ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.10.2007, 8:43
کاخ سفید: ایران در پی ساختن بمب اتمی است

ایسنا: وزير دفاع فرانسه اظهارات محمد البرادعی مبنی بر اینکه هيچ مدركی دال بر تسليحاتی بودن برنامه هسته‌يی ايران در دست نيست، را رد كرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از هرو مورن، وزير دفاع فرانسه كه در كنفرانسی خبری در پايان سفر كوتاهش به امارات در ابوظبی صحبت می‌كرد، گزارش داد: اطلاعات ما كه هماهنگ با اطلاعات ديگر كشورهاست احساسی مغاير با آن را به ما می‌دهد.

مورن گفت: اگر البرادعی درست می‌گويد پس هيچ دليلی وجود ندارد كه ايران از دادن اجازه بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از تاسيساتش خودداری كند.

وی همچنين گفت كه متحير است كه اگر برنامه هسته‌يی ايران منحصرا صلح آميز است چه چيزی مانع از انجام چنين بازرسی‌هايی می‌شود.

وزير دفاع فرانسه افزود: آنچه به آن اميد داريم اين است كه ايران درهايش را به سوی بازرسان آژانس بگشايد.

مورن گزارشاتی را كه می‌گويند بن بست ايران و جامعه بين‌المللی بر سر برنامه هسته‌يی تهران به جنگ منجر خواهد شد را رد كرد.

وی گفت: دورنمای جنگ دورنمايی است كه برای فرانسه وجود ندارد.

مورن افزود كه اميدوار است فشار جامعه بين‌المللی منجر به تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران شود.

برنار كوشنه، وزير امور خارجه فرانسه در ماه گذشته زمانی كه علنا نسبت به خطر جنگ بر سر برنامه هسته‌يی ايران هشدار داد انتقاد بسياری را برانگيخت.

مورن گفت: فشار بين‌المللی بر روی كره‌ی شمالی مثمر ثمر بوده است و افزود كه پاريس اميدوار است چنين فشاری تاثيری مشابه را بر روی ايران داشته باشد.

محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبكه خبری سي.ان.ان اظهار داشت، تاكنون هيچ گونه اطلاعاتی مبنی بر اينكه يك برنامه تسليحات هسته‌يی فعال ملموس در حال حاضر در ايران در حال اجرا باشد دريافت نكرده و اگر آمريكا در اين باره "مدرك و سندی" دارد ارايه كند.

وی با اشاره به ارزيابی‌های مقامات آمريكايی افزود: حتی اگر ايران قرار باشد بر روی سلاح هسته‌ای كار كند با داشتن چنين سلاحی دست كم چند سال فاصله دارد.

مديركل آژانس تاكيد كرد: در اين مرحله لازم است كه ما به كار كردن از طريق ديپلماسی خلاق ادامه دهيم. چرا كه من راه حلی جز ديپلماسی و انجام بازرسی‌ها برای اين مساله نمی‌بينم.

البرادعی ضمن انتقاد از آمريكا گفت كه اگر ايالات متحده اطلاعات بيشتری نسبت به آژانس درباره فعاليت هسته‌يی ايران دارد "از دريافت آن و پرداختن به آن بسيار خوشحال خواهم شد".

وی همچنين آمريكا را به دليل رويكرد جنگ طلبانه اين كشور"به ريختن روغن بر روی آتش" متهم كرده است.


کاخ سفید: ایران در پی ساختن بمب اتمی است

رادیوفردا: دانا پرينو سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه ۲۹ اکتبر، هشدار داد که هيچ شکی وجود ندارد که کشور ايران در پی ساختن بمب اتمی و دستيابی به سلاح های هسته ای است.

خانم پرينو به خبرنگاران گفت که ايران در حال غنی سازی و باز فرآوری اورانيوم است و اين امر برای دستيابی به سلاح هسته‌ای است.

غنی سازی و باز فرآوری اورانيوم برای توليد سوخت برای راکتورهای اتمی است ولی می تواند برای توليد بمب اتمی نيز مورد استفاده قرار بگيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانا پرينو گفت که ما به ايرانی ها چگونگی دستيابی به فن آوری هسته ای غير نظامی را پيشنهاد داده ايم و کافی است اين کشور غنی سازی را به تعليق در آورد و به ميز مذاکرات بنشيند.

وی افزود:« اين ايرانی ها هستند که تصميم گرفته اند به ميز مذاکرات نيايند.»

سخنگوی کاخ سفيد، ایران را در زمینه هسته ای، بزرگترین چالش برای امنیت ملی آمریکا خواند.

کاندو ليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا نيز، روز چهارشنبه گذشته با حضور در کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان اين کشور، با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی «شايد بزرگ ترين چالش امنيتی برای منافع آمريکا» باشد، بر رويکرد ديپلماتيک کشورش برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران تاکيد کرده بود.

خانم پرينو افزود که ايران می توانست مانند کره شمالی عمل کند ولی اين کشور راه ديگری را انتخاب کرد.

کره شمالی قبول کرده است در قبال دريافت مشوق های اقتصادی و ديپلماتيک برنامه هسته ای نظامی خود را متوقف کند.

سخنان سخنگوی کاخ سفيد در واقع می تواند پاسخی به محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، تلقی شود که روز يکشنبه، ۲۸ اکتبر، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت: « من هيچ مدرکی در دست ندارم که نشان دهد ايران در حال ساختن سلاح هسته ای است.»

محمد البرادعی از سخنان تند رهبران آمريکا در مورد برنامه اتمی ايران انتقاد کرد و گفت که «اين سخنان مانند ريختن بنزين بر روی آتش است و با رد و بدل کردن سخنان تند مسئله هسته ای ايران حل نخواهد شد.»