ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2007, 11:12
مشروعیت‌سازی آمریکا برای اقدامات سخت‌افزاری

آفتاب:‌ دکتر هرمیداس باوند گفت: ایالات متحده می‌کوشد با ایجاد نوعی پیوند میان مسأله هسته‌ای، اقدامات سپاه پاسداران و مسأله عراق، افکار عمومی جهان را برای دست زدن به اقدامات سخت‌افزاری طی استراتژی پلکانی و به تدریج علیه ایران آماده کند.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص اظهارات اخیر بزرگان کشور و همچنین سخنان اخیر هاشمی مبنی بر جدی بودن تهدیدها و هشدار درباره اقدامات ناشیانه اظهار داشت: «ایالات متحده می‌کوشد چنین القا کند که مسأله هسته‌ای ایران با نقش آفرینی سپاه پاسداران که هم در ساخت این تکنولوژی دخیل است و هم در فرایند توسعه موشکی فعالیت دارد ارتباطی تنگاتنگ با مسأله عراق دارد. آنها سعی کردند این پیوند ویژه را برقرار کنند تا خطر را به صورت چند جانبه جلوه دهند».

وی افزود: «طرح مسأله استفاده احتمالی از اقدامات سخت‌افزاری علیه ایران که در روزهای اخیر سارکوزی، چینی، کوشنر و ... مطرح کردند نوعی «بالن آزمایشی» است تا هم اذهان جهان را با احتمال استفاده از اقدام نظامی آشنا کنند و هم از سوی دیگر این اقدام باعث شد که برخی کشورها مسأله را از مجرای شورای امنیت پیگیری کنند. به این ترتیب آن کانال حقوقی که البرادعی احیا کرده بود خنثی شد. به همین دلیل فرانسه شدیدا و آلمان اخیر به موضع ایالات متحده نزدیک شدند».

دکتر باوند ادامه داد: «بنابراین آمریکا در این شرایط مشروعیتی یافت که خارج از شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال نماید و هم هشداری درباره اقدام نظامی در فضای متراکم شود.
از این نظر جهان، مسأله را خطیر تلقی می‌کند. اما از این طرف سعی می‌شود مسأله را بزرگ جلوه ندهند یا امکانات طرف مقابل را ناچیز بشمارند و درباره زمینگیر شدن ایالات متحده در عراق اغراق کنند. در مجموع این فضا ایجاد نوعی دغدغه جدی کرده است که علاوه بر کشورهای منطقه، اروپاییان را نیز به دلهره وا داشته است. چرا که اروپا به هیچ وجه مایل به اقدامات سخت افزاری نیست. اما به این راه کشیده می‌شود».

این کارشناس امور بین‌الملل افزود: «ایالات متحده با یک استراتژی پلکانی و به تدریج جامعه بین‌المللی را به سمت اقدام احتمالی علیه جمهوری اسلامی بسیج می‌کند. وقوع این امر محتمل اما بستگی به آن دارد که جمهوری اسلامی در فاصله کوتاه در پیش، آیادر سیاست‌های خود تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر؟ گزارش نهایی البرادعی و سولانا در آستانه انتشار است و اگر آنها در گزارش خود چیزی شبیه به تخطی ایران از مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره عدم تعلیق غنی‌سازی را درج کنند احتمال اینکه قطعنامه سوم که قبلا متن آن را آمریکا و انگلیس تهیه کرده‌اند و منتظر حمایت گروه 1+5 هستند، به تصویب برسد، بعید نیست».

دکتر باوند در پایان به موضع چین و پیام پوتین و لاوروف به ایران اشاره کرد و افزود:‌«آنها در قالب آنچه می‌خواهند دلسوزی جلوه دهند هشدار می‌دهند. بنابراین قطعنامه سوم و تصویب آن روند دور از ذهنی نیست. اگر این اتفاق رخ دهد ایالات متحده مشروعیت می‌یابد به تدریج آمادگی اقدامات دیگر را در اذهان عمومی فراهم آورد.»