ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.10.2007, 17:25
«دانشجویان در بند آزاد باید گردند»

خبرنامه امیرکبیر: تریبون آزاد دانشجویی «ستاره ها در اوین» در اعتراض به صدور احکام ناعادلانه و سنگین چندین سال حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر امروز، ۳۰ مهرماه ۸۶، در این دانشگاه با حضور جمع کثیر بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مدیریت دانشگاه از روز گذشته با ممنوع الورود کردن ناگهانی همه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر و همچنین جمع کثیری از فعالین دانشجویی دانشگاه و همچنین فراخواندن کلیه نیروهای انتظامات دانشگاه سعی در جلوگیری از برگزاری این تریبون نمود. کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر به دستور دکتر رهایی روز گذشته ضمن تماس با خانواده کلیه فعالین دانشجویی از آن ها خواست از حضور فرزنداشان در تریبون آزاد امروز جلوگیری کنند. کمیته انضباطی خانواده دانشجویان را تهدید کرده بود در صورت حضور دانشجویان در این تجمع علاوه بر صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ایشان، نیروهای امنیتی هم آن ها را دستگیر خواهند کرد.

گزارش های رسیده حاکی از آن است بعضی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی امیرکبیر صبح امروز با درگیری شدید با نیروهای انتظامات دانشگاه توانستند وارد دانشگاه شوند. نیروهای انتظامات دانشگاه با ضرب و شتم محمداسماعیل سلمانپور، آرمان صداقتی و نریمان مصطفوی مانع ورود آن ها به دانشگاه شد. بلافاصله پس از درگیری انتظامات با دانشجویان به درخواست مدیریت دانشگاه، نیروهای انتظامی از کلانتری میدان فلسطین مقابل درب های دانشگاه مستقر شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر با وجود تمام سنگ اندازی های مدیریت دانشگاه امیرکبیر ظهر امروز تریبون بزرگ «ستاره ها در اوین» با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و همچنین دانشجویان دیگر دانشگاه های تهران ساعت یازده و سی دقیقه، از جلوی دانشکده پلیمر آغاز شد. دانشجویان شرکت کننده در این تریبون ابتدا با خواندن سرود یار دبستانی و ای ایران، از مقابل دانشکده پلیمر به سمت صحن اصلی دانشگاه راهپیمایی کردند و با تجمع دانشجویان در صحن دانشگاه تریبون آزاد آغاز شد.

«دانشجویان در بند آزاد باید گردند»

در ابتدای این مراسم صدیقه بیگدلی، از اعضای انجمن اسلامی امیرکبیر و مجری مراسم، رنجنامه افشاگرانه خانواده دانشجویان در بند در مورد اعمال شکنجه های غیرانسانی بر دانشجویان را خواند. بیگدلی سپس با انتقاد از مدیریت دانشگاه در خصوص ارسال پرونده فعالیت دانشجویان در دانشگاه به نهادهای امنیتی، گفت: «حکم های کمیته انضباطی، ممنوع الورود کردن دانشجویان، توقیف کلیه نشریات دانشجویی در پی پروژه ای که خودشان طرح آن ها ریختند، همه نتیجه انتصاب رئیسی برای دانشگاه است که از خودش اراده و اختیاری ندارد.» دانشجویان شعار می دادند: «فرمانده پادگان این آخرین هشدار است، جنبش دانشجویی آماده قیام است»، «دانشجویان در بند آزاد باید گردند»

فرق مهندس بازرگان به روح‌الله خمینی

در ادامه این تریبون مجید شیخ پور به عنوان نماینده دانشجویان بازداشت شده به سخنرانی پرداخت. مجید شیخ پور با اشاره به صدور احکام سنگین برای دانشجویان گفت: «امروز در برابر چشمان تیزبین جنبش دانشجویی و در برابر ملتی که ۳۰ سال است که گوششان از آزادی و عدالت پر است، شاهد وقوع فاجعه ای در دانشگاه ها هستیم. پروژه جعل نشریات دانشجویی که با هدف سرکوب دانشگاه به وقوع پیوست، با جوسازی های بسیج و انجمن های موازی، که با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد شکل گرفته اند، به سمت برخورد با ۸ نفر از دانشجویان پیش رفت. در حالی که امروز بر همگان ثابت شده است که این پروژه از سوی کسانی طرح ریزی شده بود که هیچ گاه نمی توانستند نقد بی پروای قدرت را بپذیرند.»

