ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.11.2007, 18:31
فلاحیان و محسن رضائی تحت تعقیب بین‌المللی


بی‌بی‌سی: بنابر تصمیم مجمع، برای علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات، محسن رضائی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، احمد وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در آرژانتین و احمدرضا اصغری، دبیر سوم اين سفارتخانه اخطاریه سرخ صادر می شود که پلیس هر یک از ۱۸۶ کشور عضو اینترپل می تواند بر اساس آن، دست به بازداشت این افراد و تحویل آنها به آرژانتین بزند که درخواست بازداشت آنان را کرده است.

از ۱۴۶ دولت عضو اینترپل که در مجمع عمومی شرکت داشتند، ۷۸ دولت علیه ایران، چهارده دولت به نفع ایران و ۲۶ دولت رأی ممتنع دادند.

تصميم به صدور این اخطاریه ها پانزدهم مارس (۲۴ اسفند) گذشته در هیئت مدیره پلیس بین‌الملل گرفته شد اما با اعتراض ایران، تصمیم گیری نهائی به مجمع عمومی سالیانه اینترپل موکول شد که در حال حاضر در کشور مراکش برقرار است.

علاوه بر پنج ایرانی، برای عماد مغنیه که شهروند لبنان و به اتهام شرکت در چندین مورد عملیات بمبگذاری تحت تعقیب و مجهول المکان است، در ارتباط با همین پرونده اخطاریه سرخ صادر شده است.

تصميم پلیس بین الملل بر اساس حکم جلبی اتخاد شده که دادگاه فدرال آرژانتین برای اين مقامات و دیپلماتهای پیشین ایرانی صادر و آنان را متهم کرده که بمبگذاری در ساختمان انجمن همياری آرژانتين و اسرائيل در بوئنوس آيرس را طراحی و از طريق اعضای گروه شيعی حزب الله لبنان به انجام رسانده‌اند.

طی اين بمبگذاری که هيجدهم ‬ژوئیه ‪ ۲۷) ۱۹۹۴‬تیر ۱۳۷۳) رخ داد ۸۵ نفر جان باختند و بيش از دويست نفر مجروح شدند.

پرونده بمبگذاری در ساختمان هفت طبقه انجمن همياری اسرائيل و آرژانتين (آميا) يک بار به صدور حکم جلب برای مقامات ايرانی انجاميد اما پس از آنکه قاضی رسيدگی کننده به پرونده به تخلفات متعددی متهم شد و ترديدهايی در مورد صحت مدارک مطرح گرديد، پرونده بسته شد.

اين پرونده پس از مدتی بار ديگر گشوده شد و به جايی رسيد که دادستان کل آرژانتين حتی اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ولايتی را نيز که هنگام وقوع حادثه، رئيس جمهور و وزير امورخارجه ايران بودند در طرح‌ريزی بمبگذاری در بوئنوس آيرس دخيل دانست و برايشان حکم جلب صادر کرد.

اما پليس بين الملل با صدور اخطاريه برای آقای هاشمی رفسنجانی و آقای ولايتی و همچنين هادی سليمانپور که در زمان حادثه سفير ايران در آرژانتين بود موافقت نکرده است.