ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 28.10.2007, 10:06
ایران با تعلیق غنی‌سازی در مذاكرات شرکت کند

ایسنا: سخنگوى وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: ايران در حال از دست دادن فرصتى مناسب براى دستيابى به مزايايى است كه مى‌گويد قصد دارد آن را از برنامه هسته‌يى خود به دست آورد.

راديو آمريكا به نقل از تام كيسى، سخنگوى وزارت خارجه اين كشور گزارش داد: اگر ايران به سادگى تصميم بگيرد فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف كند آنگاه آمريكا، روسيه و ساير اعضاى ۱+۵ با دولت ايران بر سر ميز مذاكرات نشسته و درباره راه حلى براى حل اين مسايل گفت‌وگو خواهند كرد؛ راه حلى كه به مردم ايران اجازه مى‌دهد به انرژى هسته‌يى غير نظامى دست يابند و علاوه بر آن به ساير كشورهاى جهان اطمينان خاطر مى‌دهند كه ايران از اين برنامه به عنوان پوششى براى يك برنامه تسليحات هسته‌يى استفاده نمى‌كنند.

كيسى در ادامه گفت كه ايران به جاى آن به عدم پيروى از دو قطعنامه تحريماتى شوراى امنيت سازمان ملل كه از ايران خواسته است همه فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم، بازفرآورى و فعاليت‌هاى آب سنگين را متوقف كند، ادامه مى‌دهد. نتيجه اين امر اين است كه نمايندگان ۱+۵ (انگليس، فرانسه، چين، روسيه، آمريكا و آلمان) اكنون درحال كار كردن بر روى متن يك قطعنامه تحريماتى سوم در شوراى امنيت هستند كه تحريم‌هاى بيشترى را عليه ايران اعمال مى‌كند.

در ادامه اين گزارش آمده است: كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا بر اين عقيده است كه تداوم تلاش‌هاى ايران براى دستيابى به فناورى هسته‌يى كه مى‌تواند به تهران توانايى توليد تسليحات هسته‌يى را بدهد يك نگرانى جهانى تبديل شده است.

وى گفت: ايران بايد نسبت به اين امر متقاعد شود كه بهترين راه براى دستيابى به هدف خود در زمينه انرژى هسته‌يى صلح آميز شركت در مذاكرات است و براى اين كار بايد طبق درخواست قطعنامه‌هاى فصل هفت شوراى امنيت سازمان ملل و قطعنامه شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى عمل كرده و فعاليت‌هاى غنى سازى و بازفرآورى را متوقف كند تا بدين ترتيب بتواند در ميز مذاكرات حاضر شود.

وى در ادامه گفت: در آن صورت آمريكا سياست ۲۸ ساله خود را تغيير داده و در مذاكرات كامل با ايران درباره همه چيزهايى كه ايران روى ميز خواهد گذاشت شركت خواهد كرد.


وزارت امور خارجه آمريكا:
۱+۵ به زودى در اروپا درباره ايران مذاكره مى‌كنند


سخنگوى كاخ سفيد اعلام كرد: پنج عضو دايم شوراى امنيت و آلمان اوايل نوامبر براى مذاكره درباره تقويت تحريم‌هاى سازمان ملل عليه تهران در اروپا با يكديگر ديدار خواهند كرد.

خبرگزارى فرانسه با اعلام اين مطلب به نقل از شان مك كورمك، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا كه روز جمعه با خبرنگاران صحبت مى‌كرد گزارش داد: مديران سياسى وزارت امور خارجه فرانسه، انگليس، روسيه، چين، آلمان و آمريكا هفته آينده با يكديگر ديدار خواهند كرد.

وى محل انجام اين مذاكرات را فاش نكرد اما گفت: اين نشست در اروپا برگزار خواهد شد و توضيح داد كه مى خواهد كشور ميزبان مذاكرات محل انجام مذاكرات را خودش اعلام كند.

اين گزارش به نقل از مقامات ديپلماتيك افزود: اين نشست احتمالا جمعه آينده در لندن برگزار مى‌شود. اين نشست قرار بود ۱۷ اكتبر برگزار شود اما به تعويق افتاد و دليل آن خشم چين از حضور دالايى لاما، رهبر تبت در كنگره آمريكا و دريافت نشان افتخار كنگره بود. چين نيز در اعتراض، نشست را به تعويق انداخت.

وزيران امور خارجه شش كشور در مذاكراتى كه ۲۸ سپتامبر در نيويورك داشتند تصميم گرفتند اين نشست برگزار شود، اما توافق كردند كه تا ماه نوامبر و زمانى كه اطلاعات جديد درباره برنامه هسته‌يى در دسترس قرار بگيرند منتظر بمانند. با اين حال آمريكا روز پنجشنبه تحريم‌هاى يكجانبه‌اى را عليه سه بانك ايرانى و بخش‌هاى مختلف نيروى نظامى ايران اعمال كرد.