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر در ادامه ضمن یادآوری سخنان مهندس بازرگان گفت: «مرحوم بازرگان به آقای احمد خمینی می گفت "فرق من با پدر شما این بود که پدر شما ایران را برای اسلام می خواست ولی من اسلام را برای ایران می خواستم." اما امروز کسانی که داعیه دار انقلاب شده اند، ایران و اسلام را برای حفظ منافع خودشان می خواهند. آقای احمدی نژاد سال گذشته به پلی تکنیک آمد. اما ما اجازه ندادیم که ایشان علیرغم آن که افراد زیادی را از دانشگاه های امام صادق و امام حسین آورده بودند این طور القا کنند که پشتوانه دانشجویی دارند. ما از همان زمان منتظر برخورد دولت با دانشگاه بودیم و صدور احکام سنگین برای دانشجویان را در همین راستا ارزیابی می کنیم.»

شیخ پور در ادامه افزود: «دانشجویان را بدون هیچ دلیل و مدرکی برایشان حکم صادر کرده اند. در مورد اعترافات هم در نامه خانواده ها آمده که اعترافات به چه صورت از ما اخذ شده بود. من بارها احمد، احسان و مجید را می دیدم که ساعت ها روی یک پا ایستاده بودند، صدای ضرب و شتم شدید سه دانشجوی در بند را ما همیشه در اتاق های مجاور بازجویی می شنیدیم که رفتارهای مشابه آن با خود ما هم شد. اگر قوه قضاییه دلیل و بینه ای مبنی بر گناهکار بودن ما دارد، چرا آن ها را اعلام نمی کند تا همگان در جریان آن قرار بگیرند؟» دانشجویان تجمع کننده شعار می دادند: «محمود احمدی نژاد عامل تبعیض و فساد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد».

دانشجویان بازداشت شده شکنجه می‌شوند

سپس امیر محمدحسین نژاد، عضو شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر، بیانیه شورای صنفی دانشگاه را در مورد صدور احکام سنگین برای دانشجویان قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «بنا بر اظهارات خانواده دانشجویان در بند و دیگر فرزندان پلی تکنیک که بازداشت و اکنون آزاد شده اند، بازجویی ها تحت شکنجه های روحی و جسمی و به شیوه های غیر اخلاقی صورت گرفته است. که پس از استفتا از چندین مرجع عالیقدر اعتراف تحت این شرایط مردود می باشد. ضمن آن که سه دانشجوی در بند پلی تکنیک، مجید توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان پیش از بازداشت و حتی در جلسه دادگاه از انتشار و توزیع نشریات مذکور اظهار بی اطلاعی نموده و توهین به مقدسات را شدیدا محکوم نموده اند.

در ادامه بیانیه شورای صنفی پلی تکنیک ضمن آن که خواستار آزادی هر چه سریعتر دانشجویان در بند شده آورده است: «با توجه به روند دادگاه هیچ مدرکی دال بر گناهکاری این سه دانشجو وجود ندارد و شرعا و قانونا نمی توان آن ها را گناهکار دانست. متاسفانه مطلع شدیم که رئیس دانشگاه دامن عفت را دریده و مشکلات خود با دانشجویان را فرادانشگاهی نموده و با ارسال گزارش هایی از حراست دانشگاه به دادگاه زمینه صدور احکام سنگین برای دانشجویان را فراهم کرده است. اینان نمی دانند بر چه جایگاهی تکیه زده اند. این ها نمی دانند که روزگارانی مردانی بس مرد بر جایگاه ریاست دانشگاه تکیه زده اند که از دل پلی تکنیک در آمده اند. و نمی دانند که هیچ گاه یک پلی تکنیکی آن هم در جایگاه استادی از پشت به شاگردان خود خنجر نمی زند.» شورای صنفی در پایان ضمن مذموم دانستن این حرکت رئیس دانشگاه از وی خواست در مقابل عملکردش به دانشجویان پاسخگو باشد.

بازداشت به خاطر انتقاد از احمدی‌نژاد

در ادامه این برنامه علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به سخنرانی پرداخت و ضمن یاد کردن از سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر گفت: «من همچنین می خواهم از زندانیانی یاد کنم که به خاطر انتقاد به دیکتاتور حقیری چون احمدی نژاد گرفتار شده اند. می خواهم یادی بکنم از باقی، اسانلو، قابل، معلمان، کارگران و کلیه کسانی که امروز در بند هستند. مگر معلمان و کارگران جز حداقلی از معیشت چیز دیگری می خواستند؟ دولت توان حل مشکلات را ندارد و راه حل را در حذف منتقدان خود می بیند. احمد و احسان و مجید هم به همین خاطر امروز در زندان هستند.»

