ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.10.2007, 18:22
جایزه صلح نوبل برای مدافعان محیط زیست

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در تقدير نامه‌ی نوبل آمده است: "تعهد جدی ال گور كه در فعاليت‌های سياسي، سخنراني‌ها، فيلم‌ها و كتابهايش منعكس شده است، اقدامات جهانی برای مقابله با پديده‌ی تغييرات آب‌وهوايی را تقويت كرده است. احتمالا او تنها فردی است كه بيشترين تلاش را برای ايجاد آگاهی گسترده‌تر در می‌ان مردم از اين پديده و تدابير مورد نياز برای مقابله با آن انجام داده است."

ال گور ۵۹ ساله، كه در دوره رياست جمهوری بيل کلينتون، معاون وی بود، همچنين در سال ۲۰۰۶ برای فيلم مستند "حقيقت آزار دهنده" که در زمينه گرمايش کره‌ی زمين تهيه کرده بود، جايزه اسکار برد.

امسال مساله تغييرات آب‌وهوايی در صدر برنامه‌های جهانی بوده است. هيات پژوهشی سازمان ملل متحد در زمينه تغييرات آب‌وهوا ( IPCC) نيز كه در سال ۱۹۸۸ تاسيس شد و بالاترين مرجع جهان در زمينه مسائل مربوط به گرم شدن هوای زمين به شمار می‌رود، در اين مدت گزارشات زيادی در اين باره ارايه كرده است. همچنين اين هيات قرار است گفت‌وگوهای خود را در مورد جايگزينی پروتكل كيوتو (۱۹۹۷) با يك پروتكل جديد در زمينه تغييرات آب‌وهوايی ادامه دهد.

در حال حاضر اين جايزه‌ی يک میليون و پانصد هزار دلاری به مسايلی همچون حقوق بشر، دموكراسي، حذف فقر، اشتراك منابع طبيعی و نيز محيط زيست اختصاص داده شده است.

ال گور در سال ۲۰۰۰ نيز نامزد رياست جمهوری بود اما تلاش‌های انتخاباتی وی به نتيجه نرسيد و انتخابات را به جورج بوش باخت.

کميته صلح نوبل گفته است با اين انتخاب، خواسته است توجه جهانيان را به سوی تهديد ناشی از گرمايش هوای زمين جلب کند.

اوله دانبولت مجوئس، رييس کميته نروژی صلح نوبل هنگام اعلام برندگان اين جايزه گفت ال گور و نهاد پژوهشی سازمان ملل "به خاطر تلاش هايشان در زمينه ايجاد و انتقال آگاهی و اطلاعات نسبت به آن بخش از تغييرات محيط زيست که حاصل اقدامات انسان است و نيز به خاطر بنا نهادن معيارهايی برای مقابله با اين اقدامات" برنده جايزه صلح نوبل شدند.

ال گور ساعاتی بعد از اعلام اين جايزه، در کاليفرنيا گفت: تغييرات جوی خطرناک‌ترين چالشی است که ما با آن روبروهستيم.

وی افزود: من هرچه در توان داشته باشم انجام می دهم تا بفهمم بهترين راه به کارگيری افتخاری که با اين جايزه نصيبم شده در تسريع افزايش آگاهی مردم چيست.

ال گور، با گفتن اينکه: "من همين الان به سر کارم برمي‌گردم، کار تازه آغاز شده" از اتاق بيرون رفت و سوالات خبرنگاران را بي‌پاسخ گذاشت.

ال گور گفت جايزه خود که را که ۷۵۰ هزار دلار است به گروه پژوهشی سازمان ملل متحد خواهد بخشيد.

انتخاب ال گور به عنوان برنده‌ی نوبل صلح موجب شده هواداران او بار ديگر خواستار نامزدي‌اش در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۸ آمريکا شوند. تا به امروز گور به اين درخواست‌ها پاسخ منفی داده است.

سخنگوی کاخ سفيد گفت، جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که در انتخابات بر گور غلبه کرد، از به رسميت شناخته شدن و تقدير پر اهميت از گور و گروه پژوهشی سازمان ملل متحد خوشحال است.

با اين حال آنگونه که سخنگوی کاخ سفيد گفته بوش موضع خود را در قبال تغييرات جوی تغيير نخواهد داد و از رويکرد گور پيروی نخواهد کرد.

برنده‌ی دیگر جایزه صبح نوبل

"گروه بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوا" (Intergovernmental Panel on Climate Change) وابسته به برنامه محیط زیست سازمان ملل، برنده‌ی دیگر جایزه صلح نوبل است.

این نهاد از زمان تشکیل تا حال سه گزارش انتشار داده است. یکی از نتایج مهم گزارش "گروه بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوا" این است که تغییرات جوی علاوه بر آب‌‌کردن یخچال‌ها، بالاآوردن سطح آب دریاها و دامن‌زدن به سیلاب ها و توفان‌های شدید و متوالی اثرات فاحشی نیز بر منابع آبی و تولید انرژی و مواد غذایی خواهد داشت و همه این‌ها به مهاجرت‌های گسترده و تشدید جنگ بر سر توزیع منابع منجر خواهند شد.

بر بستر گزارش‌های هشداردهنده "گروه بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوا" تلاش‌ها برای نجات جو زمین از تراکم گازهای گلخانه‌ای شدت بیشتری یافته است. از جمله قرار است در ماه دسامبر امسال، یک کنفرانس بین‌المللی در بالی اندونزی قرارداد جدیدی را تدارک ببیند. این قرارداد جایگزینی برای پیمان کیوتو خواهد بود که زمان اجرای آن در سال ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد.

اعطای جایزه نوبل صلح ۲۰۰۷ به یک شخصیت و یک نهاد فعال در امر محیط زیست از این جهت حائز اهمیت است که حفاظت از جو زمین و ممانعت از گرم‌شدن بیش از پیش در افکار عمومی جهان جا باز می‌کند. این اقدام به سهم خود سبب خواهد شد که آگاهی و حساسیت عمومی نسبت به پیامدهای زیانبار تغییرات ناشی از افزایش پخش و نشر گازهای گلخانه‌ای افزایش ‌یابد و حکومت‌ها و مردم کشورهای مختلف را در زمینه‌ی در پیش گرفتن یک زندگی دمسازتر با محیط زیست به تامل و اقدامات بیشتری رهنمون شود.

مختصری از زندگی ال گور

ال گور در مارس ۱۹۴۸ در شهر واشنگتن دنیا آمده و از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. از آن پس وی سناتور سنای آمریکا شد. وی سال ۱۹۹۲ با نوشتن کتابی با نام " راه‌هایی به سوی توازن، یک برنامه جامع برای زمین"، نشان داد که حساسیت و توجه ویژه‌‌ای به مسئله فقر و تخریب محیط زیست دارد و آنها را خطرات عمده بشریت در دهه‌های آتی می‌داند.

ال گور در فاصله‌ی ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ معاون بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا بود. پس از شکست از جرج دبلیو بوش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰، دوباره به فعالیت اقتصادی روی آورد و به مدافع پر و پا قرص حفاظت از جو زمین بدل شد. به این ترتیب او عملاَ به قطب مخالفی برای دولت بوش بدل شد که چندان اعتنایی به نقش آمریکا در افزایش گازهای گلخانه‌ای ندارد و مخالف پیوستن آمریکا به پیمان کیوتو است. این در حالی است که ۲۵ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را صنایع و اتوموبیل‌ها و نیروگاه‌های آمریکا تولید می‌کنند.

منبع: ایسنا، دویچه وله