ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.10.2007, 21:36
اروپا افزایش فشارها بر ایران را بررسی می‌کند

دیپلماتهای غربی می‌گویند در نشست آتی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، درخواست فرانسه مبنی بر افزایش فشارها بر ایران به سبب برنامه هسته ای صلح آمیز آن بررسی می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی روز دوشنبه ۲۲ مهر در لوکزامبورگ درباره درخواست فرانسه برای افزایش فشارها بر ایران رایزنی می‌کنند.

چندی پیش "برنار کوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه با ارسال نامه‌ای به همتایان اروپایی خود خواستار افزایش فشارها بر ایران برای متقاعد کردن آن کشور به صرف نظر کردن از فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نسخه‌ای از بيانيه‌ای كه قرار است در لوكزامبورگ مورد حمايت وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپايی قرار گيرد، نوشت: اتحاديه‌ی اروپايی اينكه ممكن است در راستای حمايت از روندهای سازمان ملل و اهداف مشترك جامعه‌ی بين‌المللی چه تدابير بيشتری اتخاذ كند را بررسی خواهند كرد.

يك ديپلماتيك اروپايی كه به علت حساس بودن ماهيت پرونده ايران حاضر به ذكر نامش نشد گفت كه اين متن در را به روی اعمال تحريم‌های ۲۷ كشور اروپايی خارج از سازمان ملل عليه ايران "نيمه باز" می‌گذارد.


رایس: ایران آژانس را نیز فریب می‌دهد


وزیر امور خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و فریب دادن آژانس متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، "کاندولیزا رایس" که پیش از ورود به روسیه در فرودگاهی در "شانون" ایرلند به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت: ایران درباره هدف خود از انجام فعالیت‌های هسته‌ای دروغ پردازی می‌کند. تهران در پی تولید سلاح هسته‌ای است و در این راه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز فریب می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: نقاط تاریک زیادی در تاریخچه‌ی پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد که یکی از مهمترین این نقاط، مخفی کردن فعالیت هسته ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

کاندولیزا رایس به این پرسش نیز پاسخ منفی داد که ایالات متحده‌ی آمریکا با انعطاف نسبت به سیستم دفاع موشکی شرق اروپا، از روسیه بخواهد در برابر ایران موضع سخت‌تری اتخاذ کند. او گفت: «چنین بده بستانی در کار نیست. فکر می‌کنم روس‌ها نیز از آنکه ایرانی‌ها در حال انجام آن هستند، نگرانند.»

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین از دیدار قریب‌الوقوع سولانا و لاریجانی خبر داد. او افزود: فکر می‌کنم سولانا و لاریجانی تلاش خواهند کرد که هفته‌ی آینده با یکدیگر ملاقات کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در مذاکرات با لاریجانی شرکت خواهد کرد و خواهد کوشید ایران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند.


روسیه مخالف اقدام‌های یکجانبه است

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شامگاه روز جمعه ۱۲ اکتبر در پی ملاقات با کاندولیزا رایس در مسکو گفت: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مانع تلاش‌های جمعی برای یافتن یک راه می‌شود. یک اقدام جمعی موثرتر است بشرطی که همزمان با اعمال تحریم‌های یکجانبه همراه نباشد.

لاوروف افزود، تاکید مداوم بر احتمال اقدام نظامی علیه ایران نیز کمک‌کننده نیست.

برخلاف لاوروف، کاندولیزا رایس از سیاست کشورش در برابر ایران دفاع کرد. او گفت: بحث تنها بر سر این است که ایران را متقاعد کنیم تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.


رایزنی گروه ۵+۱ در هفته‌ی آینده

نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان، هفته‌ی آینده در یکی از کشورهای اروپایی گردهم می‌آیند تا درباره‌ تشدید تحریم‌هاعلیه ایران گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری‌ها به نقل از شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، گزارش داده‌اند که این نشست در روز چهارشنبه ۱۷ اکتبر و در سطح معاونان وزیران خارجه‌ی گروه ۵+۱ برگزار خواهد شد. محل دقیق نشست هنوز روشن نیست، اما گفته شده است، موضوع آن بررسی مفاد سومین قطعنامه‌ی تحریم ایران است که احتمالا اواخر سال جاری میلادی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار خواهد گرفت.

