ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2007, 23:06
علی مهين ترابی در آستانه اعدام است

رادیوفردا: سازمان عفو بين الملل در گزارشی اعلام کرده است:«با وجود اينکه علی مهين ترابی مجرمی است که در سن شانزده سالگی مرتکب جنايت شده است، ممکن است او طی چند روز آينده اعدام شود».

اين سازمان تاکيد کرده است که «گزارش ها حاکی از آن است که بخش اجرای احکام دادگاه هم اينک درحال تعيين تاريخ اعدام اوست».

اين در حالی است که وکيل علی مهين ترابی هنوز رسما از خبر حکم اعدام موکل خود، که قانونا بايد ۴۸ ساعت پيش از اجرای حکم به وی ارائه شود، مطلع نيست.

عفو بين الملل افزوده است:«علی مهين ترابی چهارسال پیش در رابطه با يک درگيری خشونت بار زمين بازی دستگير شد».

طبق اين گزارش : در اين درگيری، مهين ترابی مزدک خداديان، همدرسه ای خود را به ضرب چاقو ازپای درآورد. در جريان اين حادثه علی مهين ترابی بارها گفت که قصد کشتن مزدک خداديان را نداشته و تنها پس از شنيدن فرياد ديگر بچه هايی که دور آنها حلقه زده بودند، متوجه مجروح شدن مزدک خداديان شد.

بر اساس ماده شماره ۲۰۶ قانون جنايی ايران، «درصورتی که قاتل عمدا دست به اقدامی زند که ذاتا مهلک باشد، حتی اگر قاتل قصد کشتن فردمقتول را نيز نداشته بوده باشد» آن عمل قتل عمدی محسوب می شود.

علی مهين ترابی ازسوی حوزه ۳۳ دادگاه عمومی بررسی مجرمان نوجوان درکرج به مجازات اعدام محکوم شده است.

باوجود اينکه گفته می شود مادر مقتول به دريافت ديه درازای اعدام علی مهين ترابی رضايت داده است، اما پدر مزدک خداديان بر اساس گزارش های رسيده، تلاش های واسطين قضايی را بخشيدن علی مهين ترابی رد کرده است و خواستار اجراء حکم اعدام شده است.

قوانين بين المللی توسل به مجازات اعدام عليه افرادی را که پيش از سن هجده سالگی مرتکب جنايت شده اند، قويا ممنوع می کند.

ايران به عنوان کشوری که عضو «پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی» و «آی. سی. سی .پی. آر» ، است تعهد کرده است که مجرمين زير سن قانونی را اعدام نکند.

عفو بين الملل تاکيد کرده است: «با اينحال دولت ايران از سال ۱۹۹۰ ميلادی تا کنون دست کم ۲۸ نوجوان متهم را، که شش تن آنها تنها درسال جاری اعدام شدند، دستخوش اين مجازات کرده است».

اين سارمان افزوده است:« از آنجا که دست کم پانزده نوجوان افغان نيز براساس گزارش ها، احتمالا در انتظار مجازات اعدام بسر می برند، اين رقم ممکن است فراتر از آنچيزی باشد که تا کنون اعلام شده است».

طبق گزارش سازمان عفو بين الملل«احتمال دارد در پيگيری های قانونی که درمورد علی مهين ترابی، همانند ديگر مجرمين نوجوانی که در انتظار مجازات اعدام هستند، انجام شده است اشتباهاتی رخ داده باشد».

با توجه به اينکه ايران قوانين بين المللی را به درستی دنبال نمی کند، سازمان عفو بين الملل نگران است که مبادا مدارکی که کارشناسان و شاهدين در دادگاه ارائه می دهند،غير قابل اعتماد باشد.

اخيرا مکوان مولودزاده در چهارم دسامبر۲۰۰۷ درايران اعدام شد. وی درژوئن سال جاری به اتهام تجاوز به سه کودک در سال ۱۹۹۹، يعنی زمانی که سيزده ساله بود، به مجازات اعدام محکوم شد.

سازمان عفو بين الملل از افراد و گروه ها در خواست کرده است تا با نوشتن نامه به مقام های دولت ايران از آنها بخواهند بدون درنگ حکم اعدام علی مهين ترابی را متوقف سازند.