ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.12.2007, 9:13
توصیه‌های “جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران”


اطلاعیه مهم جمعیت کاهش خطرات زلزله در خصوص زمین لرزه‌های اخیر تبریز


تبریز نیوز:سرویس حوادث : سازمان غیر دولتی "جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران" در خصوص زمین لرزه‌های اخیر شهر تبریز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن کامل اطلاعیه در زیر می‌آید.

نوشداروی پس از مرگ است این بر سرزدن
در کمین بنشسته هر ساعت قضای دیگری

فکر یک ایران محکم کرد باید تا دگــــــر
لرزشی مدفون نســــازد بینوای دیــگری

با توجه به وقوع زمین لرزه‌های اخیر منطقه شمال‌غرب کشور و ایجاد رعب و وحشت در ساکنان شهر تبریز و حومه، و در پی نشر شایعاتی در این زمینه، جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران لازم می‌داند موارد زیر را اعلام نماید:
گسل شمال تبریز به طول تقریبی 150-200 کیلومتر از منطقه میشو آغاز و به سمت شهر تبریز و بستان آباد امتداد می‌یابد. زمین لرزه‌های تاریخی بسیاری به این گسل نسبت داده می‌شود که آخرین زمین لرزه ثبت شده در سال 1780 در شهر تبریز بوده است. از این رو خطر وقوع زمین لرزه طی سالهای گذشته نیز این منطقه را تهدید میکرده و خواهد کرد.

با توجه به حجم کم مطالعات انجام یافته بر روی گسلها و زمین لرزه‌های کشور و همچنین کم بودن دانش بشر در رابطه با زمین لرزه‌ها، به هیچ عنوان امکان پیشبینی دقیق زمان وقوع زمین لرزه در این منطقه وجود ندارد و کلیه اخبار منتشر شده مبنی بر وقوع زمین‌لرزه در ساعتی خاص شایعه‌ای بیش نیست و عده‌ای سودجو با استفاده از فضای رعب و وحشت پیش آمده اقدام به انتشار چنین اخبار کذب می‌نمایند. در مقابل، نفی وقوع هر گونه زمین لرزه بزرگتر نیز با توجه به طول گسل و سایر مشخصات گسل شمال تبریز نیز اشتباه می‌باشد.

متاسفانه باور اشتباهی که مسئولان نیز اغلب به آن دامن میزنند، این است که با وقوع زمین لرزه‌های کوچک انرژی گسل استهلاک یافته و از وقوع زمین لرزه بزرگتر جلوگیری می‌نماید. در این رابطه جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، اعلام می‌کند که از نظر محاسباتی، انرژی یک زمین لرزه با بزرگای 7، هزاران برابر انرژی زمین لرزه با بزرگای 4 می‌باشد. رژیم لرزه خیزی منطقه آذربایجان، البرز و ایران مرکزی وقوع زمین لرزه‌های با دوره بازگشت زیاد و بزرگای زیاد است (بر خلاف منطقه زاگرس که هر ساله صدها زمین لرزه با بزرگای کم اتفاق می‌افتد). لذا مسئولان محترم نباید با این استنباط بار مسئولیت آماده سازی و آگاه سازی مردمی و انجام مطالعات بیشتر و برنامه ریزی‌های آتی را از خود سلب نمایند.

با توجه به اینکه سالهای گذشته نیز شاهد وقوع زمین لرزه‌های با بزرگای 3 – 4 در طول این گسل بوده‌ایم، لزوما وقوع زمین لرزه‌های چند روز اخیر نشانه مستقیم فعال شدن این گسل نیست، چرا که این گسل همواره فعال بوده و حداقل 12 زمین لرزه بزرگ را در تاریخ به نام خود ثبت کرده است و همانطور که اعلام شد، سطح مطالعات انجام شده بر روی لرزه خیزی گسل شمال تبریز آنقدر اندک است که امکان هیچ گونه استنتاج و تحلیل پدیده‌های اخیر وجود ندارد.

از نظر جمعیت، گروهی که مستقیما با زمین لرزه درگیر می‌شوند خود مردم هستند و لذا ارتقاء سطح آگاهی مردمی هدف اصلی این سازمان غیر دولتی و مردمی است و مخاطب اصلی این جمعیت خود مردم هستند تا با آگاهی خود اولا سطح آسیبهای وارد شده را کاهش دهند و از سوی دیگر در صورت بروز حوادث توان مقابله بالائی داشته باشند. در این زمینه توصیه جمعیت به مردم شهر تبریز و مناطق اطراف به شرح زیر اعلام می‌شود:

توصیه 1: در صورتي كه منازل شما از لحاظ سازه اي جزو ساختمانهاي ايمن ميباشد لازم است با توجه دقيق اقدام به ايمن سازي و مهار اجزاء غير سازه اي منزل خود نموده و سپس به پاكسازي مسير خروجي ساختمان خود از اشياء خاصي همچون (شيشه و ائينه و بوفه و ظروف كريستال و ...) كه خطر فرو افتادن و خطر بريدگي را در پي دارند بنماييد و در طي شبهاي آينده جهت استراحت از محل‌هاي امن خانه استفاده نماييد ( نقاط امن خانه در جزوه اموزشي جمعيت توضيح داده شده است)

توصیه 2 : در صورتي كه منزل شما نا ايمن ميباشد بهتر است حداقل سه شب آينده را در منزل يكي از بستگان خود که منزل ايمني دارد با رعايت نكات توصيه شماره 1 سپری نمایید.