علی نیکونسبتی در ادامه با انتقاد شدید از احمدی نژاد گفت: «آقای احمدی نژاد در مقابل ادعاهای شما که می گویید ایران آزادترین کشور دنیاست من از شما می پرسم چرا در کشوری که قیمت نفت به 90 دلار رسیده فقر مطلق در کشور حاکم شده است؟ چر شما دریای خزر را به روسیه تقدیم کردید؟ فرق شما با محمدرضا پهلوی که سه دانشجو را مقابل پای نیکسون قربانی کرد، و شما که سه دانشجو را با حضور پوتین در دانشگاه برایشان شدیدترین احکام را صادر کرده اید چیست؟ فرق شما با آن دیکتاتور چیست؟»

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت خطاب به علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، و محمدباقر خرمشاد، معاون فرهنگی وزارت علوم، گفت: «وقتی در دانشگاه ویرجینا یک دیوانه به روی دانشجویان اسلحه کشید یک استاد یهودی آن قدر وجود داشت که خود را مقابل اسلحه او قرار دهد که دانشجویان فرصت فرار پیدا کنند. اما شما آن قدر حقیر هستید که برای دانشجویان پرونده سازی می کنید. آقای رهایی من سال گذشته در همین دانشگاه و یک روز قبل از حضور احمدی نژاد در دانشگاه به شما گفتم که این پروژه شکست خواهد خورد، ولی شما گوش ندادی. امروز هم با زندانی کردن سه دانشجو باز هم اعلام می کنیم که ما همچنان دست از مقاومت و ایستادگی بر روی مطالباتمان دست بر نمی داریم.» دانشجویان شعار می دادند «مرگ بر دیکتاتور»

«مرگ بر دیکتاتور»

در ادامه تریبون آزاد رشید اسماعیلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه، به سخنرانی پرداخت و گفت: «امروز نیامده ایم التماس کنیم که دوستان ما را آزاد کنید، آن ها آزادند. امروز کسانی که برای این سه دانشجو حکم ننگین صادر کرده اند اسیر دوستان ما هستند. اسیر آن کسی است که در بند دیکتاتوری مانده و فریادی برنمی‌آورد. کاش وقتی از علی دم می زنید ذره ای مانند او عمل می کردید. آیا علی سلول انفرادی داشت؟ آیا علی مخالفان خود را به زندان می افکند و شکنجه می کرد؟ جز این که شما از دین فقط استفاده ابزاری می کنید؟ این همان جمهوری اسلامی است که می گفت در آن قرار است مارکسیست ها آزادی داشته باشند. حالا مرجع شیعه هم در آن آزادی بیان ندارد.» دانشجویان شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور»

اسماعیلی در ادامه با اشاره به احتمال انتقال سه دانشجوی در بند به زندان قزل حصار گفت: «شنیدم که دوستان ما را قرار است به زندان قزل حصار ببرند. قزل حصار جایی است که جانیان و مجرمین خطرناک در آن نگه داری می شوند. قزل حصار جای سعید مرتضوی و قاضی حداد هست نه دوستان ما. بار دیگر از طرف دانشجویان دانشگاه علامه که در کنار دوستان پلی تکنیکی خود ایستاده اند و هزینه این ایستادگی را با 32 حکم کمیته انضباطی داده اند، اعلام می کنم که از این پس هم کنار دوستان خود باقی خواهیم ماند و خواستار همبستگی همه طیف های دانشجویی هستیم.»

در این قسمت برنامه جمعی از بسیجیان دانشگاه با دانشجویان تجمع کننده درگیری مختصری پیدا کردند که با بی توجهی دانشجویان درگیری خاتمه یافت. دانشجویان شعار می دادند: «بسیجی برو گمشو»، «بسیجی حیا کن دانشگاه رو رها کن»،

در ادامه برنامه امیرحسین ایرجی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه اقدام به قرائت بیانیه انجمن اسلامی این دانشگاه در حمایت از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و محکوم نمودن احکام سنگین صادره برای ایشان، نمود. (متن این بیانیه قبلا در خبرنامه امیرکبیر منتشر شده است)

«دیکتاتور حقیر و کوته‌فکر»

