل پيش از اين اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی می تواند تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتم دست يابد و موجوديت اسراييل را با تهديد مواجه کند.

کارشناسان بين المللی احتمال می دهند که اسرائيل تنها کشور خاورميانه باشد که دارای زرادخانه اتمی است و از اين رو نگران برهم خوردن توازن قوا در منطقه است.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که در پی دستيابی به سلاح هسته ای نيست و غنی سازی اورانيوم را تنها برای توليد برق انجام می دهد.

اما اهود اولمرت می گويد: «کشوری با منابع سرشار نفت و گاز نيازی ندارد تا برای مقاصد غيرنظامی و دستيابی به انرژی های جايگزين به غنی سازی اورانيوم روی بياورد».

به گفته نخست وزير اسراييل، قصد جمهوری اسلامی آن بوده است که با توسعه سلاح های بالستيک پيشرفته و همچنين با غنی سازی اورانيوم، به دو جزء ضروری ساخت سلاح هسته ای دست يابد.

روز دوشنبه ايهود باراک، وزير دفاع اسراييل، نيز در ديدار با رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا نسبت به تداوم خطر برنامه اتمی ايران هشدار داده بود.


اختلاف در گروه ۵+۱ درباره ایران

ایسنا: وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان در رسيدن به توافق بر سر عناصر نهايی قطعنامه‌ی جديد تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران درباره برنامه هسته‌يی اين كشور شكست خوردند اما آمريكا همچنان اميدوار است ظرف هفته‌های آينده توافقی حاصل شود.

شان مك كورمك، سخنگوی امور خارجه آمريكا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت كه مقامات عالي‌رتبه آمريكا، چين، روسيه، فرانسه و انگليس روز سه‌شنبه حدود يك الی يك ساعت و نيم مذاكره‌ای تلفنی داشتند و همچنان بر روی نهايی كردن قطعنامه‌ی تحريم كار می‌كنند.

رويتر با اشاره به اين مطلب به نقل از مك كورمك با اشاره به اين كنفرانس تلفنی ادامه داد: ارتباط تلفنی خوب و سازنده‌ای بود و هنوز به نتيجه‌ای نرسيده‌ايم اما اميدواريم ظرف هفته‌های آينده قطعنامه‌ای داشته باشيم كه در شورای امنيت به رای گذاشته شود.

مك كورمك كه از اشاره به جزييات قطعنامه جديد و گفتن اينكه آيا روسيه و چين در كنفرانس تلفنی از اين قطعنامه حمايت كردند يا خير خودداری می‌كرد گفت كه برآورد اطلاعاتی آمريكا به معنای تغيير در استراتژی و تاكتيك‌ها درباره ايران نيست.

وی با ذكر اينكه مقامات عالی‌رتبه شش كشور قصد دارند به زودی كنفرانس تلفنی ديگری داشته باشند گفت: آنچه كه در اين باره بسيار جالب است اين است كه ما درباره اينكه آيا قطعنامه‌ای بايد صادر شود يا خبر بلكه در اين باره تبادل نظر می‌كنيم كه عناصر قطعنامه جديد شورای امنيت چه بايد باشد.

رويتر ادامه داد: اين امكان وجود داشت كه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا يكشنبه آينده با وزيران امور خارجه اعضای دايم شورای امنيت و آلمان در پاريس ديدار كند اما مقامات آمريكايی آن را بعيد دانستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اين كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا در حاشيه كنفرانس اهدا كنندگان برای كمك به فلسطين كه در پاريس برگزار خواهد شد نشستی برای مذاكره درباره ايران برگزار می‌شود يا خير؟ گفت: انتظار ندارم كه چنين نشستی انجام شود و قطعا اگر وزيران نياز داشته باشند گردهم جمع شوند می‌توانند اين كار را از طريق كنفرانس تلفنی انجام دهند.

آمريكا در ماه اكتبر تحريم‌های جديدی را عليه سپاه قدس و چند بانك ايرانی اعمال كرد و همچنين سپاه قدس را گروهی تروريستی خواند.

يك مقام آمريكايی گفت كه امكان دارد قطعنامه تحريم‌های جديد در شورای امنيت اقداماتی نظير تحريم سپاه قدس را شامل شود.

وی ادامه داد:‌ اين امر منافع اقتصادی هيچ كس را به طور كلی تحت تاثير قرار نمی‌دهد اين مساله همواره نگرانی بزرگی برای چيني‌ها بوده است.

شورای امنيت سازمان ملل تاكنون دو قطعنامه تحريم را عليه تهران به علت خودداری ايران از تعليق برنامه غني‌سازی اورانيوم اعمال كرده است.

ايران همواره تاكيد می‌كند هدف از برنامه هسته‌يی اين كشور تنها توليد برق بوده و اين برنامه منحصرا صلح آميز می‌باشد.