ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 08.10.2007, 6:34
پیام اکبر گنجی بمناسبت دریافت جایزه رسانه‌ها

در مراسمی که در شامگاه روز دوشنبه 8 اکتبر در شهر لایپزیک برگزار شد، جایزه آزادی و آینده ی رسانه ها به سه تن از روزنامه نگاران جهان تقدیم شد*. اکبر گنجی روزنامه نگار ایرانی به دلیل مشکل ویزا در این مراسم شرکت نداشت، ولی پیام وی توسط مسئولین در آن جا قرائت شد.

متن پیام اکبر گنجی به مناسبت دریافت جایزه آزادی و آینده ی رسانه ها


خانم ها و آقایان
جناب آقای بوخارد یونگ ،شهردار محترم شهر لایپزیگ
جناب آقای هارولد لنگن فلد،رئیس هیات مدیره بنیاد اسپارکسه


به دلیل عدم صدور ویزا ، این فرصت میمون از من دریغ شد که در این مراسم مهم و با شکوه در میان شما باشم و با پاسداران آزادی و چالشگران با ارباب قدرت و ثروت (سرمایه سالاری) دیدار نمایم.آنا پلی کف کایا،روزنامه نگار افشاءگر روس،که در سال 2005موفق به دریافت این جایزه ی معتبر شد،اینک در میان ما نیست،برای اینکه در سال گذشته به دست نیروهای اهریمنی به قتل رسید.در همین جا یاد او و دیگر روزنامه نگارانی که جانشان فد ای حقیقت یابی و افشای آن شد را گرامی داشته و به آنها وعده می دهیم که آن راه را همچنان گشوده نگاه داریم.

نهم اکتبر سالگرد انقلاب مسالمت آمیز مردم آلمان شرقی سابق از شهر لایپزیگ است و پس از آن جهانی رهایی و آزادی را تجربه کرد. این توفیق نصیب دو برگزیده ی دیگر این بنیاد، آقایان ولف گنگ ویمر و واسیل ایوانووال شد که در این روز تاریخی در آن شهر حضور داشته باشندو پیشاپیش به آنان نیزبه خاطر دریافت این جایزه تبریک عرض می کنم.

اگرچه بشریت در راه ایجاد نظام های دموکراتیک گام های بلندی برداشته است، اما دموکراسی های موجود و محقق ، با آرمان دموکراسی فاصله ی بسیار دارند. حتی در جوامع دموکراتیک نیز ، فساد و سوء استفاده ی زمامداران سیاسی همچنان وجود دارد و روایط دموکراتیک بر کل جامعه جاری و ساری نیست. رسانه های بزرگ و مهم و تأثیر گذار، به جای پرداختن به مسائل مهمی که مستقیماً به زندگی مردم و درد و رنج واقعی آنها مربوط است ، به مسائلی می پردازند که نتیجه ای جز سطحی و غیر سیاسی کردن جامعه ندارد.به جهان اسلام و خصوصاً منطقه ی خاورمیانه ، که اینک مسأله ی جهان غرب است ، و تصویری که رسانه های غربی از آن ارائه می نمایند، بنگرید. گویی اسلام و مسلمانی و خاورمیانه چیزی نیست جز یک تروریسم بنیاد گرا که می خواهد با سلاح های کشتار جمعی جهان غرب و فرهنگ آن(یعنی مدرنیته) را نابود کنند. این تصویری صد در صد ایدئولوژیک(به تعبیر مارکس آگاهی کاذب) است که فضای ذهنی جامعه را برای حمله نظامی به عده ای وحشی آماده می کند. گویی شبحی در حال تسخیر جهان غرب است: شبح اسلام. تمام قدرتهای غرب برای بیرون راندن این شبح در اتحادی مقدس شرکت جسته اند. چرا رسانه های غربی چنان می نمایانند که بن لادن و ملاعمر و احمدی نژاد و خامنه ای نماد جهان اسلامند؟تردیدی وجود ندارد که اینان جنگ طلبند و حیاتشان در گرو بحران آفرینی و جنگ طلبی است. اما در منطقه خاورمیانه اندیشمندان و مسلمانان بسیاری وجود دارند که از اسلام سازگار با دموکراسی و آزادی و حقوق بشر دفاع می کنند ، ولی در رسانه های غربی صدای آنها شنیده نمی شود. بنیادگرایان مسیحی و یهودی به صدای بنیادگرایان مسلمان نیاز دارند تا آتش جنگ را شعله ور سازند. اگر جهان غرب خواهان صلح پایدار است ، چاره ای جز شنیدن صدای مسلمانانان آزاد اندیش و دموکرات و میانه رو ندارد.اگر چه نواندیشان مسلمان دموکرات در جوامع اسلامی از نفوذ قابل توجه ای برخوردارند، اما به دلیل سانسور گسترده ، آنها از امکان انتشار افکار صلح جویانه و آزادیخواهانه محروم هستند.رسانه های غربی با روشی که در رابطه ی با جهان اسلام در پیش گرفته اند ،به جای حقیقت ، آگاهی کاذب به مردم تحویل می دهند و به جای صلح ، بر طبل جنگ می کوبند. برای گریز از جنگ ،باید جبهه ی جهانی صلح طلبی را در برابر بنیاد گرایان یهودی – مسیحی – مسلمان تشکیل داد.

