ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.12.2007, 10:49
نقش استفان هادلی در تهیه گزارش



تابناک: برخی منابع از تعويق موضوع حمله آمريكا به ايران با انتشار گزارش اخير سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمريكا، دست‌كم تا چندين ماه آينده خبر مي‌دهند.

يك منبع نزديك به گروه‌های ضدجنگ آمريكا با اشاره به نقش برجسته «استفن هادلی»، مشاور امنيت ملی كاخ سفيد، در تهيه و افشای اين گزارش، به خبرنگار «تابناك» در واشنگتن گفت: انتشار اين گزارش برای خنثی كردن فشارهای وارده به كاخ سفيد برای حمله به ايران بوده است.

وی بدون اشاره به نقش چهره‌هايی چون «ديك چنی»، معاون اول بوش، از لابی عربی و لابی صهيونيستی به عنوان بخش اعظم واردآورنده فشارها برای حمله به ايران نام برد؛ به گونه‌ای كه آنها با اين ادعا كه حمله آمريكا به عراق به شدت جايگاه ايران را قوت بخشيده و ايران مخالف اصلی جريان صلح خاورميانه به شمار مي‌رود، شرايط را بحرانی دانسته و خواستار برخورد نظامی آمريكا با ايران شده بودند.

در عين حال از آنجا كه هادلی، اصلی‌ترين متولی امنيت ايالات متحده است، نسبت به پيامدهای تكرار تجربه‌هايی چون عراق برای جامعه آمريكا نگران بوده و اين گزارش تحت مديريت ارشد وی تدوين شده، تا به عنوان عاملی برای جلوگيری از جنگ يا دست‌كم تعويق آن، عمل نمايد.

خبرنگار «تابناك» می‌افزايد: طی چند ماه اخير طرح موضوع احتمال حمله آمريكا به ايران نگراني‌های گسترده‌ای را در جامعه بين‌الملل، به ويژه آمريكا و اروپا، به وجود آورده و چندين تظاهرات چند ده هزار نفری در اعتراض به آن در لندن و ديگر شهرها برگزار شد.

همچنين برخی كشورهای اروپايی، به ويژه ايتاليا و نيز چين و روسيه نسبت به تكرار فاجعه‌ای چون جنگ عراق، ابراز نگرانی كرده‌‌اند.

با اين حال به نظر می‌رسد انتشار اين گزارش و دست‌كم تعويق جنگ تا اندازه‌ای موج ضدجنگ عليه كاخ سفيد را مهار می‌كند و در عين حال، برخی مقاومت‌ها در برابر تشديد تحريم‌ها عليه ايران را از سوی كشورهای مذكور، كاهش خواهد داد.