ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.11.2007, 9:12
گزارش البرادعی حرف تازه‌ای نداشت

آفتاب- دکتر «ابراهیم یزدی» وزیر خارجه دولت موقت در ارزیابی خود از گزارش «محمد البرادعی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌گوید: من گزارش جدید البرادعی را با گزارش قبلی که مقایسه می‌کنم تفاوت چندانی ندارد جز اینکه ایران اطلاعات جدیدی به آژانس ارائه داده که در این گزارش به آن اشاره شده است.

این کارشناس ارشد مسایل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: محور اصلی که گره کار است و موجب صدور قطعنامه است غنی‌سازی اورانیوم است که در این مورد هیچ حادثه جدیدی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود:‌گزارش البرادعی در 6 سرفصل و 44 بند و دو پی نوشت ارائه شده که در هر یک از این 6 سرفصل مطالب مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک به یک بحث شده و در هر مورد، البرادعی همکاری‌های ایران و همچنین سوالات پاسخ داده نشده را عنوان کرده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال دربند «یک» پیرامون سانتریفیوژها البرادعی می‌گوید: گزارش ایران و پاسخ‌هایی که ایران به آژانس داده عموما قانع کننده هستند اما در عین حال اضافه می‌ کند که در مواردی آژانس نمی‌تواند جمع‌بندی نهایی را ارائه دهد.

دکتر یزدی تاکید کرد: البرادعی در این گزارش با صراحت می‌گوید «آژانس هنوز نمی‌داند و مطمئن نیست که آیا ایران به صورت مخفی به دنبال غنی‌سازی اورانیوم برای استفاده‌های نظامی هست یا خیر؟»

وی خاطرنشان کرد: اما نکات کلیدی که آقای البرادعی در گزارش خود بر آنها تاکید می‌کند عبارتند از: اول اینکه ایران همچنان به پروتکل الحاقی نپیوسته است، دوم اینکه ایران همچنان به رغم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد غنی‌سازی را ادامه می‌دهد. سوم اینکه ایران به رغم قطعنامه‌های شورای امنیت، ساخت کارخانه تولید آب سنگینی را ادامه می‌دهد.

دکتر یزدی براین اساس اظهار داشت: البرادعی در جمع‌بندی می‌گوید که ایران غنی‌سازی اورانیوم و پروژه آب سنگین ایران را باید متوقف کند و به پروتکل الحاقی بپیوندد. آقای البرادعی به ضرورت اعتمادسازی و همچنین ضرورت پیگیری ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ا یران پرداخته است.

به اعتقاد وی، «در حالی که گزارش البرادعی از جهاتی مثبت تلقی شده است اما پیرامون آنچه که به عنوان محور اساسی در قطعنامه‌ها آمده هیچ گزارش مثبتی به نفع ایران نداده است».

وی در پاسخ به اینکه «آیا این گزارش منجر به صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران می‌شود یا خیر؟»، گفت باید دید واکنش کشورهای دیگر نسبت به این گزارش چه خواهد بود. هر چند آمریکا، انگلیس و فرانسه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و صدور قطعنامه به گزارش واکنش نشان می‌دهند اما واکنش کشورهای روسیه و چین را هم باید ببینیم.

چین روز گذشته اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه نمایندگان 1+5 شرکت نخواهد کرد و خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک از لغو نشست روز دوشنبه نمایندگان 1+5 به علت عقب‌نشینی چین خبر داد.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست امروز گزارشی داد که چین تحت فشارهای شدید بین‌ا لمللی با بی‌میلی موافقت کرد در نشست قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت می‌کند.

دکتر یزدی در این‌باره می‌گوید: «قابل پیش‌بینی بود چین با توجه به شرایط کنونی جهان و مناسبات اقتصادی جهان در این نشست شرکت کند اما اینکه به صدور قطعنامه جدید رای دهد یا نه قطعا بستگی به مذاکرات دارد».

وی به موضوع دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: ممکن است گزارش البرادعی یک پیوست شفاهی هم داشته باشد که در این گزارش نیامده است که آن را به نمایندگان 1+5 ارائه دهد.

وی در عین حال معتقد است:‌ در حال حاضر نمی‌توان قاطعانه گفت آیا قطعنامه جدیدی در راه است یا خیر؟ اما چون گزارش آژانس به صراحت تاکید دارد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است، احتمالا شورای امنیت به این مساله واکنش نشان خواهد داد.

دکتر یزدی تصریح کرد: در حال حاضر تمام کشورهای عضو شورای امنیت و 1+5 و ژاپن همه متفق‌القولند که ایران غنی‌سازی اورانیوم و پروژه آب سنگین اراک را متوقف کند.

به اعتقاد وی، اگر ایران در این زمینه نتواند گامی بردارد دیر یا زود روسیه و چین هم که بیش از سایر کشورها در برابر تندروی‌های آمریکایی مقاومت می‌کند از این مقاومت دست برمی‌دارند.

برخی تحلیلگران گزارش البرادعی را دوپهلو ارزیابی می‌کنند چرا که از یک سو به پاسخ‌های ایران به ابهامات آژانس از سال 1978 تاکید کرده و در رویکردی دیگر خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی ایران شده است. اما دکتر یزدی گزارش البرادعی را دوپهلو نمی‌داند و می‌گوید: گزارش البرادعی درباره آن چیزی که شورای امنیت حساسیت نشان داده دوپهلو نیست چرا که قطعنامه می‌گوید «ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند» و گزارش می‌گوید ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و این موضوعی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن حساس است.