ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.11.2007, 8:08
نشر ثالث به همراه ۵ کتابفروشی ديگر پلمپ شد


اعتماد ملی: صبح روز پنج شنبه سوم آبان ۱۳۸۶ اداره اماکن تهران حکم به پلمپ شدن شش کتابفروشی تهران يعنی ثالث و ويستار در خيابان کريم‌خان، بدرقه جاويدان، در تقاطع خيابان ولی عصر و فاطمي، روشن، دروس و شهر کتاب ونک را اجرا کرد. اداره اماکن علت تعطيلی اين کتابفروشی‌ها را وجود کافه کتاب در کتابفروشی اعلام کرده است.

به گفته محمد علی جعفريه مدير انتشارات ثالث "چند روز پيش از سوی اداره اماکن استان تهران اعلام شد که به دليل تداخل صنفی که ميان کتابفروشی و کافه وجود دارد بايد کافه را ظرف ۷۲ ساعت تعطيل کنيم. ما نيز پس از ابلاغ حکم بلافاصله کافه را تعطيل کرديم. اما نمی‌دانم چرا امروز صبح حکم تعطيلی کتابفروشی اجرا شد."

جعفريه با ابراز تاسف از تعطيلی کتابفروشی‌های تهران گفت: "کافه کتاب‌ها يکی از مراکز فرهنگی هستند که جوانان را به کتاب خواندن ترغيب می کنند و مکان‌های آبرومندی هستند که مهمانان فرهنگی خارجی را می توان به آنجا دعوت کرد و می‌توان مراسم فرهنگی مختلف در آن برگزار کرد."

کافه کتاب ثالث يکی از نخستين کافه کتاب‌های تهران است که از پنج سال پيش همزمان با افتتاح فروشگاه اين انتشارات در خيابان کريم‌خان بعد از خيابان ايرانشهر آغاز به کار کرد و تا کنون محل حضورهنرمندان و نويسندگان صاحب نامی از جمله اورهان پاموک و آدونيس بوده است. هنرمندان و نويسندگان ايرانی از جمله محمود دولت آبادي، محمد محمدعلي، محمد علی سپانلو نيز به مناسبت‌های مختلف در اين کافه حضور می‌يافتند.

اين کتاب فروشی ها در حالی به جرم تداخل صنفی کتابفروشی و کافی شاپ پلمپ شدند که مجمع امور صنفي، طرح راه اندازی کافی شاپ را در داخل کتابفروشی‌ها را تصويب کرده و اين مصوبه منتظر ابلاغ از سوی وزارت بازرگانی است.