ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.11.2007, 11:33
فشارها برایران تا توقف غنی‌سازی ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشته‌است که فشارهای سیاسی و اقتصادی عليه ایران بيشتر خواهد شد، مگر آنکه تهران با متوقف ساختن فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جورج بوش جمعه‌شب در پايان گفتگوهایش با ياسوئو فوکودا نخست‌وزير جدید ژاپن در کاخ سفيد گفت: «هردو کشور اتفاق نظر دارند که ایران مجهز به سلاح اتمی امنيت خاورميانه و جهان را تهديد می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این که خواستار حل و فصل «بحران اتمی ایران از راههای ديپلماتيک است افزود: «آمریکا و متحدانش در تلاش برای تغییر رفتار حکومت ایران از طریق دیپلماسی همراه هستند».
وی در عین حال تاکید کرد: «ما توافق نموده‌ایم تا زمانی که ایران توقف غنی‌سازی را تضمین نکند فشارهای جهانی باید افزایش پیدا کند».


آلمان خواستار افزایش فشار بر ایران است

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان می‌گوید، میزان همکاری ایران با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه‌ای نبود که انتظارش می‌رفت و خواستار بررسی افزایش فشارها بر ایران شده است.

وزیر خارجه‌ی آلمان این سخنان را روز شنبه، ۱۷ نوامبر در پاریس و در حاشیه‌ی دیدار با مقام‌های فرانسه اظهار داشت. وی خواستار واکنش مناسب در برابر گزارش اخیر البرادعی پیرامون پرونده‌ی اتمی ایران شد.

اشتاین‌مایر گفت، میزان همکاری ایران با مقام‌های آژانس به آن اندازه‌ای نبوده که کشورهای غربی برای بازگشت به دور میز مذاکره در انتظار آن بودند. وی افزود، در حال حاضر چنین بنظر می‌رسد که جامعه‌ی جهانی باید امکان افزایش فشار بر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر خارجه‌ی آلمان تاکید کرد، برلین برای یک موضع‌گیری هماهنگ از سوی شورای امنیت در برابر ایران اقدام خواهد کرد.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که به‌طور پنهانی در تلاش برای ساخت بمب اتمی است و اصرار بر غنی‌سازی اورانیوم از سوی آن کشور نیز در این راستاست. در آخرین گزارش البرداعی درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران هر چند از پیشرفت در همکاری ایران با آژانس برای شفاف‌سازی برنامه‌هایش صحبت شده، اما بر این نیز تاکید شده است که تهران از خواست شورای امنیت برای قطع غنی‌سازی اورانیوم سرپیچی کرده است.

آخرین گزارش محمد البرداعی درباره ایران که روز پنجشنبه، ۱۵ نوامبر انتشار یافت، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. ایران با ابراز رضایت از آن، خواهان خارج شدن پرونده‌ی هسته‌ای‌اش از شورای امنیت شده است. اما کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده‌ی آمریکا و بریتانیا خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران جهت بازداشتن آن کشور از ادامه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای شده‌اند.


خبرهای ضد و نقیض درباره‌ی نشست ۱+۵

در این میان، خبرهای ضد و نقیضی درباره‌ی نشست آتی نمایندگان ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان انتشار یافته است. این نشست که قرار بود روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر برگزار گردد، نخست به‌دلیل خودداری چین از شرکت در آن لغو شد، اما یک روزنامه‌ی آمریکایی روز شنبه ۱۷ نوامبر نوشت، چین زیر فشار آمریکا شرکت در این احلاس را پذیرفته است.

روزنامه‌ی "واشنگتن پست" به نقل از دیپلمات‌های غرب نوشت، چین تحت فشارهای شدید بین‌المللی با بی‌میلی موافقت کرد در نشست آتی گروه ۵+۱ شرکت کند. به نوشته‌ی واشنگتن پست، موضع نخست پکن چنان بود که احتمال آن می‌رفت، نشست مهم شش قدرت بزرگ لغو گردد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، تغییر موضع چین نتیجه‌ی مستقیم لحن صریح وزارت خارجه آمریکا است که روز پنجشنبه‌ی گذشته و در پی انتشار گزارش جدید البرداعی، از پکن خواست در برابر ایران نقش قاطع‌تری داشته باشد.


