ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.12.2007, 9:14
اطلاعیه گزارشگران بدون مرز



١۹ آذر (١٠ دسامبر) روز جهانی حقوق بشر، انتشار آمار روزنامه‌نگاران زندانی از سوی گزارشگران بدون مرز


هم اکنون در سراسر جهان ١٣٠ روزنامه‌نگار به‌خاطر انجام وظيفه خود و مطلع کردن ما در زندان بسر می‌برند. اين آمار متاسفانه در طی سالهای اخير کمتر تغيير کرده است. در جهان تعدادی نزديک به ٣٠ دولت روزنامه نگاران مخالف را زندانی می‌کنند، برای رهبران واپس گرای اين کشورها زندان تنها پاسخ به انتفادات مردان و زنان مطبوعاتی ست.

اما امسال شرايط بازهم وخيم‌تر شده است در اريتره احتمالا چهار روزنامه‌نگار بر اثر شرايط اسفبار نگاهداری شان در زندان به قتل رسيده‌اند. دولت اريتره دربرابر درخواست خانواده‌ها و نزديکان روزنامه نگاران سکوت کرده است.

جايزه روزنامه‌نگار سال گزارشگران بدون مرز امسال به «سيوم تسی‌ هايه» از کشور اريتره داده شد. روزنامه نگاری که از سپتامبر ۲۰۰۱ در زندان بسر می‌برد. هدف هيات داوران گزارشگران بدون مرز و بنياد فرانسه جلب توجه جهانيان به وضعيت روزنامه‌نگاران در اين کشور است که در شرايط دشواری بسر می‌برند. ژيلا بنی يعقوب روزنامه نگار ايرانی از جمله چهار کانديدای گزارشگران بدون مرز برای اين جايزه بود. جايزه گزارشگران بدون مرز و بنياد فرانسه از ١٩٩٢ تاکنون هر سال به يک روزنامه نگار مدافع آزادی مطبوعات ، داده می‌شود.

علاوه بر ١٣٠ روزنامه‌نگار زندانی، ٦ همکار مطبوعاتی (مترجم، تکنسين و .. ) و ٦٣ وب‌نگار معترض نيز در زندان بسر می‌برند. در ميان ١٣٠ روزنامه نگار زندانی، سه روزنامه نگار زن وجود دارند: انيس اوی مانا نکوسی در کشور رواندا، روزنامه‌نگار فرانسوی نگوين تاهی تاهنه وان در ويتنام و فاطيه خالد در اريتره.

اکثريت قريب به اتفاق روزنامه‌نگاران زندانی در رسانه‌های نوشتاری کشور خود مشغول به کار بوده‌اند و با اتهاماتی چون "برهم زدن نظم عمومی" "اقدام برای بی‌ثبات کردن دولت" و يا "اقدام عليه امنيت ملی" محکوم به زندان شده‌اند.

زندان‌های بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان

چين با ٣٣ و کوبا با ٢٤ روزنامه‌نگار زندانی بيش از چهار سال است که بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در جهان هستند. دولت‌های پکن و‌ هاوانا روزنامه‌نگاران زندانی را به ندرت آزاد می‌کنند و روزنامه‌نگاران زندانی در بسياری از موارد چند ماه پيش از پايان حکم زندان خود آزاد می‌شوند، اما به سرعت ديگران جای خالی آنها را پر می‌کنند.

دو کشور ايران (١٢ روزنامه‌نگار و ٢ وب‌نگار معترض زندانی) و آذربايچان (٧ روزنامه‌نگار زنداني) دارای بيشترين تعداد روزنامه‌نگاران زندانی هستند. اکثريت روزنامه‌نگاران زندانی در طی سال ميلادی ٢٠٠٧ دستگير شده‌اند. در ايران اين وضعيت هر ساله تکرار می‌شود. روزنامه‌نگاران زندانی بعد از مدت زندان با وثغيه‌های سنگين آزاد می‌شوند. در آذربايجان اما بازداشت روزنامه‌نگاران امری تازه‌ای است و نشان از وخامت وضعيت آزادی مطبوعات و سخت گيری بيشتر حاکمان در برابر روزنامه‌نگاران منتقد است.

قديمی‌ترين روزنامه‌نگار زندانی در جهان، «عبداله علی سانسوسی آل درات» از کشور ليبی ست که از سال ١۹٧٣ در زندان بسر می‌برد. مقامات حکومت ليبی بارها در مورد سرنوشت اين روزنامه‌نگار مورد سوال قرار گرفته‌اند، اما در اين باره سکوت می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز ١۹ آذر روز جهانی حقوق بشر را به روز گرامی‌داشت روزنامه‌نگاران زندانی که برای ابراز عقيده خود در زندان بسر می‌برند اختصاص داده است و همه‌ی رسانه‌ها را فرا می‌خواند که سکوت در باره دستگيری روزنامه نگاران بازداشت شده را شکسته و در باره وضعيت بازداشت اسفبار روزنامه‌نگاران زندانی سخن بگويند. گزارشگران بدون مرز هجده سال است که کارزار به "فرزند خواندگی" يک روزنامه نگار زندانی توسط رسانه‌های جمعی را آغاز کرده است. اين کارزار بر آن است که يک رسانه مسئوليت دفاع از يک روزنامه نگار زندانی را تا رهايی او بر عهده گيرد. هم اکنون بيش از ٢٠٠ رسانه در جهان به دفاع از يک همکار زندانی خود پرداخته و با استفاده از شيوه‌های مختلف خواهان آزادی وی از مقامات کشور مربوطه می‌شوند. اين حرکت توانسته است بسياری از روزنامه نگاران را از خطر زندان و يا مرگ نجات دهد. گزارشگران بدون مرز از رسانه‌ها می‌خواهد با به "فرزند خواندگي" يک روزنامه نگار به کارزار گزارشگران بدون مرز برای آزادی روزنامه نگاران بپيوندند.

بيست و ششمين آلبوم عکس گزارشگران بدون مرز

سه بار در سال گزارشگران بدون مرز مجموعه ای از عکس‌های يک هنرمند و يا عکاس مشهور را منتشر می‌کند. بهای اين آلبوم ۹٠.۹ يورو است و در تمامی روزنامه فروشی‌ها به فروش می‌رسد. حاصل فروش اين آلبوم تماما به حساب گزارشگران بدون مرز ريخته می‌شود، و تامين کننده بخش اصلی درآمد گزارشگران بدون مرز است.

بيست و ششمين آلبوم گزارشگران بدون مرز ١٠٠ عکس از سابين ويس عکاس مشهور برای آزادی مطبوعات است. آلبوم در ١٤٤ صفحه منتشر شده است که علاوه بر ١٠٠ عکس سابين ويس ، گزارشاتی از وضعيت مطبوعات در جهان و چهره نگاری برخی از روزنامه نگاران زندانی را شامل می‌شود.

برای همياری با گزارشگران بدون مرز و روزنامه نگاران زندانی آلبوم عکس سابين ويس را بخريد.

با ١٤ روزنامه نگار و وب نگار زنداني، ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.