ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.11.2007, 10:47
شوماخر ایران متقلب از آب درآمد!


اعتماد: مهدی امير پور

داستان برمی گردد به پنجمين مسابقه سرعت قهرمانی کشور در پيست استاديوم آزادی؛ جايی که لاله صديق در کلاس GT1600 با رانندگان مرد رقابت می کرد، اما هر قدر که به پدال گازش فشار آورد، دست آخر نتوانست بين سه راننده برتر کلاس از خط پايان بگذرد. پس از پايان مسابقه که کارشناسان فدراسيون اتومبيلرانی يک به يک موتور اتومبيل ها را چک می کردند، فهميدند که لاله صديق در پيست نمانده و رفته. همه آن را به حساب ناراحتی صديق از شکست گذاشتند اما محمدرضا پازند يکی از رانندگان کلاس GT1600 که در مسابقه صدای عجيبی از موتور اتومبيل صديق شنيده بود، اعتراض می کند که صديق تقلب کرده و اصلاً برای همين از تست کارشناسی آخر مسابقه فرار کرده. اعتراض پازند به جايی کشيد تا کارشناسان فدراسيون اتومبيلرانی قانع شوند به پارکينگ اختصاصی صديق بروند؛ پارکينگی در چند کيلومتری مجموعه ورزشی آزادی. وقتی کارشناسان فدراسيون به آن پارکينگ می رسند، می بينند که دو اتومبيل يک شکل در آنجا پارک شده. اتومبيلی که پيش از مسابقه GT1600 تست شده و موتور آن را پلمب کردند و اتومبيلی که موتور آن تقويت شده است. نمايندگان فدراسيون از سر و وضع اتومبيل ها می فهمند که صديق با اتومبيل تقويت شده آن روز مسابقه داده و اصلاً اتومبيل GT1600 آن ساعت در پارکينگ بوده.

محمدرضا پازند رقيب صديق در آن مسابقه می گويد؛ «به خاطر اينکه مسابقات از شبکه سوم مستقيم پخش می شود، پيش از آغاز مسابقه کارشناسان فدراسيون وقت نمی کنند موتورها را چک کنند. برای همين روز پيش از مسابقه کارشناسان فدراسيون تمام اتومبيل ها را بازرسی می کنند و پس از بازرسی موتور تمام اتومبيل ها پلمب می شود تا روز مسابقه پس از گذشتن از خط پايان باز هم کارشناسان می روند و پلمب اتومبيل ها را چک می کنند تا تقلبی اتفاق نيفتاده باشد.» اما روز يازدهم آبان ماه نه تنها صديق پس از پايان مسابقه اجازه نداد موتورش را چک کنند که حتی در مجموعه ورزشی آزادی هم نماند و پس از آن بازرسان فدراسيون فهميدند که او اتومبيلش را عوض کرده. در دنيای اتومبيلرانی وقتی کسی دست به اين کار زده باشد، يک جور «دوپينگ» به حساب می آيد و برای همين پس از گذشت بيست وپنج روز از آن مسابقه بالاخره کميته انضباطی فدراسيون اتومبيلرانی او را برای يک سال از حضور در مسابقات اتومبيلرانی محروم کرد. وطن دوست مسوول کميته فنی فدراسيون که در جلسه کميته انضباطی هم حضور داشته می گويد؛ «هم خود خانم صديق و هم مکانيک ايشان اعتراف کردند که در مسابقه يازدهم آبان تقلب کردند. کار آنها بی شباهت نيست به اينکه در مسابقات کشتی يک کشتی گير ۶۸ کيلويی روز وزن کشی روی باسکول برود و در وزن ۶۸ کيلوگرم قرار بگيرد، ولی روز مسابقه يک کشتی گير 90 کيلوگرمی جای او روی تشک بيايد.» با اين حساب او در کميته انضباطی محکوم می شود و البته چند روز بعد رئيس فدراسيون اتومبيلرانی و موتورسواری حکم محروميت يک ساله او را امضا می کند. حکمی که هنوز به دست رسانه های عمومی نرسيده ولی در فدراسيون همه از آن باخبر هستند.

اين در وضعی است که پيش از اين رسوايی هم، رانندگان پيست ايران در سال های گذشته به تقلب های لاله صديق اعتراض داشتند ولی اين اعتراضات هيچ وقت از سوی فدراسيون جدی گرفته نمی شد. حتی در مسابقات رالی هم که ديگر رانندگان پس از جمع امتيازات مثبت و منفی رده بندی می شوند و کسی پس از پايان رالی نمی داند چندم شده، همه رانندگان به پارتی بازی داوران برای مقام آوردن صديق اعتراض داشتند. به هر حال با اين اتفاقات احتمال اينکه ديگر لاله صديق از اتومبيلرانی ايران اوت شود، کم نيست.

احمد قلعه‌بانی رئيس فدراسيون اتومبيلرانی، مديرعامل شرکت خودروسازی سايپاست. حسين شهرياری نايب رئيس فدراسيون هم در هيات مديره باشگاه سايپا عضويت دارد و با توجه به اينکه صديق در زمانی که عضو تيم سايپا بوده دست به اين تقلب زده، اصلاً عجيب نيست مقامات فدراسيون که از مديران سايپا هم هستند، به خاطر بدنام نشدن شرکت شان او را از اين ورزش کنار بگذارند. نبايد فراموش کرد صديق دو سال پيش هم ادعا کرد در مسابقات جهانی فرمول سه شرکت کرده ولی پس از پيگيری همه فهميدند که او تنها در پيست فرمول سه بحرين رکوردگيری کرده و هيچ مدرکی بابت حضور او در مسابقات فرمول سه وجود نداشت. اين اتفاقات در وضعی افتاده که حتی ديگر دختران اتومبيلرانی ايران چندان دل خوشی از صديق ندارند. او کسی است که ادعا داشت آمده تا حق زنان را در اتومبيلرانی از مردان بگيرد. ولی حالا پس از مدت کوتاهی همه فهميدند که او با تقلب دنبال اين کار بوده و حتی اين اتفاق باعث شده که ديگر رانندگان زن خواستار حذف او از مسابقات سرعت ايران شوند. به هر حال اين پايان کار برای دختری است که ارتباط خوبی هم با رسانه ها دارد و شايد برای همين باشد که دوستان مطبوعاتی او فعلاً چندان علاقه يی به انتشار خبر تقلب او ندارند.