سپس علی وفقی، عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، سخنانی ایراد کرد. وفقی گفت: «آقای احمدی نژاد گفت ایران آزادترین کشور دنیاست. برخی بر او خرده گرفتند. ولی من حق را به ایشان می دهم. در کدام کشور دنیا بازجو آزاد است هر آن چه می خواهد با دانشجو انجام دهد؟ در کدام کشور دنیا آزادند که دانشجو را بیش از دو ماه در سلول انفرادی نگاه دارند و تحت فشار از او اعتراف بگیرند؟ در کدام کشور دنیا قاضی می تواند بدون هیچ دلیلی دادگاه را به صورت غیرعلنی برگزار کند؟ مگر در آن دادگاه چه گذشت که علنی کردن آن بیم داشتند؟ آقای احمدی نژاد! رئیس دانشگاه کلمبیا با شما صحبتی کرد و شما آن سخنان را تحمل کردید. می خواهم ببنیم این صحبت را از ما هم تحمل می کنید؟ به نظر ما هم شما یک دیکتاتور حقیر کوته فکرید!» این قسمت از سخنان علی وفقی با تشویق ممتد دانشجویان و شعار «مرگ بر دیکتاتور» همراه شد.

ما در کنار دوستانمان در دانشگاه امیرکبیر خواهیم بود

سخنران بعدی این تریبون، گیوکی، از اعضای انجمن اسلامی خواجه نصیر، بود. گیوکی در سخنان کوتاهی با انتقاد از رئیس دادگاه که فتوای مراجع شیعه را در بی اعتبار بودن اعترافات تحت شکنجه نادیده گرفته، گفت: «ما احکام صادره را محکوم می کنیم. ما تا آزادی سه دانشجوی در بند در کنار دوستانمان در دانشگاه امیرکبیر خواهیم بود و از دانشجویانش و سه ستاره آسمان ایران زمین دفاع خواهیم کرد.» همچنین در ادامه محسن غمین و بیتا سمیعی زاد، از دانشجویان چپ، دو بیانیه را قرائت کردند. در این بیانه ها احکام صادره برای سه دانشجوی امیرکبیر محکوم شده بود و این احکام را در راستای سرکوب کارگران، معلمان و زنان دانسته بود. در این دو بیانیه همچنین تشکیل تشکل های مستقل دانشجویی برای ساماندهی اعتراضات معلمان و کارگران توصیه شده بود. این دو بیانیه، تحت عنوان سوسیالیست های دانشگاه و دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب، بود. پس از آن نیز مجری برنامه اعلام کرد: «اینجا یک تریبون آزاد است و تمام صحبت ها به عنوان حمایت از دوستان در بند ما مطرح می شود و لزوما مورد تایید انجمن اسلامی امیرکبیر نیست.» علی عبدی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی شریف، بیانیه این انجمن را در حمایت از سه دانشجوی در بند قرائت کرد. (متن این بیانیه قبلا در خبرنامه درج شده است)

دکتر رهایی در بازداشت دانشجویان نقش داشت

در ادامه این تریبون، علی عزیزی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ضمن یاد کردن از سه دانشجوی در بند پلی تکنیک گفت: «این سه دانشجو از درس و مدرسه شان گذشتند تا دیگر دانشجویان به صورت آزادانه به درس و مدرسه شان بپردازند. بسیار متاسف شدم که رئیس حقیر دانشگاه از ۳ دانشجوی شکایت کرده است. من از دکتر رهایی سوال می کنم، که بابک زمانیان قرار بود سه روز بعد از بازداشت آزاد شود، شما برای آزادی او چه کردید؟ مقداد خلیل پور به توصیه حراست دانشگاه از خوابگاه بیرون آمدند که نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند. چرا این هماهنگی را انجام دادید؟ دکتر رهایی حراست دانشگاه را با نیروهای امنیتی برای دستگیری احسان منصوری، هماهنگ کرده بود، که ما از ایشان می پرسیم چرا این کار را کرد؟ آقای دکتر رهایی چه کسی جز شما می توانست ریزترین اطلاعات فعالیت و نحوه حضور دانشجویان را در دانشگاه به بازجویان وزارت اطلاعات بدهد؟ آقای رهایی، چرا هماهنگ کردید که زمانی که من در خوابگاه بودم انتظامات دانشگاه من را از خوابگاه بیرون کند و تحویل نیروهای امنیتی بدهد؟

