ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.11.2007, 17:58
تهدید به تحريم سرمايه‌گذاری در نفت و گاز ايران

ایسنا: نخست وزير انگليس اعلام كرد كه اگر نتايج گزارشات محمد البرادعی و خاوير سولانا درباره‌ی برنامه هسته‌ای ايران مثبت نباشد، انگليس به سوی تحريم‌های سخت‌تر در چارچوب سازمان ملل و خارج از آن در اتحاديه اروپايی از جمله تحريم سرمايه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز عليه ايران حركت خواهد كرد.

به گزارش پايگاه اينترنتی ای پاليتكيس، گوردون براون، نخست وزير انگليس روز دوشنبه در اولين سخنرانی سالانه‌اش درباره‌ی دستور كار سياست خارجی دولت انگليس برنامه‌ی هسته‌ای ايران را "بزرگترين تهديد فوری برای منع اشاعه" خواند و گفت اين برنامه "با نقض معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی (ان.پی.تی) سال‌ها از جهانيان پنهان بود".

به گفته او ایران می تواند بین دو گزینه "تقابل" یا "تحول در روابط با جامعه جهانی" یکی را انتخاب کند.

وی ضمن متهم كردن تهران به حمايت از تروريسم گفت: ایران می تواند بین دو گزینه "تقابل" یا "تحول در روابط با جامعه جهانی" یکی را انتخاب کند.

نخست وزير انگليس ادامه داد: در صورتی كه نتايج گزارشات خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مثبت نباشد ما به سوی تحريم‌های سخت هم در سازمان ملل و هم در اتحاديه‌ی اروپا از جمله در زمينه‌ی سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز و بخش مالی ايران پيش خواهيم رفت.

براون تاكيد كرد: ايران نبايد نسبت به جديت هدف ما هيچگونه ترديدی داشته باشد.

وی همچنين از ايده‌ی ايجاد بانك بين‌المللی سوخت هسته‌يی حمايت كرد و گفت: من توافق بين‌المللی برای دسترسی به يك مجموعه‌ی غنی سازی يا بانك سوخت هسته‌يی برای كمك به كشورهای غير هسته‌يی در به دست آوردن منابع جديد انرژی كه به آن نياز دارند را پيشنهاد می‌كنم.

براون افزود: اما اين پيشنهاد فقط بايد مادامی مطرح شود كه اين كشورها از تسليحات هسته‌ای صرف نظر كنند و استانداردهای بين‌المللی منع اشاعه را برآورده سازند.

اظهارات وی در حالی بيان می‌شود كه انگليس، فرانسه، آلمان، آمريكا، روسيه و چين برای بررسی قطعنامه‌ی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران آماده می‌شود.

نمايندگان اين شش كشور اخيرا در نشستی در لندن توافق كردند در صورتی كه پيشرفتی در حل مساله‌ی هسته‌يی ايران حاصل نشود سری جديد تحريم‌ها عليه تهران را بررسی كنند. قرار است البرادعی و سولانا تا پيش از پايان ماه جاری ميلادی گزارشات خود درباره‌ی هسته‌يی ايران را ارايه دهند.

انتظار می‌رود گزارش البرادعی تا چند روز آينده به صورت غيررسمی به اعضای شورای حكام كه هفته‌ی آينده تشكيل جلسه خواهند داد ارايه شود.

سولانا نيز درباره‌ی تمايل ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم گزارش خواهد داد. نمايندگان پنج عضو دايم شورای امنيت پس از دريافت اين گزارشات در بروكسل دور هم جمع خواهند شد و به بررسی برنامه‌ی هسته‌يی ايران خواهد دانست.

در صورت مخالفت روسيه و چين با تحريم ايران، احتمالا اروپا و آمريكا مجبور می‌شود در خصوص اقدمات يكجانبه تصميم‌گيری كنند.