ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.10.2007, 14:35
توضیح خانواده‌ی باقی درباره بازداشت وی

ایسنا: خانواده‌ی ‌عمادالدین باقی با ارسال نمابری ضمن ارائه توضحاتی درباره روند پرونده اخیر وی، اعلام كرده‌اند كه انتشار برخی اخبار مجعول از سوی برخی رسانه‌ها، می‌تواند اخلال در روند دادرسی عادلانه را موجب شود.

خانواده‌ی باقی عنوان كرده‌اند: عمادالدین باقی پس از تحمل دوره اولیه زندان ( كه سه سال به طول انجامید) در چهار سال گذشته ۲۳ بار به دادگاه احضار یا محاكمه شده كه آخرین آن روز یك‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۸۶ بوده است.

در این جلسه وی به عنوان رییس هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان به اتهام " تبلیغ علیه نظام و انتشار اسناد محرمانه دولتی از طریق همایش‌ها و سخنرانی‌ها از قول زندانیان بندهای امنیتی" مورد بازپرسی قرار گرفت و در نهایت رییس شعبه‌ی اول بازپرسی معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب برای وی وثیقه‌ای به مبلغ 50 میلیون تومان صادر كرد. وثیقه مورد نظر در حال تامین از سوی خانواده بود كه ماموران اجرای احكام زندان اوین در محل شعبه حاضر شدند و اعلام كردند آقای باقی از سال ۱۳۸۲ تا كنون یك سال حكم تعلیقی اجرانشده دارد كه باید امروز اجرا شود.

این حكم به دلیل سخنرانی وی درباره شورای نگهبان در آستانه انتخابات مجلس هفتم بود كه به اتهام تعریض به این نهاد صادر شده بود، به جز این دو پرونده آقای باقی پرونده مفتوحه دیگری هم دارد كه برای آن سه سال حكم حبس تعزیری صادر شده است. اما حكم در مرحله تجدید نظر اولیه قرار دارد و از لحاظ قانونی در دادگاه تجدید نظر امكان افزایش آن و هیچ حكم دیگری وجود ندارد.

از زمان آزادی باقی از زندان در سال ۱۳۸۲ تا كنون جز یك بار سفر حج ایشان هرگز سفری به خارج از ایران نداشته و از سوی نهادهای امنیتی و قضایی ممنوع‌الخروج بوده‌اند؛ بنابراین ادعای مطرح شده در مورد سفر ایشان به امارات متحده عربی دروغ محض است.

از سوی دیگر برخی مدعی شده‌اند كه عمادالدین باقی با سوءاستفاده از موقعیت خود به عنوان رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان از تروریست‌ها و اراذل و اوباش حمایت می‌كرده است و به ایشان اتهاماتی درباره استفاده از بودجه‌های خارجی زده‌اند.‌ تفصیل توضیح درباره این موضوع البته بر عهده انجمن دفاع از حقوق زندانیان به عنوان نهادی قانونی و دارای مجوز از وزارت كشور است؛ اما به عنوان خانواده عمادالدین باقی اعلام می‌كنیم كه وی بارها از مسوولان مربوطه درخواست كرده است، كلیه اسناد مالی و اداری انجمن را با تعیین یك حسابدار رسمی منصوب از سوی خود بررسی كنند تا مشخص شود چه كسی دروغ می‌گوید.

در عین حال خانواده باقی اعلام كرده‌اند كه از زمان بازداشت وی تا كنون هنوز از محل زندان او اطلاع دقیقی ندارند و تماس اولیه وكیل وی با مسوولان پرونده حاكی از آن است كه با وجود اعلام اجرای حكم یك ساله، باقی در زندان به صورت انفرادی جهت بازجویی به سر می‌برد و این در حالی است كه اگر قرار بر اجرای حكم یك ساله باشد باید وی را به زندان عمومی انتقال دهند.


عمادالدین باقی بازداشت شد

صالح نیکبخت، وکیل دادگستری که همراه آقای باقی به دادگاه رفته بود، بعد ازظهر روز یکشنبه خبر بازداشت وی را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا، قرار داد. آقای باقی در پی احضار قبلی، روز یکشنبه همراه موکلین خود در شعبه‌ی ششم دادگاه انقلاب اسلامی حضور یافته بود.