اگر بر مسیر دموکراسی گام برنداریم ، صلحی در کار نخواهد بود.دموکراسی خواهی گوهر صلح طلبی ماست. ما گرفتار یک نظام سرکوبگر ناقض آزادی و حقوق بشر هستیم. نظام ها ی غیر دموکراتیک ، پنهان کار و دروغ گویند. نظام سیاسی شان چیزی جز تاریک خانه نیست. به وعده هایشان نمی توان اعتماد کرد.علنی چیزی می گویند و پنهانی کار دیگری می کنند. به ایران امروز بنگرید که زمامداران خودکامه و بنیاد گرا چه بر سر آن آورده اند؟تمام رسانه های مستقل را تعطیل کرده اند. سایت ها را به شدت فیلتر کرده اند. روزنامه نگاران را زندانی کرده اند. در میان کشورهای خاورمیانه ،بیشترین زندانی روزنامه نگا ر، از آن ایران است.روزنامه نگاران با اتهام اقدام علیه امنیت ملی و براندازی نرم و انقلاب مخملی و... مواجه هستند. دهها روزنامه نگار از ترس زندان و نان کشور را ترک کرده اند. این یک تصویر کوچک از بخشی از وضعیتی است که ما گرفتار آن هستیم. در عین حال مبارزه برای دموکراسی و آزادی وجود دارد و رژیم فقط با سرکوب گسترده توانسته این وضعیت را تداوم بخشد. آرمان آزادی و دموکراسی، و امید به آینده ای که هراس جنگ در آن وجود نداشته باشد، مبارزان ایرانی را پیش می برد.

"جایزه آزادی و آینده رسانه ها" را نه حق خود ، که حق تمامی کسانی می دانم که در شرایط وحشت و رعب (اعصار ظلمانی به تعبیر هانا آرنت) در ایران به مبارزه ادامه می دهند و مشعل آزادیخواهی را همچنان روشن نگاه داشته اند.فرو ریختن دیوار برلین برای میلیونها انسان آزادی به ارمغان آورد و برای ما امید رهایی از سلطه ی رژیم سلطانی متکی به کاربرد روش های سرکوبگرانه ی رژیم های توتالیتر.فرو ریختن دیوار برلین، یک مصداق از مصادیق دود شدن و به هوا رفتن چیزهای سفت وسخت بود،ما هم به امید دود شدن و به هوا رفتن هر آنچه سفت و سخت است ، به پیکارمان ادامه خواهیم داد.

اکبر گنجی 8اکتبر 2007

*
اطلاعیه رسمی


جایزه ۲۰۰۷ رسانه‌های لیپزیگ (آلمان) در روز دوشنبه ۸ اکتبر به اکبر گنجی، واسیل ایوانف و وولفرم ویمر اهدا می‌گردد.

