ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.10.2007, 17:30
وخامت بحران و رواج شکنجه در زندان‌های عراق

بنا بر گزارش سازمان ملل که دیروز در بغداد انتشار یافت بحران در عراق هم چنان رو به وخامت می‌رود. واشینگتن پست از زبان خبرنگار خود در بغداد امروز می نویسد: هر ماه هزاران نفر خانه و کاشانه خود را رها می کنند، کشتارهای کور ادامه دارد و شکنجه در زندان های عراق به یک امر روزمره بدل شده است.
در همین حین حمله هوایی دیروز امریکایی ها در بغداد 15 بیگناه را کشت. 9 تن از آنها زن و 6 نفر کودک بودند. این حمله هم چنین 19 نفر مظنون به یاغی گری را به قتل رسانده است. بارد لی تون Brad Leighton سخنگوی نظامی نیروهای ائتلاف می گوید: "ما از این که در جریان تعقیب تروریست ها غیرنظامیان آسیب می بینند یا کشته می شوند متاسفیم."
علاوه بر این دیروز سربازان امریکایی هنگام تعقیب یاغیان القاعده در نزدیکی دریاچه ثرثر در ایالات انبار زیر از سوی یک ساختمان زیر آتش قرار گرفتند. یک هواپیمای امریکایی در پاسخ این ساختمان را بمباران کرد. در نتیجه 6 نفر زخمی شدند. از جمله یک زن و 3 کودک.
گزارش میسیون پشتیبانی سازمان ملل برای عراق که دوره سه ماهه منتهی به ژوئیه 2007 را در برمی گیرد اعلام می کند که خشونت در عراق برای غیرنظامیان نتایج ویرانگر داشته است. این گزارش بیش از 100 مورد را در این دوره ثبت کرده که طی آن غیر نظامیان به علت حملات نیروهای امریکایی کشته شده اند.
این گزارش با کلماتی بسیار هولناک تر از گزارش ماه گذشته مقامات نظامی و اعضای سفارت امریکا در عراق به کنگره امریکا اوضاع عراق را تصویر می کند. آنها در گزارش خود مدعی بهبود اوضاع امنیتی در عراق شده بودند.
خانم ایوانا ووکو Ivana Vuco مسوول حقوق بشر سازمان ملل در بغداد می گوید: "کشتارها هم چنان ادامه داردو موارد شکنجه هم چنان گزارش می شود. حفظ پایه ترین حقوق فردی هم چنان معوق است."
پیش نویس این گزارش در ماه اوت آماده بوده. اما، به تقاضای رایان کراکر Ryan C. Crocker سفیر امریکا در بغداد به تعویق افتاده بود. کراکر اصرار کرده بوده است که باید به عراق قبل از انتشار گزارش مهلت واکنش داد. اما در این مهلت تذکرات انتقادآمیز مقامات امریکایی نسبت به گزارش سازمان ملل عرضه شد که اکنون به متن نهایی افزوده شده است.
مقامات سازمان ملل در بغداد می گویند قصد گزارش این نبوده که بگوید افزایش شمار نظامیان امریکایی در بغداد کمکی به کاهش خشونت نکرده است. دوره مورد گزارش اساسا قبل از شروع افزایش شمار سربازان امریکایی در بغداد بوده است. منابع سازمان ملل مجددا یادآور شده اند که موفق نشده اند دولت عراق را به انتشار شمار تلفات غیرنظام عراقی ترغیب کنند.
خانم ووکو گفت سازمان متبوع وی کوشش نمی کند که بگوید اوضاع در عراق بهبود یافته یا وخیم تر شده است. او افزود: "تا نقض حقوق بشر وجود دارد، نگرانی هم وجود دارد."
از مهم ترین مسایل مطرح شده در گزارش نوع رفتار با بازداشت شدگان است. دفتر سازمان ملل مطلع شده است که در ماه ژوئن 44325 نفر در زندان عراق یا بازداشت گاه های امریکایی ها بوده اند. این رقم نسبت به ماه آوریل حدود 4000 نفر افزایش نشان می دهد. بسیاری از این بازداشت شدگان برای ماه ها بدون رسیدگی به پرونده هاشان، و یا بدون دسترسی لازم به مشاوره قضائی در زندان مانده اند. گزارش هم چنین نسبت به شلوغی بیش از حد زندان ها و وضعیت بد بهداشتی، به خصوص در بازداشت گاه هایی که توسط وزارت کشور عراق در بغداد اداره می شوند، ابراز نگرانی کرده است. نمایندگی مذکور "از تداوم گزارش ها در مورد شکنجه روتین و رفتار ناهنجار با بازداشتی ها عمیقا ابراز نگرانی می کند."
کتک زدن به وسیله شلنگ آب، کابل و سایر ادوات شیوه جاری است. علاوه بر این آویختن زندانی برای مدت طولانی (دست بند قپانی) که گاه گاه به دررفتگی مفاصل منجر می شود، شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن، شکستن اعضای بدن، وادار کردن زندانی به نشستن روی اجسام تیز که به بریدگی های وخیم و افزایش خطر عفونت منجر می شود، سوزاندن پوست بدن و اندام ها توسط اجسام داغ شده" از جمله مواردی است که در گزارش به عنوان اشکال شکنجه به آنها اشاره شده است.
سخنگوی وزارت کشور عراق، ژنرال عبدالکریم خلاف، می گوید: "وزارت کشور این گزارش را اساسا رد می کند." ژنرال خلاف می گوید سیاست مداران، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر از موسسات تحت اداره وزارت کشور بازدید کرده اند و هیچ کدام از آنان هیچ موارد آزار مشاهده نکرده اند.
گزارش سازمان ملل از افزایش خشونت علیه زنان، بخصوص قتل های ناموسی، در منطقه خودمختار کردستان عراق خبر داده است. دولت کردی در نیمه اول نخستین سال حکومت خود 23 مورد قتل زنان با اشیاء غیر تیز (blunt objects)، 195 مورد قتل از طریق سوزاندن، و 37 مورد قتل توسط سلاح گرم – که همه به دلایل ناموسی اند را گزارش کرده است.
گزارش سازمان ملل برآورد می کند که حدود 2.2 میلیون نفر از عراق گریخته اند که حدود نیمی از آنها در سوریه اند.

U.N. Report on Iraq Details An 'Ever-Deepening' Crisis
U.S. Airstrike on Insurgents Also Kills 15 Civilians
By Joshua Partlow and Colum Lynch
Washington Post Foreign Service
Friday, October 12, 2007; Page A14
ترجمه با کمی تلخیص از واشینگتن پست، روز جمعه 12 اکتبر. لینک:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/10/11/AR2007101102138.html?wpisrc=newsletter