به گفته‌ی آقای صالح نیک‌بخت، اتهام‌های باقی «تبلیغ علیه نظام و انتشار اسناد محرمانه‌ی دولتی از طریق همایش‌ها و سخنرانی‌ها از قول زندانیان بندهای امنیتی» اعلام شده، اما دادگاه به وکلای باقی اجازه‌ی حضور در بازپرسی را نداده است. پس از پایان بازجویی، شعبه ششم دادگاه انقلاب اسلامی برای عمادلدین باقی قرار وثیقه‌ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان صادر می‌کند.

به گفته آقای نیکبخت، وکیل مدافع باقی، در حالی که خانواده‌ی آقای باقی در تلاش برای تهیه وثیقه بودند تا از زندانی شدن ایشان جلوگیری کنند، رئیس دادگاه اعلام می‌کند، آقای باقی اگر وثیقه هم تامین بکند باید به زندان برود، زیرا آقای باقی در سال ۱۳۸۲ یک سال زندان داشته که آن موقع آن زندان تعلیقی بود، بعد اقداماتی را آقای دادستان تهران به عمل آورد، تبدیل کردند به زندان تعزیری و قابل اجرا.

عمادالدین باقی در طول چهار سال گذشته ۲۳ بار به دادسرا احضار و یا محاکمه شده‌ است. به گفته‌ی وکیل مدافع باقی، در این مدت وی نه امکان کار داشت و نه اجازه‌ی انتشار کتاب‌هایش به او داده می‌شد وعملا به نوعی زندانی بود.

عمادالدین باقی پیشتر در سال ۱۳۷۹ در جریان توقیف دسته‌جمعی مطبوعات، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی» بازداشت و پس از سه سال در بهمن ماه ۱۳۸۱ آزاد گردید.

وی به عنوان روزنامه‌نگار در روزنامه‌های "سلام"، "همشهری"، "جامعه"، "خرداد"، "نشاط"، "فتح" و "عصر آزادگان" قلم می‌زد و پس از آزادی از زندان به همراه گروهی از حقوقدانان و وکلای دادگستری، "انجمن دفاع از حقوق زندانیان" را تاسیس کرد. آقای باقی طی ۲۵ سال گذشته ۲۱ کتاب پژوهشی و نیز شمار زیادی مقاله نوشته كه تاكنون شش کتاب او توقيف يا ممنوع از چاپ شده است. چند كتاب جديد او نيز مجوز چاپ مجدد دريافت نكرده‌‏اند.

در میان نوشته‌های آقای باقی کارهای تحقیقی ایشان پیرامون قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ بیشترین حساسیت را از سوی حکومت به دنبال داشت و همین کارها دلیل اصلی حبس سه‌ساله‌ی وی نیز بود.

منبع: دویچه وله

نظر کاربران:


"زیبنده کشور ما نیست که در چنین مسئله‌ای دولت‌ها و کشورهای بیگانه در حساسیت ورزیدن و اعلام موضع کردن پیشقدم باشند و باز هم ما سکوت کامل را پیشه کنیم. از شما تقاضا دارم توجه به این مسئله حیاتی را در دستور کار خود قرار دهید."
اینها جملات پایانی نامه عمادالدین باقی به رهبران احزاب کشور است که حدود یک ماه پیش نگاشته شد. عمادالدین، تکیه گاه همه زندانیان کشور است. او بود که اراذل و اوباش را بدست فراموشی نسپرد. آنگاه که عده بسیاری در این مورد سکوت کرده بودند یا مدعی بودند سیاسیون را به نام اراذل و اوباش اعدام می کنند، تنها عمادالدین باقی بود که با صدای بلند از حقوق انسانی اراذل و اوباش دفاع کرد. فریاد برآورد این افراد که صدایی برای دفاع از خود ندارند، حتی اگر طبق قوانین جمهوری اسلامی بخواهند اعدام شوند و دادگاه هیچ فرصت قانونی برای به جریان انداختن پرونده محاکمه آنها از دست ندهد، باز هم پنجاه روز طول خواهد کشید تا طناب دار بر دور گردنشان افتد. تا اعدام، نمایش مرگ، رقص مرگ برای زجرکش کردن محکومان قانونی باشد.
او از اعدام های سریع، دو هفته بعد از دستگیری متهمان خبر داد و این کار را جنایت نامید. اکنون "عمادالمحبوسین" خود زندانی شده است. اما مگر کسی که در طول چهار سال گذشته بطور متوسط یکماه در میان به دادسرا احضار یا محاکمه شده است، کسی که نه اجازه انتشار کتاب هایش را دارد نه امکان کار در کشور تاکنون آزاد بوده است؟
با آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی،
حمید فرخنده