لایپزیگ، - "جایزه آزادی و آینده رسانه‌ها" (Preis für die Freiheit und Zukunft der Medien) وابسته به بنیاد اشپارکاسه لایپزیگ (Medienstiftung der Sparkasse Leipzig) در سال ۲۰۰۷ به طور مشترک به اکبر گنجی روزنامه‌نگار ایرانی، واسیل ایوانف خبرنگار تلویزیون بلغارستان و دکتر وولفرم ویمر سردبیر مجله آلمانی "سیسرو" اهدا می‌گردد.

این جایزه در تاریخ ۸ اکتبر یعنی در آستانه سالگرد تظاهرات ۹ اکتبر ۱۹۸۹ در لایپزیگ که از اهمیتی سرنوشت ساز برای انقلاب مسالمت آمیز در جمهوری دموکراتیک آلمان سابق برخوردار بود، اعطا خواهد شد. پیتر کراکو عضو این بنیاد می‌گوید:" این تاریخ جدید که توسط شورای بنیاد تأیید شده بر این واقعیت تأکید می‌کند که جایزه رسانه‌ها به سبک و سیاق انقلاب مسالمت آمیزو با یکی از اهداف اصلی‌اش در خصوص کسب آزادی عقیده و آزادی مطبوعات اهدا می‌گردد."

جایزه رسانه‌های لایپزیگ تاکنون شش بار اهدا شده که هر بار با حواشی سه مه یعنی "روز بین المللی آزادی مطبوعات" در یونسکو مصادف بوده است. این تاریخ همواره برای بنیاد اشپارکاسه لایپزیگ و جایزه آن حائز اهمیت خواهد بود. از هم اکنون به بعد اسامی برندگان این جایزه در تاریخ ۲ مه اعلام خواهد شد. ستونی که در صحن کلیسای سنت نیکولای لایپزیگ قرار دارد، سمبل تحولات سیاسی ۱۹۸۹ است. به هر یک از برندگان این جایزه یک مجسمه برنزی کوچک از این ستون داده خواهد شد. در کلیسای سنت نیکولای بود که جرقه انقلاب آرام ۱۹۸۹ زده شد.

"جایزه آزادی و آینده رسانه‌ها" به روزنامه‌نگاران، ناشران و موسسات رسانه‌ای داده می‌شود که به واسطه تعهدات شخصی، پایداری و استقامت و حتی گرایش به خطرات از آزادی سخن و آزادی مطبوعات حمایت می‌کنند و آن را پرورش می‌دهند.

اکبر گنجی تعهد و شجاعت خود را در سال‌های بسیار به اثبات رسانده و متحمل زجرهای فراوانی شده است. وی پس از شرکت در کنفرانس ایران که توسط بنیاد هینریش بول در آوریل ۲۰۰۰ در برلین برگزار شد، در تهران دستگیر و به اتهام "تبلیغ بر علیه حکومت دینی، تهدید امنیت کشور و اهانت به رهبری" به ده سال حبس و پنج سال تبعید محکوم شد. وی در مقالات متعددی رژیم ایران را به خاطر ترور مخالفان سیاسی و مخالفان روشنفکر محکوم کرده بود. محکومیت وی سپس به شش سال حبس کاهش یافت، اما او سکوت اختیار نکرد. گنجی در نوشته‌هایش که در زندان به رشته تحریر درآورد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، ساختارهای حکومت اسلامی و نقض حقوق بشر را محکوم کرد. در نتیجه شرایطش در زندان بدتر شد. او چندین بار مورد شکنجه قرار گرفت و به نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زد. او از اعلام وفاداری به رهبر و تبعیت از وی سر باز زد و سرانجام در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۰۶ از زندان آزاد شد.

