ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.11.2007, 19:23
جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد قتل فروهرها

دویچه وله: به گفته پرستو فروهر از ساعت‌های آغازین صبح، دو طرف کوچه‌ی خانه و قتلگاه فروهرها که قرار بود در آنجا مراسم ‌ نهمین سالگرد قتل‌شان برگزار شود، توسط نیروهای امنیتی‌ - انتظامی بسته و نرده گذاری شده بود.

طبق سنت هرساله، فرزندان و اقوام آنان از چند روز قبل اعلام کردند که مراسم سالگرد در منزل شخصی آنها در خیابان هدایت تهران برگزار خواهدشد. ولی امسال نیز مانند سال گذشته، نیروهای انتظامی از ساعات اولیه روز، خیابان محل سکونت فروهرها را بسته و مانع ورود و خروج افراد از آن شدند.

دویچه وله: خانم فروهر، آیا مراسم سالگرد خانم و آقای فروهر، طبق قرار قبلی برگزار شد؟

پرستو فروهر: متاسفانه امروز از ساعتهای آغازین صبح، دو طرف کوچه‌ی خانه و قتلگاه داریوش و پروانه‌ی فروهر را که قرار بود امروز ما مراسم بزرگداشت‌شان را در نهمین سالگرد قتل‌شان برگزار بکنیم، نیروهای امنیتی‌­ انتظامی بسته‌اند، نرده گذاشته‌اند دو طرف و از ورود تمام کسانی که می‌خواهند در این مراسم شرکت بکنند، از نیمساعت پیش، حتا از صبح هم نگذاشتند که آشنایان یا اقوام ما به این خانه وارد بشوند.

دویچه وله: شما تماسی با آنها داشتید، یا احیانا در این روزهای اخیر تماسی با شما داشتند، اخطاریه‌‌ای، چیزی به شما دادند در این زمینه؟

پرستو فروهر: ببینید امروز صبح که آمدند به من گفتند که نخواهند گذاشت و دستور آمده و بهرصورت این نیروی انتظامی‌ است و دستوری که آمده بایستی اجرا بکند. قبلا هم بله، وزارت اطلاعات به من گفته بود که موافقتی با برگزاری این مراسم ندارند، ولی به طور رسمی اعلام نشده بود که مراسم ممنوع خواهد بود.

دویچه وله: اطلاعی از بیرون منزل دارید، می‌دانید الان کسانی آمده‌اند، نیامده‌اند، کجا ایستاده‌اند و یا احیانا درگیریی بین مردم و نیروهای انتظامی بوجود آمده است یا نه؟

پرستو فروهر: آنچه من می‌دانم اینکه هستند، آمده‌اند، از کوچه‌های اطراف هم زنگ می‌زنند و می‌گویند که ما آمده‌ایم. ولی خب اجازه‌ی ورود به این کوچه به هیچ‌کس داده نشده است. من تا بحال خبری خوشبختانه از هیچ نوع درگیری نشنیده‌ام. امیدوارم که هیچ درگیریی نشده باشد.

دویچه وله: دیگر اهالی کوچه، همسایگان شما چی؟ آیا اینها هم اجازه‌ی رفت‌وآمد در کوچه را ندارند؟

پرستو فروهر: همسایگان را مشایعت می‌کنند نیروهای انتظامی تا دم در خانه‌ی‌شان، وقتی که می‌گویند می‌خواهند بروند به خانه‌ای در داخل این کوچه.

دویچه وله: این دقیقا اتفاقی‌ست که سال گذشته هم افتاد. احتمالا ‌شما هم پیش‌بینی می‌کردید که امسال هم همینطور بشود. آیا تلاشی نکردید برای اینکه به یک مرجعی شکایتی ببرید یا شکواییه‌ای که شما در منزل شخصی‌تان می‌خواستید برای پدر و مادرتان مراسم سالگرد بگیرید، و این نه احتیاجی به مجوز داشته نه چیزی؟

پرستو فروهر: بله، دقیقا همینطور است. به همین دلیل هم می‌دانید به لحاظ قانونی برای برگزاری مراسم در خانه، ما به‌هیچ‌وجه نیازی به مجوز نداریم. به همین دلیل هم من امیدوار بودم که امسال مانند سال گذشته نباشد. من هم بسیار متاسفم از این قضیه، ولی خب متاسفانه شرایط امروز مملکت ما این است که حتا برای مراسم بزرگداشت در خانه هم به ما اجازه نمی‌دهند.

دویچه وله: خانم فروهر، ۹ سال است که شما هرسال با جدیت سعی می‌کنید مراسمی در خور شأن پدر و مادرتان برگزار کنید و هرسال سر راه شما مانع‌تراشی می‌کنند. من خیلی ساده می‌خواهم ازتان بپرسم، تا کی می‌خواهید به این اصرار و پافشاری‌تان، در مقابل انکار آنها، ادامه بدهید؟

پرستو فروهر: تا وقتی زنده هستم. به مامورین وزارت اطلاعات هم گفتم، من تا وقتی هستم، هرسال خواهم آمد، هرسال سعی خواهم کرد برای پدر و مادرم مراسم بگیرم، هرسال سعی خواهم کرد یاد آنها را زنده نگهدارم. و من تنها فرد کوچکی هستم میان بسیار بسیار تعداد آدمهای زیادی که در این تلاش سهیم‌اند. منتها بعنوان فرزند آنها قدم اول را برمی‌دارم. ولی همین امروز، اینجا، تلفن‌های بسیاری من داشتم که می‌گفتند، ما از فلان شهرستان نزدیک آمده‌ایم تا در این مراسم شرکت کنیم، متاسفانه نمی‌توانیم بیاییم. کسانی که از کوچه‌های اطراف زنگ می‌زنند که ما تا ساعت ۵ این اطراف خواهیم بود، بدانید که با شما هستیم. پس بنابراین این تلاشها نشان می‌دهد که یاد آنها زنده خواهد بود. من هم سهم خودم را در این مورد، تا هستم، سعی می‌کنم ادا کنم.


نظر کاربران:

جای تاسف بسیار است که این حداقل را هم ازفرزندان برومند فروهر های شهید دریغ می دارند واین جزاز ترس شان نیست. اما پرستو وآرش بدانند که یاد و میارزات این دو گوهر ارزشمند ازدست رفته در قلب مردم ایران همواره خواهد ماند. براستی که دراین شرایط ناگوار فقدان رهبر سیاسی جای فروهر ها چقدرخالی است. رژیم بواقع فروهر ها را بسیار موذیانه وهدفمند ازبین برد امیدوارم خاتمی لااقل یک پیام همدردی برای پرستو وآرش بفرستد و ..