ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.11.2007, 15:46
بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات



بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات
درباره لغو امتياز نشريه مدرسه و تشديد سركوب روزنامه نگاران شهرستانی


"انجمن دفاع از آزادی مطبوعات" امروز با صدور يك بیانیه ی مطبوعاتی اقدام وزارت ارشاد و رفتار هيات نظارت بر مطبوعات در مورد لغو امتياز و توقيف نشريه ی "مدرسه" را شديدا محكوم كرد و نسبت به افزايش ضريب ناامنی شغلی و جانی روزنامه نگاران مستقل شهرستانی هشدار داد.

متن بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که روز چهارشنبه بيست و سوم آبان ماه ۸۶ در پی نشست رسمی این نهاد صنفي- حمایتی انتشار يافت، به شرح زیر است:

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با نگرانی فراوان اعلام می‌كند كه طی چند هفتته ی اخير فشار بر مطبوعات آزاد و روزنامه نگاران مستقل به گونه ای بی سابقه افزايش پيدا كرده است.

بر اساس اخبار رسمی منتشره و گزارش‌های رسيده به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هيات نظارت بر مطبوعات در اقدامی كه تا كنون هيچ توضيح رسمی در مورد اين رفتار غيرقانونی ارائه نشده است، با نقض آشكار قانون اساسی و قانون مطبوعات به صورت ناگهانی و بدون اخطار قبلی، خارج از همه ی چارچوب‌های حقوقی، دست به لغو امتياز و توقيف نشريه مدرسه زده اند.

همچنين بر اساس گزارش‌های رسيده به انجمن، فشار و ارعاب روزنامه نگاران و خبرنگاران، به ويژه در شهرستان‌ها، رو به افزايش گذارده و به شكل احضار و بازداشت آنان و در مواردی برخورد فيزيكی و ضرب و جرح نمود پيدا كرده است. از جمله، اخبار دريافت شده از استان كرمان حاكی از آن است كه آقای رضا رجب پور خبرنگار ورزشی فعال در اين استان اخيرا مورد تعرض افراد ناشناس قرار گرفته و به دليل اصابت قمه و چاقو رگ يكی از پاهايش قطع شده و در حال حاضر درحالت نيمه فلج به سر می‌برد. اين در شرايطی است كه رويدادهايی از اين دست در مورد تعدادی از روزنامه نگاران مستقل برخی از شهرستان‌ها، به ويژه خبرنگاران استان‌های دور افتاده نيز به تناوب به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات می‌رسد.

اگرچه اين رويدادها ممكن است در قالب رقابت گروه‌های ورزشی نيز صورت گرفته باشد، اما اين نمونه از برخورد با خبرنگاران نشان می‌دهد كه علاوه بر امنيت شغلی، امنيت جانی روزنامه نگاران نيز به صورت فزاينده ای در معرض خطر و تهديد قرار گرفته است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با تاكيد مجدد بر اين نكته كه اصل ۱۶۸ قانون اساسی ايران و تبصره ذيل ماده ی ۲۰ قانون مطبوعات رسيدگی به جرائم مطبوعاتی را صرفا و انحصار در صلاحيت محاكم كيفری استان می‌داند و احكام صادره نيز تنها در صورت علنی بودن دادگاه و حضور هيات منصفه اعتبار خواهد داشت، اقدام وزارت ارشاد و رفتار هيات نظارت بر مطبوعات در برخورد با نشريه مدرسه را به شدت محكوم كرده و از مسئولان قوه قضائيه می‌خواهد نسبت به رفع توقيف و لغو امتياز اين نشريه اقدام كنند. انجمن همچنين به رئيس دولت، مسئولان وزارت ارشاد و اعضای هيات نظارت بر مطبوعات در مورد پيامدهای مخاطره آميز اين گونه اقدام‌های غيرقانونی و زير پا گذاردن مفاد اعلاميه جهانی حقوق بشر هشدار می‌دهد.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بار ديگر ضمن هشدار شديد در مورد افزايش ضريب ناامنی شغلی و جانی روزنامه نگاران، به ويژه خبرنگاران فعال در شهرستان‌ها، از مقام‌های ذيربط می‌خواهد مسئوليت‌ها و وظايف اداری خود را در دفاع از حقوق قانونی خبرنگاران در توليد و انتشار اخبار به نحو احسن و به صورت قانونی به انجام برسانند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات
چهارشنبه 23/8/1386