علی عزیزی با انتقاد شدید از رئیس دانشگاه امیرکبیر، گفت: «این عضو کثیف دانشگاه صنعتی امیرکبیر این جرسومه ظلم و ستم بر دانشگاه، ننگ تاریخ پلی تکنیک است. و متاسفانه دکتر رهایی دانشگاه را به پادگان تبدیل کرده است. اما من به ایشان می گویم دفتر تحکیم به پشتوانه دانشجویی که دارد دانشگاه را خانه خود می داند و به همین دلیل امروز 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دانشگاه امیرکبیر آمده اند تا این مسئله را به شما اثبات کنند.» عزیزی در ادامه با اشاره به سخنان رهبری در خصوص انتقاد از وی، گفت: «رهبری چندی پیش کسانی که به اعتراض کنند را مخالف خود ندانستند. حضرت علی حکومتی را اسلامی می داند که همه بتوانند انتقاد خود را بدون ترس و واهمه ابراز کنند. دانشجویان به صورت غیرقانونی بازداشت و بازجویی شدند و با آن ها برخورد شد. جناب آقای خامنه ای، من به نوع برخورد نیروهای حکومت با سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر اعتراض دارم. حکمی که برای این سه دانشجو صادر شد نتیجه اعمال نفوذ دولت بود در سیستم قضایی کشور بود. همگان معتقدند که تخریب انجمن اسلامی امیرکبیر پروژه کل نظام بود. ما به این مسائل اعتراض داریم و امیدوارم رئیس امنیتی دانشگاه اعتراضات ما را برای شما ارسال کند و من بی صبرانه منتظر پاسخ شما به اعتراضات خود هستم.»

پیام سه دانشجوی در بند

در پایان این مراسم حسام شیرکوند، یکی از دانشجویان، پیام سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر را از درون زندان برای تجمع کنندگان قرائت کرد. مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری در پیام خود آورده بودند: «نوشتن از درون زندان و بیان حال آزادی و آزادیخواهی و امید و نوید دادن از سوی زندانیان اگر چه دانشجو باشند نیز چنان سخت می نماید که اصل کلام را نمی توان ادا کرد. عرض ادب را نمی توان به جا آورد. تشکر و قدردانی شایسته جامعه دانشجویی و آزادی خواه ایران و به خصوص دانشجویان پلی تکنیک تهران به هر عبارتی که باشد ادای دین نشده است. با شما از پس سکوت و تحمل 5 ماه سلول های انفرادی، 14 ماه بازداشت در بند امنیتی 209 و تحمل شدیدترین فشارها و شکنجه ها سخن می گوییم. و حال محکومیت به 7 سال و نیم تحمل حبس ناعادلانه تنها حسرت حضور دوباره در آن جمع پرشور و تجمع و اعتراض و اعتصاب و فریاد برآوردن در قلب تپنده جنبش دانشجویی را برای ما باقی گذاشته است.»

پس از اتمام تریبون دانشجویان در حالی که تصاویر سه دانشجوی در بند و پلاکاردهایی با مضامین «مرگ بر دیکتاتور» و «دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد»، در دست داشتند به سمت درب ولیعصر راهپیمایی کردند. دانشجویان شعار می دادند: «رهایی حیا کن دانشگاه رو رها کن»، «رهایی برو گمشو»، «رئیس بی لیاقت استعفا استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین» و... .

در حاشیه:

تدابیر امنیتی اندیشیده شده توسط دکتر رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، جهت کنترل ورود دانشجویان به حدی بود که حتی عده ای از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که کارت دانشجویی همراه نداشتند نتوانستند امروز وارد دانشگاه شوند.

حضور نیروهای امنیتی در داخل و خیابان های اطراف دانشگاه امیرکبیر بسیار چشمگیر بود.

انتظامات دانشگاه امیرکبیر به منظور کنترل بهتر ورود دانشجویان به دانشگاه از صبح امروز دو درب اصلی دانشگاه، درب ولیعصر و درب خیابان سعید، را مسدود کرده و ورود دانشجویان تنها از درب حافظ و درب خیابان رشت امکان پذیر بود.

کلاس های درس در دانشگاه امیرکبیر امروز در اعتراض به صدور احکام سنگین برای سه دانشجوی امیرکبیر تعطیل شد.

خبرگزاری های همسو با دولت از عصر امروز شروع به ارسال اخبار منفی و ضددانشجویی به منظور پرونده سازی برای دانشجویان تجمع کننده کرده اند. خبرگزاری فارس با 300 نفری خواندن این تجمع ادعا کرده که 4 نفر از نیروهای حراست پس از ضرب و شتم توسط دانشجویان روانه بیمارستان شدند. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده «ليدر تجمع‌كنندگان دانشجويي است كه در تابستان از زندان آزاد شده است».

آرمان صداقتی، نریمان مصطفوی و محمد اسماعیل سلمانپور امروز از سوی نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.