ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.10.2007, 12:56
بازی روسیه با کارت ایران

ایسنا: روزنامه اينترنشنال هرالد تريبيون در گزارشی تحليلی به روابط روسيه، ايران و آمريكا و موضع مسكو در قبال برنامه هسته‌يی كشورمان پرداخته و با بيان اينكه روسيه خواستار تضعيف آمريكاست و از هيچ فرصتی برای انجام اين كار فروگذار نمی‌كند نوشت: حتی اگر آمريكا به ايران حمله كرده و برنامه هسته‌يی اين كشور را نابود كند برای روسيه اشكالی ندارد، چرا كه قيمت نفت و گاز اين كشور به شدت افزايش يافته و علاوه بر آن روسيه به پيمانكار اصلی بازسازی تجهيزات هسته‌يی ايران تبديل خواهد شد. در حاليكه آمريكا در عراق دست و پا می‌زند و با يك بحران مالی روبروست روسيه مساله ايران را حفره‌ای استراتژيك برای دستيابی به يك جايگاه جديد جهانی می‌بيند.

روزنامه اينترنشنال هرالدتريبون در اين گزارش تحليلی با تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌يی ايران نوشت: فرض كنيم روسيه كه تنها تامين كننده امكانات هسته‌يی برای ايران است به اين نتيجه برسد كه می‌تواند به راحتی با چند سلاح هسته‌يی در دستان ايران كنار بيايد. علاوه بر آن فرض كنيم كه روسيه كه سرشار از پول و روياهای قدرتمندتر شدن است به اين نتيجه برسد كه تضعيف و تحقير آمريكا ارزش بي‌ثباتی‌هايی را كه نتيجه خودداری مسكو از همكاری در تلاش برای جلوگيری از دستيابی ايران به تسليحات هسته‌يی خواهد بود، دارد. از ديدگاه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اين يك معادله برد - برد خواهد بود.

اين روزنامه در ادامه نوشت: حتی اگر آمريكا به ايران حمله كرده و برنامه هسته‌يی اين كشور را نابود كند باز هم برای روسيه اشكالی ندارد، چرا كه قيمت نفت و گاز اين كشور به شدت افزايش يافته و علاوه بر آن روسيه به پيمانكار اصلی بازسازی تجهيزات هسته‌يی ايران تبديل خواهد شد. سناريوی مطرح شده نشان دهنده بيچارگی موقعيت آمريكاست.

در ادامه اين گزارش تحليلی آمده است: دولت آمريكا از يك طرف اميدوار است كه روسيه روزی درست به موقع با آمريكا همراه شده و در تلاش‌های بين المللی برای توقف برنامه هسته‌يی ايران شركت كند. از طرف ديگر بخش‌های مهم دولت آمريكا ارزيابی سرسختانه‌تری از اهداف نهايی روسيه ارايه كرده‌اند. پس از گذشت چند سال گفت‌وگو درباره اينكه روسيه تا چه حد خواستار احترام است، يك قانونگذار عالی‌رتبه دولت آمريكا در گفت‌وگويی محرمانه گفت كه "مدارك مستدلي" وجود دارد حاكی از اينكه روسيه در تلاش است آمريكا را تضعيف كند. به گفته وی هرگاه از نظر بين المللی امكان پذير باشد مسكو می‌كوشد آمريكا را از موفقيت بازدارد.

اين روزنامه در ادامه نوشت: مشكل اين است كه دو فرضيه‌ی دولت آمريكا در زمينه ايران، يعنی انتظار انجام كار خوب از روسيه و ارزيابی اين كشور به عنوان يك قدرت مخرب، آنچنان در تضاد با يكديگر است كه تقريبا ناسازگار به حساب می‌آيد و آنچه در تابستان سال جاری گذشت بر همين امر دلالت داشت.

در ادامه اين گزارش آمده است: مقامات آمريكايی‌ در ماه ژوئن اعلام كردند كه انتظار دارند قطعنامه‌ای در ماه ژوييه در شورای امنيت سازمان ملل تصويب شود و دور جديدی از تحريم‌ها را به تحريم‌هايی كه تاكنون عليه ايران اعمال شده بود بيفزايد. روسيه به كمك چين مانع اين اقدام شد. چنانچه از حقايق بر می‌آيد سازمان ملل جايی نخواهد بود كه روياهای هسته‌يی ايران در آن نابود می‌شوند. در حاليكه آمريكا در عراق دست و پا می‌زند و با يك بحران مالی روبروست چرا روسيه نبايد مساله ايران را يك سوراخ استراتژيك برای دستيابی به يك جايگاه جديد جهانی ببيند؟

در ادامه اين گزارش آمده است: تحريم‌هايی كه ساركوزی خواستار آن است اقداماتی جديد خارج از سازمان ملل است كه احتمالا شامل كشورهايی چون آمريكا، انگليس، فرانسه و ژاپن خواهد بود. اين رويكرد به وضوح نشان دهنده بريدن از شورای امنيت سازمان ملل و روسيه و هرگونه همكاری ناگهانی اين كشور می‌باشد. اين تحريم‌ها بايد قدرت تنبيهاتی بالايی داشته و اين نيازمند عزمی واقعی است. اگر اين اقدامات تاثيرگذار نباشند اتفاق ناخوشايندی را به دنبال خواهند داشت. ساركوزی با يك حمله انتخابات ايرانيان را با شفافيت هر چه تمام‌تر به نمايش گذاشت.

در پايان اين گزارش تحليلی می‌خوانيم: اين پيشرفت مهمی است. اما در صورتی كه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا به طور علنی نسبت به روسيه به عنوان حامی ايران با شدت عمل بيشتری برخورد نكند، ايران ممكن است اين اجتناب واشنگتن از اين اقدام را نشانی دال بر خلاصی خودشان تصور كنند.