ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.10.2007, 18:26
تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران

ایالات متحده‌ی آمریکا روز پنجشنبه، ۲۵ اکتبر اعلام کرد، با هدف تشدید فشار بر ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه آن کشور اعمال می‌کند. این تحریم‌ها متوجه وزارت دفاع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چندین بانک ایرانی می‌شود.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا به همراه هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آن کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کردند که با این تحریم درصدد تنبیه آن دسته از نهادهای ایرانی هستند که در برنامه‌‌های هسته‌ای و طرح‌های موشکی ایران دست دارند و از گروه‌های افراطی شبه‌نظامی در دیگر کشورهای منطقه حمایت می‌کنند.

تحریم‌های مالی جدید آمریکا شامل بیش از ۲۰ فرد و شرکت می‌شود که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند. سپاه قدس، واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران به خاطر فعالیت‌هایش در افغانستان، عراق و خاورنزدیک به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شده است.

دولت آمریکا می‌گوید، سپاه قدس آموزش و تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های افراطی در لبنان و عراق و افغانستان را برعهده دارد. ایران این اتهام‌‌ها را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحریم‌های جدید علیه ایران شدیدترین تحریم‌ها از هنگام اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ است. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا گفت، این تحریم‌ها بخشی از یک سیاست فراگیر برای مقابله با رفتارهای تهدیدآمیز ایران است.

رایس افزود، ایالات متحده آمریکا برای یک راه‌حل دیپلماتیک آماده بوده، اما متاسفانه ایران پیشنهاد مذاکره را رد کرده است. به گفته‌ی وی، جمهوری اسلامی با پی‌گیری برنامه‌های اتمی‌اش که هدف آن دستیابی به بمب اتمی است، با ساخت موشک‌، با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و تروریست‌ها در افغانستان، فلسطین، عراق و لبنان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی آمریکا، ایران علاوه‌بر اینها موجودیت اسرائیل، کشوری که عضو سازمان ملل متحد است، را تهدید می‌کند و خواستار محو آن از روی نقشه‌ی جهان است.


دولت آمریکا سپاه پاسداران را "اشاعه دهنده سلاح های کشتار جمعی" دانسته و نیروی قدس این سپاه را "حامی تروریسم" اعلام کرده است.

آقای پالسن از بانک های ملی، ملت و صادرات به عنوان بانک های تحریم شده نام برد. پیش از این دولت آمریکا بانک سپه را در لیست سازمان های مشمول تحریم قرار داده بود.

آقای پالسن گفت نظام بانکی ایران سالانه میلیون ها دلار از پول سازمان های تروریستی را جابجا می کند.

آقای پالسن همچنین خطاب به شرکت هایی که با ایران روابط تجاری دارند گفت: "وقتی شما با ایران داد و ستد می کنید، کاملا محتمل است که در واقع در حال داد و ستد با سپاه پاسداران ایران باشید."

بر اساس این تحریم ها دارایی های این سازمان ها در آمریکا مسدود می شوند و اتباع آمریکا اجازه نخواهند داشت با این سازمان ها داد و ستد کنند.

خانم رایس نیز گفت این تحریم ها "مانعی جدی" در برابر شرکت های غیر آمریکایی خواهد بود که با ایران داد و ستد دارند.

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفت آمریکا با این تحریم ها در امور داخلی ایران دخالت می کند.

آقای جلالی به خبرگزاری فرانسه گفت: "این کار دیوار بی اعتمادی بین ایران و امریکا را روز به روز بلندتر می کند و راه را بر گفتگو می بندد."


منابع گزارش: دویچه وله، بی‌بی‌سی