ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2007, 19:43
بوش: ایران خطرناک است

ایسنا: جورج بوش، رييس جمهور آمريكا روز سه‌شنبه پس از ديدار با جيورجيو ناپوليتانو، رييس جمهور ايتاليا در كاخ سفيد ايران را خطرناك خواند و از تهران خواست توضيح دهد چرا برنامه پنهانی تسليحات هسته‌يی در اختيار داشته است.

به گزارش پايگاه اينترنتی كاخ سفيد، بوش ادامه داد: ما بر اين باوريم كه ايران يك برنامه سری تسليحات نظامی در اختيار داشته است و ايران بايد به جهان توضيح بدهد چرا چنين برنامه‌ای را در اختيار داشته است.

رييس جمهور آمريكا افزود: ايران ملزم است به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی توضيح بدهد چرا اين برنامه را از آنها پنهان كرده است؟

بوش در ادامه اظهارات‌اش گفت: آنها اگر ياد بگيرند چگونه اورانيوم را غنی‌سازی كنند خطرناك‌تر خواهند بود.

بوش گفت كه قصد دارد استراتژی آمريكا را برای رييس جمهور ايتاليا توضيح دهد تا راه‌هايی مشخص شود كه دو طرف بتوانند بر اساس آن "برای صلح جهانی از وقوع چنين اتفاقي" جلوگيری كند.

رييس جمهور ايتاليا نيز با ذكر اينكه در نگرانی‌های رييس جمهور آمريكا سهيم است با پيروی از بوش گفت: ما می‌خواهيم سهم خود و نظرمان را در خصوص اين كه چگونه با همه تهديدها از جمله تهديد مربوط به تسليحاتی شدن برنامه هسته‌يی ايران با موفقيت روبرو شويم، مطرح كنيم.

اظهارات بوش چند روز پس از انتشار گزارشی از نهادهای جاسوسی آمريكا است که در آن گفته شده ايران چند سال قبل برنامه تسليحات هسته‌يی در اختيار داشته اما از سال ۲۰۰۳ آن را متوقف کرده است.

احمدی نژاد روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: اگر يكی دو گام ديگر برداشته شود شرايط كاملا متفاوت خواهد بود و مسايل پيشرو پيچيدگی خود را از دست می‌دهد و راه برای حل مسايل اساسی در منطقه و در تعاملات دو جانبه باز خواهد شد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بوش در مصاحبه‌ای كه روز سه‌شنبه با شبكه خبری اي.بی.سی داشت به سوالی درباره اظهارات احمدی نژاد به طور مستقيم نداد.

وی گفت: جواب من به ايرانی‌های اين است: شما يك برنامه پنهان داشتيد كه برنامه نظامی بود.

بوش ادامه داد: ما فكر می‌كنيم شما اكنون آن را تعطيل كرده‌ايد. شما ملزميد به جهان با صدای بلند و واضح توضيح بدهيد كه چرا يك برنامه نظامی داشته‌ايد. آيا قصد داريد دوباره آن را از سر بگيريد به عبارت ديگر توپ در زمين آنهاست.

دانا پرينو، سخنگوی كاخ سفيد اظهارات احمدی نژاد را تفكر خيال پردازانه خواند.

اين گزارش حاكی است، به نظر می‌رسد اظهارات بوش به از سرگيری تلاش برای حفظ فشار بر ايران پس از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمريكا منجر شود.