واسیل ایوانف که آپارتمانش در صوفیه پایتخت بلغارستان در آوریل ۲۰۰۶ با بمب ویران شد، یکی از معدود روزنامه‌نگاران محقق در بلغارستان است. او با شبکه خصوصی تلویزیونی "نووا" همکاری دارد. وی در طول دو سال گذشته اقداماتی چند از فساد موجود میان طبقه حاکم بر بلغارستان را آشکار ساخته و واقعیات مربوط به آن را برای شبکه تلویزیونی خود گردآوری کرده است. او نام یک محضردار را که برای اتومبیل‌های سرقتی در اروپای غربی گواهی صادر می‌کرد و همچنین اسامی پزشکان فاسد بیمارستان‌های عمومی و مأموران پلیس را که با افراد فاسد همکاری داشتند، فاش کرد. ایوانف با دوربین مخفی از کمبودهای جدی زندانیان و بدرفتاری با آنها توسط مسئولان زندان صوفیه که "درگیری‌های گلادیاتوری" به راه می‌انداختند، عکس گرفت. در حمله بمب گذاری شده، آپارتمان وی به شدت ویران و مادربزرگ او نیز زخمی شد. مجمع ملی بلغارستان این حمله را محکوم کرد و از آن پس این روزنامه‌نگار تحت حفاظت شخصی قرار گرفت. ایوانف که مدعی است می‌داند تروریست‌ها چه کسانی هستند، به رغم تهدیدهای متعدد همچنان به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.

وولفرم ویمر، سردبیر مجله خبری "سیسرو"، در دادگاه قانون اساسی فدرال در خصوص تضعیف آزادی مطبوعات بواسطه انحرافات قضایی اقامه دعوی کرد. در یکی از گزارش‌های مجله سیسرو به نقل از یک روزنامه داخلی وابسته به دفتر پلیس جنایی فدرال که در آن مطالبی در مورد یک تروریست درج شده بود، آمده است، در سال ۲۰۰۵ مقامات دادستانی اتاق‌های مجله و همچنین آپارتمان یکی از کارمندان مجله را زیر و رو کردند. توجیه آنها از این تفتیش و جستجو که توسط اوتو شیلی وزیر وقت کشور نیز حمایت شد، ممانعت از درز اطلاعات محرمانه بود. دادخواست ویمر بر علیه این تفتیش توسط دو تن از مقامات قضایی رد شد و دادگاه قانون اساسی فدرال بود که در فوریه سال جاری حقانیت سخنان ویمر را به اثبات رساند. قضات به این تصمیم گیری رسیدند که صرفا ً انتشار یک موضوع محرمانه رسمی در مطبوعات، تفتیش و بازرسی دفتر نشریه را توجیه نمی‌کند. تفتیش فقط در صورتی مجاز است که سرنخ‌های واقعی وجود داشته باشند در مورد اینکه یک خبرنگار به درز اطلاعات محرمانه کمک می‌کند و یا اینکه شخصی که در برابر این اطلاعات متعهد و مسئول است، عامل انتشار آنها باشد. "به موجب قانون اساسی در اقدامات اولیه بر علیه اعضای مطبوعات، در صورتی که هدف از تفتیش و ضبط صرفا ً و عمدتا ً افشای منبع خبر باشد، تفتیش و ضبط غیرقانونی خواهد بود." استیفن سیگر مدیر عامل بنیاد اسپارکاس لیپزیگ می‌گوید:" این تصمیم گیری به معنای امنیت بیشتر حقوقی برای خبرنگاران محقق است و در عین حال آزادی مطبوعات را در برحه‌ای که به خاطر نگرانی‌های احتمالی و واقعی امنیتی محدود و محدودتر شده است، تقویت می‌کند."

هارتویگ هوچ اشتاین عضو هیئت بنیاد اشپارکاسه و سردبیر سابق روزنامه لایپزیگ خاطر نشان می‌کند، "برندگان جایزه ۲۰۰۷ نمونه‌هایی از طیف کلی تهدیدها و موانع بر علیه روزنامه‌نگاران محقق و آزادی مطبوعات هستند. این تهدیدها از حکومت استبدادی و انتقام‌های جنایتکارانه گرفته تا انحرافات قضایی را شامل می‌شوند. برندگان جایزه توسط شورای بنیاد متشکل از سردبیران، خبرنگاران تلویزیون و نویسندگان انتخاب شدند. پیشنهادات در خصوص انتخاب برندگان توسط کارشناسان ملی و بین‌المللی ارائه شدند. دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه لایپزیگ با مدیریت پروفسور مایکل‌ هالر تحقیقاتی را در خصوص صلاحیت کاندیداهای پیشنهادی انجام دادند.

منبع: بنیاد اشپارکاسه لیپزیگ، لیپزیگ، ۲ مه،