ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.11.2007, 9:38
دانشجويان، رساترين صداى آزاديخواهى


ادوارنيوز: عبدالله مومنى سخنگوى سازمان دانش آموختگان(ادوار تحكيم وحدت) بازداشت آرمان صداقتى،بهنام سپهرمند و مازيار سميعى دانشجويان دانشگاههاى پلى تكنيك، تهران و علامه طباطبايى را محكوم كرد و آن را نشانه اى بارز از تلاش حاكميت براى تسلط بر دانشگاه و ايجاد انسداد در فضاى فعاليتهاى دانشجويى دانست.

مومنى با اشاره به تجمع دانشجويى ۱۷ مهرماه در دانشگاه تهران همزمان با حضور احمدى نژاد در اين دانشگاه و بازتاب گسترده اعتراضات دانشجويى به حضور رييس جمهور در اين دانشگاه گفت: دانشجويان در آن روز ، پوچ بودن شعارهاى عوامفريبانه احمدى نژاد در دانشگاه كلمبيا را اثبات كردند و از برگزارى مراسمى فرمايشى جلوگيرى كردند. و همان گونه كه پيش بينى مى شد محافل خاص، در اولين فرصت نيات كينه جويانه خود را نسبت به دانشجويان عملى ساختند و با بازداشت ۳ دانشجو از دانشگاههاى تهران، علامه و پلى تكنيك كه در سالهاى اخير ۳ مركز اصلى فعاليتهاى دانشجويى بوده است، اوج استيصال و عصبانيت خود را از فريادهاى آزاديخواهى دانشجويان به نمايش گذاشتند.

دبير سابق تشكيلات اتحاديه دانشجويى دفتر تحكيم وحدت تاكيد كرد: دانشجويان همواره هزينه آزاديخواهى و نقد بى پرواى قدرت را پرداخته اند و هرگاه اعتراضات دانشجويى رنگ جدى به خود گرفته است هزينه برخوردها نيز افزايش يافته است.

مومنى، ارمان صداقتى و بهنام سپهرمند را دو عضو صادق و موثر شوراى تهران دفتر تحكيم وحدت و انجمنهاى اسلامى پلى تكنيك و تهران دانست و گفت: اين دو دانشجو هزينه فعاليتهاى صادقانه خود در دفاع از دانشجويان دربند، و تلاش در جهت حفظ استقلال انجمنهاى اسلامى از دست اندازى قدرتمداران را مى پردازند.

اين دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبايى بازداشت مازيار سميعى دانشجوى محروم از تحصيل دانشگاه علامه را مورد توجه قرار داد و گفت: مديريت دانشگاه علامه با عملكرد مرتجعانه و فرمانبرانه خود ، دانشگاه علامه كه به عنوان مركز تحصيل علوم انسانى بايد نمونه استقلال و آزادى اكادميك باشد را به جولانگاه عناصر امنيتى تبديل ساخته و با محروم كردن دهها تن از دانشجويان از تحصيل سياهترين دوره را در مديريت اين دانشگاه رقم زده است .

عبدالله مومنى شيوه بازداشت دانشجويان در برابر دانشگاه علامه را مورد توجه قرار داد و گفت: بازداشتهايى بدين شكل كه همانند آدم ربايى است، تنها با هدف ايجاد رعب و وحشت در ميان دانشجويان صورت مى گيرد و از نگاهى ديگر نشاندهنده ضعف و سردرگمى نهادهاى امنيتى در قبال دانشجويان است.

سخنگوى سازمان ادوار تحكيم به صدور حكم حبس براى ۳ دانشجوى پلى تكنيكى اشاره كرد و گفت: برغم هشيارى دانشجويان و مواضع روشن آنها در قبال ماجراى انتشار نشريات موهن در دانشگاه اميركبير، و پرداخت هزينه هاى فراوان در ۶ ماه گذشته در دفاع از بى گناهى ۸ دانشجوى بازداشت شده دانشگاه پلى تكنيك، د ستگاه قضايى على رغم تبرئه شدن دانشجويان در افكار عمومى، احكامى ناعادلانه و سنگين را براى مجيد توكلى، احمد قصابان و احسان منصورى ۳ دانشجوى دانشگاه پلى تكنيك صادر كرده است كه اين احكام چيزى جز بى اعتبارى و بى آبرويى براى طراحان اين سناريوهاى غير اخلاقى نخواهد داشت.

عبدالله مومنى، روشنفكران و فعالان سياسى و مدنى را به توجه جدى تر به حركتهاى آزاديخواهانه دانشجويان فرا خواند و گفت: دانشجويان همچنان رساترين صداى آزاديخواهى و دموكراسى خواهى در ايران هستند و عليرغم آنكه خود تحت شديدترين فشارهاى قدرتمداران هستند، به دفاع از حقوق ساير فعالان سياسى و مدنى نيز همت گمارده اند. مومنى با اشاره به وجود دغدغه گذار به دموكراسى در ميان روشنفكرا تصريح كرد: دانشگاه مى تواند نقشى كليدى در اين گذار ايفا كند و تنها ماندن دانشجويان و بى تفاوتى ساير فعالان سياسى و مدنى نسبت به حقوق دانشجويان مى تواند چراغ اين عرصه را كه همواره محلى براى پيگيرى خواسته هاى دموكراتيك بوده است به واسطه سناريوهاى امنيتى ، خاموش سازد.