ماه گذشته تلاش آمریکا و متحدانش برای تنظیم و تصویب قطعنامه‌ی سوم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه و چین ناکام ماند، اما وزیران خارجه‌ی گروه ۵+۱ در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۸ سپتامبر امضا کردند، ضمن استقبال از توافق ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، از ايران خواستند همان‌طور که در قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت ذکر شده است، فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم خود را کاملا متوقف کند.

ایران و آژانس ماه اوت گذشته توافقی را امضا کرده‌اند که براساس آن دولت ایران متعهد شده است در فاصله‌ی دو ماه، به پرسش‌های آژانس در باره‌ی سوابق و نیز اهداف برنامه‌های اتمی خود پاسخ گوید. این مهلت زمانی در ماه نوامبر پایان می‌یابد.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان توافق کرده‌اند تا ماه نوامبر و پایان مهلت اجرای توافقنامه‌ی ایران و آژانس منتظر بمانند. در بیانیه‌ی وزیران خارجه‌ی گروه ۵+۱ که در پی این توافق انتشار یافت، آمده است: «با توجه به اين حقيقت که ايران از درخواست شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از جمله تعليق فعاليت‌های غنی سازی و باز فرآوری خود پيروی نکرده است، توافق می‌کنيم که متن سومين قطعنامه‌ی شورای امنيت سازمان ملل را تحت بند ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل، با نيت به رای گذاشتن آن در شورای امنيت نهايی کنيم، مگر اين‌که گزارش‌های دکتر سولانا و دکتر البرادعی در ماه نوامبر، حاکی از نتيجه‌ی مثبت تلاش‌های آن‌ها باشد.»

معاونان وزیران خارجه‌ی گروه ۵+۱ در نشست روز چهارشنبه‌ی آینده‌ی خود آخرین وضعیت پرونده‌ی ایران و چگونگی پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس را بررسی خواهند کرد.


معاون وزیر دارایی آمریکا:
در ایران طرف مذاکره‌ی واقعی وجود ندارد


در همین‌حال رابرت کیمیت، معاون وزیر دارایی ایالات متحده‌ی آمریکا به پرتال خبری "اشپیگل آن‌لاین" گفته است: «اگر ایران آمادگی نشان دهد که برنامه‌ی اتمی خود را رها سازد، ما آمریکایی‌ها به تلاش‌های دیپلماتیک اروپا ملحق خواهیم شد.»

به‌ نظر معاون وزیر دارایی آمریکا، اعمال تحریم‌های اقتصادی تنها راه کشاندن ایران به پای مذاکرات جدی پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای آن کشور است.

رابرت کیمیت در پاسخ به این سئوال که آیا از حمایت اروپایی‌ها در تحریم ایران راضی هست یا نه، گفت: «بانک‌ها و شرکت‌های آلمانی گام‌های خیلی مهمی برداشته‌اند. تعداد ضمانت‌های بیمه‌ی هرمس آلمان در تجارت با ایران آشکارا کاهش یافته است.»

معاون وزیر دارایی آمریکا در عین‌حال این نظر را که «تشدید تحریم ایران گامی به سوی جنگ با این کشور است» را رد کرد و گفت: «‌اولویت ما تلاش‌های دیپلماتیک بوده هم چنان هست. من کوشش‌های اتحادیه‌ی اروپا برای حل و فصل بحران ایران را بسیار ماهرانه می‌دانم. مسئله این است که در ایران طرف مذاکره‌ی واقعی وجود ندارد. ما معتقدیم که تحریم‌های اقتصادی می‌تواند ایران را به تعامل واقعی وادار سازد.»


رویترز، دویچه وله، خبرگزاری مهر