ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.12.2007, 18:43
دیدار با هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا

بیانیه شماره ۶ کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند

امروز یکشنبه ۱۸ آذر با ابتکار و هماهنگی اعضاء کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند خانواده های محترم بیش از ۱۸ دانشجوی در بند موفق به ملاقات با هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در تهران گشتند.

این ملاقات از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۵:۲۰ در لابی هتل لاله صورت پذیرفت که هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا را خانم بیر BEAR از کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا نمایندگی می کرد.
در این جلسه خانواده های دانشجویان در بند حکومت اسلامی را متهم به نقض قوانین اساسی جمهوری اسلامی و بیانیه حقوق بشر سازمان ملل و قانون حقوق شهروندی کرده و بر این نکته تاکید داشتند که فرزندان ایشان با برگزاری تجمعی برای بزرگداشت ۱۶ آذر (روز دانشجو) مرتکب هیچ قانون شکنی ای نشده و بیگناه مورد آزار و اذیت وزارت اطلاعات و مسئو لین حکومتی قرار گرفته اند. همچنین بر این واقعیت اصرار داشتند که به علت نداشتن مجوزهای قانونی از طرف ماموران حکومتی این دانشجویان بازداشت نشده بلکه در خیابان و دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده اند. همچنین بیان داشتند که از همان روز اول ایشان به هر نهاد رسمی که می شناختند رجوع کرده که در روزهای اول هیچکس مسئولیت این کار را بر عهده نمی گرفت و فقط با تداوم پیگیری و فشار ایشان بود که بالاخره با تجمع شان در مقابل ستاد پیگیری وزارت اطلاعات در روز پنجشنبه ۱۵ آذر ماه از انتقال فرزندانشان به بند اطلاعاتی ۲۰۹ اوین با خبر گشتند.

خانم بر Bear پس از پرس و جو در ارتباط با دلایل و چگونگی بازداشت دانشجویان و دریافت لیست بازداشت شدگان از طرف اعضاء کمیته تلاش ... قول داد که عصر همان روز در ملاقات خود با اعضای مجلس جمهوری اسلامی رونوشتی از این لیست را به رییس مجلس (حداد عادل) ارائه داده و از ایشان توضیحاتی برای بازداشت دانشجویان و آزادی هر چه سریع تر ایشان تقاضا کند.

وی همچنین به این خانواده ها اطلاع داد که رییس دوره ای اتحادیه اروپا و هیئت رییسه پارلمان آن از همان روز اول از بازداشت این دانشجویان مطلع گشتند ولی تا کنون به دلیل نقص اطلاعات موضعگیری مشخصی در این رابطه نکرده اند و قول داد با در نظر گرفتن اطلاعاتی که در این باره کسب کرده است مسئولان اروپا را تشویق به درخواست آزادی دانشجویان در بند خواهد کرد.
در طول این جلسه علیرغم حضور محسوس و نامحسوس نیروهای امنیتی در محل هیچگونه مزاحمتی برای شرکت کنندگان ایجاد نشد و خانواده های محترم دانشجویان در بند و اعضای کمیته تلاش ... بصورت جمعی محل ملاقات را ترک کردند.



گزارش دیگر از دیدار خانواده‌های دانشجویان بازداشت‌شده با نمایندگان پارلمان اروپا


روز یکشنبه در حالی که تعدادی از خانواده‌ها مجددا به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، تعدادی دیگر با مراجعه به هتل لاله سعی در برقراری ارتباط با نمایندگان حقوق بشر پارلمان اروپا(Angelika Beer و Vittorio Angoletto) کردند و خوشبختانه آن ها هم از چنین نشستی استقبال کردند، خواستار اطلاع از جزئیات دستگیری ها شدند و به خانواده‌ها قول همکاری دادند. بالاخره کسانی پیدا شده بودند که به دردِ دلِ سوخته‌ی این مادر و پدرها گوش دهند. پس از گذشت بیش از یک هفته که هیچ کدام از خبرگزاری های داخلی و نشریات داخلی، سخنی از بازداشت‌های غیر انسانی این دانشچویان نگفت، سرانجام این گروه قول دادند که صدای این افراد را به گوش انسانهای آزادی خواه و برابری طلبِ سراسر دنیا برسانند و در راستای آزادی فرزندانشان تلاش بکنند.

نمایندگان از خانواده‌ها پرسیدند که به چه علت خواستار دیدار نمایندگان حقوق بشرِ پارلمان اروپا هستند و خانواده ها در پاسخ به دستگیری فرزندانشان در چند هفته‌ی اخیر، و نگرفتن هیچ گونه پاسخِ مشخص و بایکوت شدید خبری از سوی رسانه های داخلی اشاره کردند. در پرسش از علت دستگیری ها، خانواده ها به شرکت (احتمالی یا قطعی) دانشجویان در تجمع ۱۶ آذر اشاره کردند. نمایندگان از روز ۱۶ آذر پرسیدند. توضیح داده شد که روز دانشجو است و بنا بر سنت پنجاه و چند ساله، دانشجویان در محیط دانشگاه جمع می شوند و خواسته های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه‌ی خودشان را مطرح می کنند. دانشچویان امسال هم می‌خواستند با شعار "نه! به جنگ"، داشتن حق تشکل مستقل و آزادی بیان، اعتراض به امنیتی شن فضای دانشگاه ها، داشتن ابتدای ترین حقوق مدنی به عنوان شهروندان آزاد، درخواست رفع تبعیض جنسیتی علیه زنان و اعتراض به شرایط نابرابر زندگی کارگران در این تجمع شرکت کنند. ایشان پرسیدند که دستگیری‌ها از طرفِ چه ارگانی صورت گرفته. خانواده‌ها پاسخ دادند که توسط وزارت اطلاعات، و حتی به نحوی بی سابقه در صحن دانشگاه. در ادامه پرسیدند که فرزندان شما وابسته به کدام حزب یا گروهی هستند و تمام حضار یک صدا اعلام کردند که بچه های شان به هیچ حزب یا گروه خاصی تعلق ندارند و فقط دانشجویانی مستقل، آزادی خواه و برابری طلبند. نمایندگان پرسیدند که چه کمکی از دست ما ساخته است. درپاسخ خانواده ها خواستار حمایت اتحادیه‌ی اروپا شدند تا مگر از این طریق بتوانند در فضای بایکوت رسانه‌های داخلی و بی‌ اعتنایی‌های دولت، صدای خود را به گوش تمامی انسان‌های آزادی‌خواه و برابری‌طلب و مسئولان داخل کشور برسانند و به این ترتیب از سلامتی فرزندان خود و آزادی هر چه سریع تر آنها اطمینان یابند.

درانتها آنها به خانواده‌ها اطمینان دادند که به رغم این که آخرین روز سفرشان است، در دو دیدار مطبوعاتی‌شان با آقای حداد عادل و نیز جلسه‌ی مطبوعاتی با خبرگزاری های داخلی و خارچی این مسئله را مطرح کنند. همچنین آن ها قول دادند که از طریق سفارت پرتقال ( که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد) و نیز سفارت‌های آلمان و ایتالیا این موضوع را پی گیری کرده و پس از بازگشت به کشورهایشان نیز موضوع را در رسانه های اروپا منعکس کنند و همچنین شرایطی را فراهم می کنند تا با اعمال فشار از سوی کشورهای اروپایی به دولت ایران به آزادی دانشجویان کمک کنند.