ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 25.11.2007, 11:22
نگرانی از عادی شدن مرگ‌های مشكوك در زندانها


نگرانی سازمان مجاهدین انقلاب از عادی شدن مرگ‌های مشكوك در زندانها

نوروز: سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب سلامی ایران، گفت: در سالی که عنوان «انسجام ملی و اتحاد اسلامی» نام گرفته و کشور با تهدیدها و خطرات بی‌سابقه‌ای روبروست، باید تلاش برای ایجاد رضایتمندی و رفع کدورت‌ها و بدبینی‌ها میان اقشار مختلف اجتماعی و دولت بیش از هرزمان دیگری احساس شود.

به گزارش كمیته رسانه‌های سازمان مجاهدین انقلاب سلامی ایران، محسن آرمین در تشریح مباحث مطرح شده در جلسه اخیر شورای سیاسی، ضمن اشاره به وقایع اخیر در شهر بروجرد كه منجر به حمله به حسینیه دراویش این شهر شد،‌ گفت: متاسفانه حادثه شهر بروجرد اولین و تنها حادثه از این نوع نیست. صورتی مشابه با این ماجرا را سال گذشته در حمله به حسینیه متعلق به دراویش در شهرستان قم شاهد بودیم. تکرار آن در شهر بروجرد با روشی کاملاً مشابه یعنی حمله گروهی به حسینیه مخصوص دراویش تحت عنوان حرکتی مردمی، حکایت از حرکتی سازمان یافته و طراحی شده دارد.

وی افزود: یک هفته پیش از آن نیز در شهرستان بجنورد شاهد حمله و اشغال مدرسه علمیه و مسجد برادران اهل سنت در این شهر از سوی افرادی مجهول تحت عنوان حرکتی مردمی بودیم. اندکی پیش‌تر خبرگزاری‌ها خبر دستگیری تعدادی از اعضای مکتب قرآن و طرفداران مرحوم مفتی‌زاده در شهرهای کردستان را منتشر کردند. تکرار و استمرار این حرکت‌های همسو مانع از آن می‌شود که آنها را اتفاقاتی پراکنده و فاقد ارتباط بدانیم.

آرمین با تصریح این مطلب كه حوادث مذکور حکایت از تسری اعمال سیاست اعلام نشده «یکسان‌سازی»، از حوزه قدرت و عرصه سیاست، اجتماع، عرصه فرهنگ و هنر به عرصه مذاهب و اعتقادات مذهبی دارد، ادامه داد: جالب اینکه این اقدامات در سالی که عنوان انسجام ملی و اتحاد اسلامی نام گرفته انجام شده و در شرایطی تشدید شده و اوج می‌گیرد که کشور با تهدیدها و خطرات بی‌سابقه‌ای روبروست و در نتیجه ضرورت تلاش برای ایجاد رضایت‌مندی و رفع کدورت‌ها و بدبینی‌ها میان اقشار مختلف اجتماعی و دولت بیش از هرزمان دیگری احساس می‌شود.

وی تاكید كرد: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران حمله به حسینیه مرکز دراویش در شهرستان بروجرد و تحت فشار قرار گرفتن پیروان فرقه دراویش و نیز حمله به مدرسه علمیه وابسته به برادران اهل سنت را شدیداً محکوم می‌کند و این اقدامات مشکوک و خطرناک را در جهت نقض آزادی‌های مذهبی، مذاهب و فرقی ارزیابی می‌کند که در طول سال‌های دراز در کنار دیگر برادران مسلمان خود زندگی و همزیستی مسالمت آمیز و توام با محبت و احترام داشته اند.

آرمین اعلام كرد كه سازمان مجاهدین انقلاب ضمن درخواست شناسایی و محاکمه هرچه سریعتر عوامل پشت پرده این حرکت‌های مشکوک و خطرناک، خواستار پایان دادن هرچه سریعتر به سیاست‌های یکسان سازی در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های مذهبی و اعتقادی است.