توصیه 3 : در صورتي كه امكان مهمان شدن در منزل اقوام يا دوستاني كه منازل ايمن دارند را نداريد نقاط كم خطرتر منزل خود را شناسايي نموده و با قرار دادن ميزهاي محكم منزل در آن نقاط شب را در زير يا كنار محلهاي پناه گيري ايجاد شده به صبح برسانيد . در ضمن توجه داشته باشيد كه دربهاي خروجي در زمان حادثه اغلب بعلت تابيدگي چهار چوب‌هاي خود به سختي باز مي شوند لذا در صورتي كه امكان دسترسي به حياط خانه را داريد لازم است جهت لحظات بحراني دربهايي كه شما را به حياط متصل ميكند ( با رعايت نكات ايمني در خصوص سرقت ) قفل نكنيد.

توصيه 4 : اغلب زلزله‌هاي روي داده در ايران در چند سال اخير در صبح‌هاي خيلي زود كه هموطنان عزيزمان در خواب سنگين بوده اند اتفاق افتاده است لذا شايسته است به جهت هوشياري و عملكرد مناسب در زمان زلزله يكي از اعضاء خانواده همواره در طول شب بيدار باشد اينكار را ميتوان با تقسيم زمان بين تعداد اعضاء خانواده بصورت شيفتي براي كاهش فشار بر يك نفر انجام داد . لازم است فرد بيدار با احساس اولين لرزش بدون لحظه اي درنگ اعضاء را براي خروج سريع يا پناه گيري بيدار نماييد.

توصيه 5: با توجه به احتمال انكه پس از خروج شما از منزل در زمان زلزله ، ساختمان شما فرو بريزد لازم است كه لباس گرم و لوازم مورد نياز خود را قبلا در محل مناسبي در حياط يا ماشين خود كه در مكان امني قبلا پارك نموده ايد قرار دهيد .

توصيه 6 : اگر به هر علت، بدون لباس مناسب در بيرون خانه تخريب شده خود مانديد ميتوانيد با سوزاندن لاستيكهاي چرخ ماشين خود تا صبح گرماي لازم براي زنده ماندن كودكان و سالخوردگان را تامين كنيد .

امید است، آگاهی ایجاد شده در مردم و مسئولان در پی زمین لرزه‌های اخیر، بتواند سرآغاز فعالیت و تلاشی بزرگ در جهت آماده سازی مردمی و زیر ساختی این شهر بسیار مهم و صنعتی کشور باشد. جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، طی چند سال اخیر همواره نسبت به خطر وقوع زلزله در شهر تبریز اخطار داده و از نظر متخصصان این جمعیت، خطری که از سوی زلزله متوجه شهر تبریز است، حتی در سطحی بالاتر از شهر تهران است. از نظر جمعیت، اتفاق اخیر موهبتی الهی برای مردم و مسئولان شهر تبریز است تا با اتخاذ تدابیر لازم و انجام مطالعات علمی دقیقتر خود را برای واقعه اصلی آماده کنند. در این راستا انجام امور زیر اکیدا توصیه می‌شود:
انجام مطالعات جامع در محدوده گسل شمال تبریز و تکمیل مطالعات گسسته انجام شده قبلی
اجرای طرح جامع آموزش مردمی و ارتقاء تاب آوری جامعه پس از حادثه
توصیه اکید جمعیت به مسئولان شهر: استفاده از تخصص و توان بالای امدادی و فنی گروههای بسیار قوی کوهنوردی در سطح استان به منظور درگیر کردن گروههای مردمی در برنامه‌های امداد و نجات
با توجه به اینکه مطالعات مدیریت بحران خاصی در سطح شهر تبریز به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای کشور که در معرض وقوع زمین لرزه قرار دارد انجام نپذیرفته است، پیشنهاد اکید جمعیت آغاز هر چه سریعتر این مطالعات می‌باشد.
متاسفانه با وجود تاکید‌های بسیار زیاد مبنی بر خطر ساخت و ساز بر روی گسل، شهر تبریز بر اساس سوء مدیریتهای گذشته، به سمتی گسترش یافته است که بخش مسکونی وسیعی از شهر بر روی منطقه گسل بنا شده است. در راستای آموزشهای عمومی و طرح‌های مقاوم سازی این مناطق باید در اولویت اول باشند.

سازمان غیر دولتی جمعيت كاهش خطرات زلزله ايران – http://www.EHRSI.com