ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.11.2007, 9:37
حمله دولتمردان لبنانی به ايران

حسن هاشمیان

سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان درباره اینکه یا باید رئیس جمهور توافقی با حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس انتخاب کرد یا انتخابات زودرس پارلمانی برگزار کرد، خشم نیروهای ۱۴ مارس (طرفداران دولت) و دولت فؤاد سنیوره را برانگیخته است. دولت و هواداران آن معتقد هستند که چنین سخنانی کودتا بر علیه توافق‌های اخیر میان سعد حریری و نبیه بری از یک سو و هم‌گرائی حریری و میشل عون از سوی دیگر برای انتخاب مسالمت آمیز رئیس جمهور جدید لبنان محسوب می شود. همچنین حسن نصرالله در سخنان خود از امیل لحود رئیس جمهور فعلی که در ۲۴ ماه نوامبر جاری دوره ریاست آن به پایان می رسد ، خواست که محل ریاست جمهوری را ترک نکند و در موازات دولت سنیوره ، کابینه دوم لبنان را تشکیل دهد.

دولتمردان لبنانی با تجزیه و تحلیل چنین سخنانی ، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند و این باور را مطرح کردند که ایران به دلیل افزایش فشارهای بین المللی در مورد پرونده هسته ای ، فشار خود بر امریکا و به خصوص فرانسه را از جبهه لبنان و از طریق حسن نصرالله نشان داده است. آنها معتقدند که موضعگیری حسن نصرالله یک مانع بزرگ در برابر انتخاب رئیس جمهور لبنان قرار می دهد و این چیزی است که ایران مایل است در حال حاضر با توجه به فشارهای دولت های بزرگ بر ضد پرونده اتمی آن ، شکل گیرد. غازی عریضی وزیر تبلیغات لبنان در واکنش به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان علنا این موضوع را مطرح کرده است که سخنان اخیر نصرالله پاسخی به توافق سارکوزی و بوش درباره پرونده هسته ای ایران و توافق آن دو درباره همکاری بیشتر فرانسه با دولت سوریه بر سر موضوعات مختلف از جمله انتخاب رئیس جمهور لبنان و مشارکت در کنفرانس صلح آناپولیس می باشد. طبق دیدگاه دولتمردان لبنان و اکثریت پارلمانی آن ، دولت سوریه به فرانسه اطمینان داده است که بر سر انتخاب رئیس جمهور در لبنان کارشکنی نکند و در راه مشارکت در کنفرانس صلح آناپولیس تلاش نماید. در مقابل فرانسه متعهد شده است که گفتگوهای سوریه و امریکا از تنها موضوع عراق فراتر رفته و به توسعه روابط میان دو کشور منجر شود. همچنین فرانسه به سوری ها قول داده است که در جهت توسعه روابط سوریه با اتحادیه اروپا گام بردارد.

به اعتقاد هواداران سنیوره سخنان اخیر حسن نصرالله در جهت مقابل تلاش های اخیر سوریه و فرانسه بوده و تنها سیاست ایران را دنبال می کند. به اعتقاد آنها با چنین سخنانی ، ایران تلاش دارد ناراحتی خود را از سیاست جدید فرانسه مبنی بر نزدیکی به سوریه و فشار بر جمهوری اسلامی نشان دهد و در این میان فرانسه تلاش کرده است که تنها با سوریه معامله کند و ایران را نادیده بگیرد.

از سوی دیگر به اعتقاد ناظران امور در خاورمیانه سوریه در هفته های گذشته سعی کرده است نشانه هائی از خود بروز دهد که کاملا با سیاست ایران درباره امور خاورمیانه و به ویژه کنفرانس صلح آناپولیس موافقت ندارد و برای این منظور گردهمائی سازمان ها و نیروهای فلسطینی مخالف محمود عباس که قرار بود همزمان با کنفرانس صلح آناپولیس در دمشق برگزار شود را به تعویق انداخته است. لبنانی های طرفدار سنیوره معتقد هستند چنین کاری مورد موافقت ایران نبوده و به همین دلیل جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای برگزاری این گردهمائی در تهران اعلام کرد. براین اساس از نظر این لبنانی ها سخنان اخیر حسن نصرالله پیامی نیز به سوریه بوده است که اگر بخواهد با فرانسه و امریکا همراهی کند، حزب الله از آن تبعیت نخواهد کرد.

همچنین به اعتقاد تحلیل گران نیروی 14 مارس سفرهای سیاسی و تبلیغاتی اسرائیل بر ضد ایران در روزهای اخیر که کشورهای اروپائی چون انگلیس و فرانسه را در برگرفت و با مرور آن از چین به ترکیه ختم شد و همینطور تهدیدات نظامی اسرائیل بر ضد ایران، جمهوری اسلامی را واداشت تا واکنش های مناسب ارائه دهد. انجام رزمایش سری حزب الله در لبنان ، واکنش تبلیغاتی به تهدیدات اسرائیلی ها و سخنان اخیر حسن نصرالله در این چارچوب قرار می گیرد.

به طورکلی هدف لبنانی های طرفدار دولت این است که نشان دهند حسن نصرالله از تهران دستور می گیرد و با منافع ایران بیشتر سازگاری دارد تا با منافع لبنان. و با قرار دادن او در چنین وضعیتی تلاش کنند دیگر نیروها مانند نبیه بری و میشل عون را از او دور کنند.

با این همه، تحلیل گران این نیروها معتقدند که سوریه در نهایت مجبور می شود به راهی که ایران و حزب الله می خواهند، برخواهد گشت و نه چیزی که فرانسه و امریکا از آن مطالبه می کنند.