ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.11.2007, 22:27
بازداشت‌هاى خودسرانه و غيرقانونى ادامه دارد

اطلاعيه شماره ۷
«كميته تلاش براى آزادى بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسى و عقيدتى»

گويا سير بازداشت‌هاى خودسرانه و غيرقانونى رو به فزونى گرفته است. در فاصله‌اى كه از زندانى شدن عمادالدين باقى رئيس انجمن حمايت از حقوق زندانيان مى‌گذرد، سهراب رزاقى استاد دانشگاه و مدير موسسه كنشگران، على عزيزى و على نيكونسبتى دو عضو شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت و پدرام رفعتى از فعالان دانشجويى به بازداشتگاه روانه شده‌اند.

«كميته تلاش براى آزادى بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسى و عقيدتى» با تاكيد بر تامين حقوق اساسى اين بازداشت‌شدگان نسبت به بازداشت معصومه منصورى دانشجوى دانشگاه اميركبير كه در روز پنجشنبه سوم آبان و پس از بازداشت پدرش على منصورى در اوايل شهريورماه صورت گرفته است، ابراز نگرانى كرده و ارائه دلايل قانونى درخصوص چرايى اين بازداشت از طرف مراجع قضايى را خواستار است.

همچنين بازداشت خانم مهين صارمى كه در تاريخ سيزدهم آبان‌ماه صورت گرفته باعث نگرانى است. وى همسر على صارمى است كه در شهريورماه و بعد از مراسم خاوران بازداشت شده است. اما در اين ميان شرايط نگهدارى سعدى متين‌پور از فعالان دفاع از حقوق اقوام در زنجان كه هم‌اكنون در زندان به‌سر مى‌برد نيز قابل تامل است. سعيد متين‌پور فارغ‌التحصيل ليسانس فلسفه از دانشگاه تهران از ساعت ۲۲:۳۵ نيمه‌شب ۴/ ۳/۸۶ در خيابان بازداشت و به مكان نامعلومى منتقل شده، پس از آن منزل او و پدرش توسط چهار مامور لباس شخصى تا ساعت ۵ بامداد مورد بازرسى قرار مى‌گيرد. از جمله اقلام خارج شده از منزل ايشان ده‌ها جلد كتاب، نوار كاست - همگى مجوز چاپ از وزارت ارشاد داشته‌اند - يك جلد قرآن چاپ كردچى، شناسنامه، پاسپورت، كارت پايان خدمت است كه هيچ يك از اين اشياى خارج شده از منزل شماره گذارى نشده تا ليست دقيقى از آنها ارائه شود. تا مدت بيش از دو ماه هيچ اطلاعى از محل نگهدارى وى در دست نبوده، در اين مدت سعيد چند بار تماس‌هاى ثانيه‌يى كوتاه مدت داشته كه مى‌گفته حالم خوب است.

پس از دو و نيم ماه تنها خبر از وضعيت وى اين بوده كه سعيد به بند ۲۰۹ اوين منتقل شده است. در همين ايام از طرف اطلاعات زنجان، با پدر و مادر سعيد تماس گرفته و مى‌گويند وقت ملاقات دارند اما همسرش نمى‌تواند در اين ملاقات شركت كند. پدر و مادر سعيد وى را در حضور يك مامور به مدت چند دقيقه (حدود ۱۰ دقيقه) در وضعيت بسيار نامناسبى ملاقات مى‌كنند، پس از آن به مدت نزديك يك ساعت از طرف مامور ديگرى كه خود را بازجو معرفى كرده بود پيام‌هاى تهديد آميز مى‌شنوند، وى گفته بود كه هركس از حال پسرتان پرسيد حق نداريد بگوئيد حالش چگونه بود، فقط مى‌گوئيد حالش خوب بود و به همسرش نيز بگوئيد كه كارى نكند از زندگى ساقطش كنيم.

پس از اين مدت سعيد دوباره به بازداشتگاه اطلاعات زنجان منتقل شد ه و دور دوم بازجوييها در زنجان شروع مى‌شود. پس از آن يك وقت ملاقات دادند كه سعيد به نشانه ى اعتراض به وضعيت نامشخص و نا مناسب خود از شركت در اين ملاقات خوددارى كرد.

پس از دومين دوره ى بازجويى سعيد به مدت يك ماه به حال خود رها مى‌شود كه اين را طى تماس‌هاى تلفنى مى‌گفته است. اما روز ۷/۸/۸۶ بعد از ۲۵ روز بى‌خبرى سعيد طى تماسى گفته است كه دور سوم بازجويى‌ها در اطلاعات زنجان شروع شده است.

در ضمن روز پنج شنبه ۹/۸/۸۶ دادستان زنجان اظهار داشته كه شنبه ۱۱/۸/۸۶ پنج نفرى كه طى چند ماه گذشته بازداشت شده‌اند از جمله سعيد آزاد خواهند شد و خانواده‌ها بايد راس ساعت ۱۱ شنبه در دادسرا حضور داشته باشند، كه شنبه ساعت ۱۱ خانواده‌ها به دادسرا مراجعه مى‌كنند، نزديك ساعت ۱ بعد از ظهر منشى دادستان گفتند دادستان مى‌گويند پرونده ى سعيد و بقيه بازداشت شدگان به دست ما نرسيده است. اين آخرين خبرى است كه از اين پرونده در دست است.

«كميته تلاش براى آزادى بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسى و عقيدتى» با ابراز خوشحالى از آزادى آقاى هادى قابل عضو جبهه مشاركت ايران اسلامى، بهنام سپهرمند، مازيار سميعى و آرمان صداقتى همه فعال دانشجويى بار ديگر بر ضرورت تامين حقوق اساسى همه زندانيان سياسى و عقيدتى تاكيد كرده و خواهان توجه فورى مقامات قضايى به پرونده‌هاى مربوطه در سراسر كشور به‌خصوص موارد زير است:

- عمادالدين باقى فعال حقوق بشر
- پرونده سه دانشجوى دانشگاه اميركبير مجيد توكلى، احمد قصابان و احسان منصورى كه هم‌اينك در مرحله تجديدنظر نيز قرار دارد.
- روناك صفارزاده فعال ۲۱ ساله حقوق زنان در سنندج
- منصور اسالو و ابراهيم مددى رئيس و نائب‌رئيس سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوسرانى
- ليلا حيدرى، بهروز صفرى، جليل غنى‌لو، رضا متين‌پور از فعالان دفاع از حقوق اقوام در زنجان
- هوشنگ مظاهرى نويسنده اهل اصفهان
- خانم هانا عبدى از فعالان حقوق زن در سنندج
- بازداشت‌شدگان انجمن قرآن در سنندج
- بازداشت‌شدگان دراويش بروجرد
- بازداشت‌شدگان در كردستان

۲۲ آبان ۱۳۸۶