مرگ مشكوك دكتر زهرا

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب سلامی ایران از دیگر مباحث مورد بررسی قرار گرفته در این جلسه را، مرگ مشکوک دکتر زهرا. ب در بازداشتگاه بسیج یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان همدان عنوان كرد و افزود: متأسفانه تردیدها، ابهام‌ها و سئوال‌های مطرح در باره این حادثه تلخ و زشت همچنان برجاست و هنوز هیچ توضیح قانع کننده‌ای از سوی مسئولان مربوط، به جامعه داده نشده است. اطلاعات موجود در باره شخصیت و اعتقادات و موقعیت اجتماعی مرحومه دکتر زهرا. ب و خانواده او، بیانگر بی‌پایگی تمامی اتهامات زشت نظیر؛ رابطه نامشروع و ...است که در روزهای اولیه پس از این ماجرا از سوی برخی مسئولان همدان در باره وی مطرح شد.

آرمین خاطر نشان كرد: براساس قرائن و شواهد موجود اگر تمامی ابهامات مربوط به این حادثه را حمل بر صحت کنیم، در خوشبینانه‌ترین قضاوت ممکن، تنها می‌توان گفت که این حادثه نتیجه بی‌تفاوتی و نقض آشکار و بدون ترس از هرگونه نظارت و بازخواست نسبت به حقوق شهروندی در برخی بازداشتگاه‌ها است که با کمال تأسف به تدریج به امری معمول و شایع تبدیل می‌شود.

وی قتل یا مرگ چند تن در بازداشت و حبس طی یکی دو سال گذشته را، تأییدی بر این واقعیت تلخ دانست.

آرمین تصریح كرد: اگر در پیگیری پرونده قتل کسانی همچون مرحومان زهرا کاظمی و اكبر محمدی کوتاهی نمی‌شد و اگر هشدارها و انذارهای منتقدان اعمال خشونت‌ها و رفتارهای غیر قانونی که در اجرای طرح تأمین امنیت اجتماعی رخ داد، جدی گرفته می‌شد، امروز شاهد این فاجعه نبودیم. ما در همان زمان هشدار دادیم که بی تفاوتی نسبت به نقض حقوق شهروندی برخی افراد به بهانه‌هایی نظیر این که جزو اوباش هستند و یا ملتزم به موازین دینی نیستند عواقب خطرناکی دارد و در صورت عدم برخورد با رفتارهای خودسرانه و غیرقانونی، این گونه رفتارهای ناپسند به یک عرف تبدیل شده و نتایج زیانباری به بار خواهد آورد.

وی ادامه داد: دکتر زهرا. ب نه اوباش بود و نه بدحجاب و نه از خانواده‌ای غیر ملتزم و نه روزنامه‌نگار و نه عامل بیگانه و جاسوس و نه دارای تابعیت دوگانه، بلکه دختری بود دارای اعتقادات دینی و از خانواده‌ای مذهبی با استعدادی بالا و چنان متعهد و دلسوز نسبت به جامعه و کشور خود که کمک به روستاییان و مردم مناطق محروم را به محیط راحت خانواده ترجیح می‌دهد. دستگیری غیر قانونی و عدم رعایت حقوق ابتدائی قانونی او و بازداشت وی در یک بازداشتگاه غیر رسمی و به مدتی بیش از زمانی که قانون مجاز دانسته است، همگی حکایت از آن دارد که عاملان دستگیری و بازداشت وی کمترین اعتنایی به حقوق شهروندی نداشته و مطمئن از فقدان هرگونه نظارت یا حساسیت مسئولان بالا دست، خود را در برابر مردم فعال مایشاء می‌دانند.

آرمین، تأسف‌بارتر از اصل این حادثه را این دانست که، مانند موارد مشابه گذشته، یک مأمور جزء و فرد مباشر در این حادثه تلخ، به عنوان عامل اصلی و مجرم معرفی شود و مسئولان و تصمیم‌گیرانی که در برابر حوادث مشابه گذشته دست روی دست گذشته و کمترین حساسیتی را از خود نشان ندادند و هشدارها و انذارهای منتقدان را با اهانت، توهین و برچسب و ناسزا پاسخ دادند، همچنان از هرگونه مسئولیت و پاسخگویی و اتهامی مبرا باشند.