ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2007, 14:13
رایس: ما استراتژی صحیحی داشته‌ایم

نوروز: كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا در پی انتشار گزارش «برآورد اطلاعات ملی» یا NIE (National Interlligence Estimate) پیشنهاد آمریكا به ایران برای رها كردن برنامه حساس غنی‌سازی اورانیوم و نشست بر سر میز مذاكره با آمریكا و ایران را تكرار كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایس به خبرنگارانی كه همراه با وی به اتیوپی سفر می‌كردند، گفت: به ایرانی‌ها می‌گویم از گشایشی كه در برابرتان قرار گرفته برای تعلیق كار بر روی چرخه سوخت استفاده كنید این چیزی است كه همه از آن نگران هستند. اجازه دهید بنشینیم و درباره اینكه چطور می‌توانید برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشید كه خطر اشاعه نداشته باشد، گفت‌وگو كنیم.

وزیر امور خارجه آمریكا در بخشی دیگر از سخنانش گفت: كاهش فشارها علیه ایران اشتباه بزرگی خواهد بود، زیرا گزارش جامعه اطلاعاتی آمریكا گفته است كه تهران در سال ۲۰۰۳ برنامه هسته‌ای خود را متوقف كرده است. بههمین دلیل، اعمال فشار برای رسیدن به سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه تهران ادامه خواهد یافت.

وی گفت: دنبال كردن قطعنامه‌های شورای امنیت و دیگر فشارهایی كه ما اعمال می‌كنیم ادامه دارد تا اینكه آنها به مواد شكاف پذیر دست پیدا نكنند.

وزیر امور خارجه آمریكا گفت كه تقریبا با همه شركای مهم خود كه به مساله ایران می‌پردازند، پس از انتشار برآورد اطلاعات ملی آمریكا تماس گرفته است.

وی ادامه داد كه یافته‌های ارزیابی‌های اطلاعاتی مبنی بر اینكه ایران برنامه تسلیحاتی‌اش متوقف كرده خبر خوبی است اما تهران همچنان به توسعه ابزارهای فنی كه می‌تواند به استفاده در تولید سلاح به كار رود ادامه می‌دهد. اگر اطلاعات جدید آمریكا باعث شود كه گفته شود: بنابراین نیازی نیست ما نسبت به آنچه ایران انجام می‌دهد نگران باشیم، فكر می‌كنیم اشتباه بزرگی خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریكا ادامه داد: آنچه آنها انجام می‌دهند، تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری و تا آنجایی كه می‌توانیم بگوییم تكمیل كردن آنهاست.

وی افزود كه نتایج برآورد اطلاعاتی آمریكا به معنای آن است كه فشار بر ایران كارآیی دارد و باید ادامه یابد. اكنون زمان آن نیست كه متوقف شده و بگویم به دیپلماسی نیازی نیست. آنچه من به همكارانم می‌گویم و به آنها گفته‌ام این است كه ببنید ما استراتژی صحیحی داشته‌ایم.

رایس پس از سفر یك روزه به اتیوپی قرار است به بروكسل برود و در نشست وزیران امور خارجه كشورهای عضو ناتو شركت كند و انتظار می‌رود در آنجا به شركایش از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره ایران مذاكره كند.

وی در پاسخ به این سؤال كه «آیا فكر می‌كند اراده برای اقدام علیه ایران در پی انتشار گزارش آمریكا ضعیف شده است؟»، گفت: همه باید برای درك جزییات این كزارش زمان صرف كنند و آنگاه آنها خواهند خواست بر استراتژی دیپلماتیك فعلی ادامه دهند.