ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.10.2007, 20:52
بازداشت مديرعامل موسسه كنشگران داوطلب

ماموران دادستانی تهران صبح روز چهارشنبه مديرعامل موسسه كنشگران داوطلب را در حالی كه از منزل خارج شده بود در خيابان دستگير و به مكان نامشخصی منتقل كردند.

اين در شرايطی است كه يك روز قبل سوسن طهماسبی معاون و يكی از اعضای هيات مديره اين موسسه غيردولتی نيز در شرايطی كه عازم يك سفر خارجی بود، نتوانست خاك ايران را ترك كند و از فرودگاه مهرآباد به تهران بازگشت. ماموران نهاد رياست جمهوری پاسپورت و رايانه‌ی شخصی اين فعال حقوق زنان را ضبط كرده و با خود بردند.

خانواده دكتر سهراب رزاقی غروب روز چهارشنبه از طريق "شعبه امنيتی دادگاه انقلاب" واقع در خيابان معلم تهران از ماجرای اين دستگيری اطلاع پيدا كردند.

گفته می شود كه ماموران دادستانی سه شنبه شب در تماسی با دكتر رزاقی از او خواسته بودند كه صبح روز بعد خود را به شعبه ای كه پرونده "موسسه كنشگران داوطلب" در آن مفتوح است، معرفی كند. او قصد داشته است كه در پی اين تماس بعدازظهر روز چهارشنبه برای اطلاع از جزئيات اين "احضاريه‌ی شفاهی" و پيگيری پرونده به مكان اعلام شده مراجعه كند كه چند ساعت پيش از آن در خيابان دستگير شد.

دکتر سهراب رزاقی استاد سابق دانشگاه علامه و مدير حوزه سازمان‌های غيردولتی وزارت کشور در دوره رياست جمهوری سيد محمد خاتمی بوده است. او اولين استادی است كه در پی روی كار آمدن دولت احمدی ن‍ژاد و شروع دوره دوم پاكسازی دانشگاهها از استادان دگرانديش از دانشگاه علامه طباطبائی اخراج شد.

در جريان برخورد مقام‌های امنيتی ايران با "سازمان‌های غيردولتي"، دفاتر موسسه كنشگران داوطلب اسفند ماه ۸۵ از جانب ماموران دادستانی مهر و موم شد و اسناد و مدارك آن ضبط، حساب‌های مالی مسدود و رايانه‌های آن مورد تفتيش قرار گرفته يا به مكان نامشخصی انتقال يافت. در اين دور از برخوردها با سازمان‌های جامعه مدني، دو موسسه غيرانتفاعی ديگر، با وضعيت مشابهی مواجه شدند. "موسسه حقوقی راهي" و "مرکز کارورزی سازمان‌های غيردولتی جامعه مدني" در آن زمان از جانب ماموران دادستانی بسته شدند و خانم‌ها شادی صدر، و محبوبه‌ی عباسقلی زاده در ۱۳ اسفند ۸۵ دستگير و به زندان اوين منتقل گرديدند. آنها بيش از يك ماه زندانی بودند كه مدتی از اين زمان در سلول‌های انفرادی سپری شد.

اين سه نهاد غير دولتی عمدتا در زمينه آموزش و ترويج مبانی حقوقی و تقويت بنيان‌های جامعه مدني، و همچنين حقوق زنان فعال بوده‌اند.

موسسه حقوقی به زنان مشاوره حقوقی ارائه نموده و بسته به توان مالی مراجع‌کنندگان از آنان حق‌ مشورت دريافت می كرد. مرکز کارورزی سازمان‌هاي‌غيردولتی جامعه نيز هدف ظرفيت‌سازی و تقويت سازمان‌های مدنی و آموزش دادن فعالان جامعه مدنی بوده است.

شنيده شده است كه پرونده‌ی اين دو طی هفته‌های جاری گشوده شده و آنان نيز برای بازجويی به وزارت اطلاعات ايران فراخوانده شدند. اگرچه اين بازجويی‌ها اكنون متوقف شده است، اما به نامبردگان گفته شد كه انها بايد برای ادامه بازجويی متعاقبا مراجعه كنند.

خانم شيرين عبادی وكالت پرونده‌ی موسسه كنشگران داوطلب و مديرعامل آن را به عهده دارد. با توجه به اينكه وی در حال حاضر در خارج از ايران به سر می برد، قرار است يكی از وكلای "كانون مدافعان حقوق بشر" روز پنجشنبه همراه با خانواده دكتر رزاقی برای پيگيری موضوع به شعبه امنيتی دادگاه انقلاب مراجعه كند.