آماده شدن طرحی محرمانه میان تل آویو و واشنگتن

یک هفته نامه انگلیسی با اشاره به احتمال شکست اقدامات آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران پس از انتشار گزارش البرادعی؛ خبر از آماده شدن طرحی محرمانه میان تل آویو و واشنگتن برای مقابله با تهران داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساندی تلگراف با اعلام این مطلب در ادامه نوشت : این طرح با هدف خنثی کردن اقدامات روسیه و چین در حمایت از ایران آماده شده است.

به نوشته این هفته نامه، با انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره افزایش همکاریهای ایران با آژانس، منابع اطلاعاتی آمریکا به طور محرمانه اعلام کرده‌اند که ایران اقدامات مخفیانه خود در غنی سازی اورانیوم را افزایش داده و این کار را بسیار بهتر از سالهای گذشته انجام می دهد.

به نوشته ساندی تایمز، یکی از از گزینه‌هایی که در طرح محرمانه تل آویو-واشنگتن درج شده، نقشه حمله هوایی به ایران است.

اما به گفته مقامهای پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، واشنگتن و تل آویو از حمله به ایران به چه دستاوردی خواهند رسید؛ اگر ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای باشد؛ حمله به این کشور تنها برنامه ساخت تسلیحات را چند سال به تاخیر می اندازد.


هشدار دموكرات‌های آمريكا به بوش

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: قانونگذاران دموكرات آمريكا هشدار دادند كه دولت رييس جمهور اين كشور در حال "نواختن طبل‌های جنگ" عليه ايران است و قول دادند از قدرت‌های قانون اساسی برای جلوگيری از هرگونه حمله‌ی نظامی استفاده كنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اظهارات اين قانونگذاران دموكرات در يك كنفرانس مطبوعاتی در كنگره آمريكا پس از آنكه جورج بوش، رييس جمهور اين كشور هشدار داد كه در صورتی كه تهران غنی سازی اورانيوم را فشارهای بين المللی عليه ايران افزايش خواهد يافت، بيان شد.

پيتر دفازيو، يكی از اعضای دموكرات كنگره گفت: ترديدی نيست كه ديك چنی (معاون بوش) خواستار حمله‌ی بازدارنده‌ به ايران می باشند اين اقدام برای آمريكا، منطقه و نيروهای نظامی ما در عراق فاجعه آميز خواهد بود.

جيم مك درموت، يكی ديگر از نمايندگان كنگره‌ی آمريكا با بيان اينكه دولت بوش در حال نواختن طبل‌های جنگ عليه ايران است گفت: ما طبق قانون اساسی اين حق را داريم كه اعلام جنگ كرده و نيروهای خود را به ميدان نبرد بفرستيم، نه رييس جمهور. بند يك قانون اساسی اين قدرت را به ما می دهد.

مك درموت افزود: اين به اين مفهوم است كه ما بايد گزينه‌هايی را كه در اختيار داريم بررسی كنيم.

در ادامه‌ی اين گزارش آمده است: ۱۲ لايحه با هدف جلوگيری از تصميم دولت بوش برای اقدام نظامی عليه برنامه‌ی هسته‌يی ايران به مجلس نمايندگان و سنای آمريكا ارائه شده است.

برخی از اين لوايح جلوی بودجه دولتی برای اقدام نظامی عليه ايران را می گيرند و برخی ديگر از رييس جمهور آمريكا می خواهند برای اتخاذ اقدام نظامی عليه تهران از كنگره اجازه بگيرند.

بوش روز جمعه پس از گفت وگو با ياسوئو فوكودا، نخست وزير ژاپن گفت كه در صورتی كه تهران فعاليت‌های حساس غنی سازی خود را متوقف نكند "فشارهای بين المللی بر ايران بايد افزايش پيدا كند و اين اتفاق خواهد افتاد".


منابع: آفتاب، دویچه وله، ایسنا